Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
...och så ska jag testa att synka en förlängning med en rotation och synka dem båda med en annan rotation.


21 juli 2014, 16:12
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Gömmet är klart och ungefär 75 procent av alla värdeföremål är nu utplacerade. Jag har även stampat på Skalman som hade irrat sig in i ekvationen.

Jag skippar nog synkningen, men jag ska räkna lite på det först.


21 juli 2014, 19:44
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag blev tvungen att stampa lite på Skalman igen och nu ska jag räkna lite på synkningen innnan jag går och lägger mig.


22 juli 2014, 04:03
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag experimenterat med synkningen. Det handlar alltså om en vindbrygga, det vill säga en bro som är fäst i två kedjor, med vilka man kan hissa bron upp och ner. Thiefs fysikmotor tillåter inga sådana extravaganser, så man är tvungen att simulera det och jag har gjort det som så att jag tar en bro som jag roterar kring lämplig punkt och sedan lägger jag in en stång (som ska föreställa en kedja/rep/vajer) som jag förlänger(/förkortar) och roterar i synk med bron så att det ser ut som att bron hela tiden är fäst i samma punkt i stången.

Efter en del finjustering fram och tillbaka, så fungerar synkningen tillräckligt bra när bron hissas ner, men när den hissas upp igen blir osynken märkbar. Problemet är att längden på den synliga delen av stången (det vill säga avståndet mellan punkten där stången är fäst i bron och punkten där den går in i väggen) inte är linjär i förhållande till brons vinkel, men spelmotorns inbyggda funktion för skalning är linjär, så man är alltså tvungen att approximera en ickelinjär funktion med en linjär, vilket betyder att stångens längd alltid är lite i osynk men det märks mest på uppvägen (på nervägen är den alltid lite för lång, vilket gör att stången sticker ut lite under bron (vilket jag kan acceptera), medan den på uppvägen alltid är lite för kort, vilket ger ett mellanrum mellan bron och stången (vilket jag (förstås) inte kan acceptera)).

Jag gillar verkligen konceptet och det ser snyggt ut på nervägen, så jag funderar på att skriva ett skript som med jämna mellanrum beräknar stångens korrekta längd, vilket torde kunna fungera. Jag ska ägna kvällen åt det och senast imorgon går jag vidare.


22 juli 2014, 16:50
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det där hängde min semesterhjärna inte riktigt med på. Hur orkar din klura på det där i den här värmen?


22 juli 2014, 17:12
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Incognita skrev:
Det där hängde min semesterhjärna inte riktigt med på. Hur orkar din klura på det där i den här värmen?

Jag håller med!det behövs nog en super hjärna för att klara det! ;)


22 juli 2014, 17:18
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Incognita skrev:
Det där hängde min semesterhjärna inte riktigt med på. Hur orkar din klura på det där i den här värmen?


:25:

Kaninmamma skrev:
Jag håller med!det behövs nog en super hjärna för att klara det! ;)




22 juli 2014, 17:32
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
:lol: :lol: :D den var bra!


22 juli 2014, 17:58
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nu är vindbryggan klar! Bild

Jag skrev ett skript för att beräkna vajerns korrekta längd och vinkel utifrån fällbrons vinkel plus ett skript för att styra vajern från fällbron, så nu synkar vajern bra med fällbron. Jag hann till och med optimera koden litegrann. Jag funderar på att lägga till ljud av rasslande kedjor, vinande vajrar eller liknande när vindbryggan åker upp och ner, men det får bli senare. Nu ska jag äta litegrann, duscha och sedan laga middag för några dagar framöver, så att jag har det klart. Sedan kanske jag hinner med några värdeföremål också innan jag går och lägger mig (så att det blir lite gjort där också).


23 juli 2014, 01:37
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag jobbat på att slutföra en gammal specialeffekt som legat oavslutad ett tag, men den är inte helt klar än. Merparten av dagen gick åt till att skriva ett skript som omvandlar knapptryckningar i godtycklig ordning till en följd av mekaniska rörelser i motsvarande ordning och till att bygga en maskin (med hjälp av Anim8or) som kan utföra de mekaniska rörelserna. Det som återstår är några finjusteringar av mestadels kosmetisk art. Innan jag började koda lade jag in "dagens" värdeföremål, så att det var avklarat.


24 juli 2014, 04:31
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron