Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Mattråd!
Jag kan rekommendera att göra soppa på jordärtskockor, med mycket lök i och en en del andra rotfrukter som fräses i olivolja och sedan kokas mjuka i en bra grönsaksbuljong (utan smakförstärkare och härdat fett) och mixas med creme fraiche. Det blir matigt och smakrikt. För utseendets skull toppas soppan gärna med färskt kryddgrönt. Olivsurdegsbröd är gott till.

6 juli 2014, 21:25
Medlem
Incognita skrev:
Jag kan rekommendera att göra soppa på jordärtskockor, med mycket lök i och en en del andra rotfrukter som fräses i olivolja och sedan kokas mjuka i en bra grönsaksbuljong (utan smakförstärkare och härdat fett) och mixas med creme fraiche. Det blir matigt och smakrikt. För utseendets skull toppas soppan gärna med färskt kryddgrönt. Olivsurdegsbröd är gott till.

Instämmer av egen smakerfarenhet helhjärtat i denna utsaga! :15: :17:

7 juli 2014, 02:38
Medlem
Idag på vår årsdag gör vi fläskfilé i sås gjord på bland annat vitt vin och gorgonzola.

7 juli 2014, 13:59
Moderator
Nu använder jag en liten siaglasslåda med fryst grönsakssås från storkok jag beskrivit tidigare till att göra en fisksoppa. Såsen blandas med en förpackning fryst grädde (insåg att jag inte skulle hinna förbruka den i tid så jag fryste den, och det gick ju bra) och kapris som jag hade kvar i en öppnad burk. Gräslök klipptes ned i soppan, och fyra frysta torskfiléer från billigt storpack får puttra i den. Smidigt och gott.

10 juli 2014, 17:05
Medlem
Husmoderligt!

Jag har kokat en sats köttfärssås igen och idag blir det bulgur till. Just i denna stund förstör jag aptiten genom att provsmaka mjölkchoklad smaksatt med bitar av saltlakrits. Jag hade höga förväntningar efter att ha sett amerikaner på Youtube göra sura miner av smaken, men den smakade knappt salmiak alls och det var nästan som att äta ren mjölkchoklad. Nä, tacka vet jag Salmiakkitäytesuklaa; den smakar ju faktiskt nå't!

10 juli 2014, 23:05
Medlem
Schueberird skrev:
Just i denna stund förstör jag aptiten genom att provsmaka mjölkchoklad smaksatt med bitar av saltlakrits.

Den var faktiskt mycket godare om man tuggade den istället för att bara suga. Då blandas salmiakens sälta bättre med chokladens sötma och lenhet.

10 juli 2014, 23:55
Moderator
Jag var husmoderlig med resterna av soppan också. :) Sonen och jag hade mumsat räkor, så jag lät sjuda upp skalen och använde det spadet till att späda den gräddiga såsen till en tunnare. I med lite herbamare bara. Vips, så räckte resterna till varsitt skrovmål till.

11 juli 2014, 01:30
Moderator
Bild
Buljong till bouillabaisse, komplett med stort fiskhuvud. Räkskal åkte i strax efter.

19 juli 2014, 21:14
Medlem
Så här ser hjorthornssaltspåsar ut ibland:
Bild

Jag har inte öppnat den än och kollat efter hur saltet ser ut, men det har troligen kommit in (fuktig) luft i påsen som förstört saltet.

29 juli 2014, 00:57
Moderator
Rötmånad... Allt möjligt som inte borde kunna bli dåligt blir det ändå.

Jag fick ett jättebra tips via facebook: man kan göra glass genom att mixa frusna bananer. Det blir faktiskt helt fantastiskt bra. Lagom sötma, perfekt konsistens. Ätes genast. Sonen och jag har blandat i andra frusna bär som smaksättning, men man kan förstås smaksätta med vad som helst som passar med banan. Det sägs att om bananerna bara är lätt mogna så blir det en mer neutral smak på glassen, så att man kan smaksätta mer efter eget tycke. Det har jag inte provat; jag fryste bananerna för att de började bli övermogna.

Idag provade vi en annan variant, då vi bara hade en frusen banan kvar. Vi mixade grädde, frusna bär, en frusen banan och lite råsocker. Det blev också jättebra. För mig som kan reagera allergiskt på banan funkade det bättre, men tål man banan är ju den första varianten oerhört nyttig.

Båda recepten är bra på så sätt att glassen blir färdig omedelbart.

Jag använde stavmixer, men det går nog egentligen bättre med en matberedare.

5 augusti 2014, 12:32
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.