Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Idag har jag varit ute på upptäcksfärd i mörka skogen. Jag skulle egentligen bara ut och ta tre kontroller så här på kvällskvisten, men råkade istället cykla 3 mil bitvis i maxfart och tog bara 2 kontroller i och med att jag kom lite på avvägar. Jäklar vad tyst det är ute i skogen på natten!
Det började med att jag upptäckte en ny "fjärilsstig", längs vilken man alltså ska kunna se ett flertal olika fjärilsarter (fast nu var det ju sen kväll, så jag såg inga fjärilar förutom på bild (man kunde även koppla upp sig via mobilen, för vilket det här och där hade byggts solcellsdrivna minimaster (eller om de bara drev informationsmanickerna?), men jag brydde mig inte om att testa)).
Först gick fjärilsstigen på en gammal, välkänd banvall, så jag tänkte att jag kunde ju bara kolla lite, men sedan gick den in i skogen längs en ridstig och jag chansade på att jag skulle komma fram någonstans på andra sidan skogen ("där det bor en man som inte kan förstå att Gud, som är så klok, har uppfunnit räserbilar - när man kan ligga... hemma... i sin säng... och sova"
). Fjärilsstigen slutade mitt i skogen och jag visste inte exakt var jag var någonstans. Jag hade kunnat vända tillbaka, men det är ju som lite fusk, så jag chansade och fortsatte längs ridstigen. Efter en del guppande och alltför kärvänliga, om än runda, stenar kom jag fram till bebodda trakter och en asfalterad bilväg. Då visste jag ungefär var jag var någonstans och på den fina, jämna och troligen hyfsat nylagda asfalten gick det fort.
Det känns lite i vaderna nu, men på ett skönt sätt, och snart ska jag avnjuta en klassisk ägg- och kaviarsmörgås.