Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Skatunge hittad 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Skatunge hittad
Den verkar skadad på något sätt, vingarna verkar okej så vitt jag kan se när jag brer ut dem men ena foten verkar mysko, kanske att den är skadad?
Nu har den fått mat och vatten och ska vila ut i en varm kattbur tills imorgon.

Kan den inte hoppa runt ordentligt på morgonen när vi släpper ut den så ringer jag viltvårdarna.

Den var väldigt nedkyld, rufsig och blöt och låg på rygg när barnen tittade till den senast. Innan dess hade den "rullat" runt på ett och samma ställe sedan i morse.

Den åt glupskt och drack lite vatten nyss. Nu ligger den och sover mer eller mindre.

Några tips?

1 juli 2014, 21:12
Medlem
Inlägg Re: Skatunge hittad
Nu verkar fötterna okej och fågeln är varm och torr men vill ändå bara ligga ner i den ställning på sidan som jag lägger henom.
Fast rätt så pigg ändå när jag tog upp HENOM. Honem.

Verkar mest vilja sova nu.
Hoppas det är den livgivande, läkande typen av sömn.

1 juli 2014, 23:20
Medlem
Vill ju skriva nå't..
Hmm.. tycker ju att det är bra att skatan får mat vatten och att den svarar på det med god aptit, och det ombonade husrum om än in form av en för tillfället väl vald kattbur.. svårt med såna här omhändertaganden, hoppas att det går bra och att ni snart får se resultat åt rätt håll på den här nu så akuta omvårdnaden.. Hade så gärna velat något gott råd.. men får här i brist på gudstro etcetera förlita mig på ditt goda omdöme och det gör jag ju trots att du "bara" är en människa med försynens tecken.. inte så lätt med "borymmare" som dessutom kanske skadat sig och med det är i behov av en mer omfattade konvalescens och tillhörande rekreation.

Katastrofhjälp för djur är det jag själv fått mycket god hjälp från i liknande situationer.
http://www.kfv-riks.se/

Spoiler! :
Håller tummarna och gammelhun' gör likaså med sina tassar.. trots att hun' häromdagen ändå höll på å' bli störtbombad av ett par oroade gråtrutar som ville skydda sin borymmande men ännu oflygga yngling i det höga gräset dit min synsvage vän helt ovetandes sökt sig för att i lugn och ro uträtta ett nödigt behov i skogsbrynet.. det gick ju bra och jag behövde varken undsätta vare sig den ene eller den andre.. Håller tummar och tassar för att allt ska gå bra alltså.

db :09:

1 juli 2014, 23:21
Medlem
Tack db! :09:

Visst brukar väl skatungar kunna hoppa runt själv fast de vistas på marken? Jag menar även när de inte är flygklara?

Den här låg ju på rygg och sedan på sidan och var helt oförmögen att vända sig för egen maskin ett tag.
Den är ju fortsatt så där ostadig fast fötterna nu greppar tag om fingrarna så den kan använda båda iaf. på så sätt...men går skator steg för steg eller hoppar de bara?

Jo, Katastrofhjälpen ringde vi till, tre olika nummer här i Stockholmstrakten men fick inget svar. De har nog fullt upp så här års.
Men jag ringer igen imorgon, till dem och andra tills jag får tag i någon.
Ifall den inte repar sig.

Den har bajsat tre ggr och kissat en, också. I min famn... ;)

1 juli 2014, 23:40
Moderator
Vet inget tyvärr, men verkar finnas i alla fall litet om man googlar skadad skatunge. Ifall du inte har upptäckt det redan.

2 juli 2014, 01:14
Medlem
Citera:
CRA: Den har bajsat tre ggr och kissat en, också. I min famn... ;)

Jo visst är det väl trevligt med livstecken även om det som här är i en form av gödsligt bajs och kiss.. jo de flesta borymmarna är ena krabater på att förflytta sig till fots både som steg för steg eller hoppandes därav att de hamnar i en del försvårande snår och föralldel även skydd.. en del verkar ha så bråttom ur boet att de förlitar sig mer på ett äventyrligt "hopp" till fots än en bärande flygförmåga.. föräldrarna får ju nu fortsätta med matning och tillhörande flygträning på marken bland rävar katter hundar och de faror som andra ej artegna men dock flygburna föräldrar utgör för ett födosökande för att mätta just sina egna ungar i de nu just så bråda tider och för att nu inte tala om alla de andra faror som lurar i människans närhet.

Vet inte.. men tror/tycker inte på din beskrivning att den verkar så farligt skadad.. att den äter och dricker är ju hoppfullt och att den verkar kunna ta sig en avkopplande tupplur talar ju för att den inte verkar vara i ett traumatiskt tillstånd av "chock" eller som av en hjärnskakning.. att den har gripförmåga är bra (Försiktigt kanske du kan undersöka benen lite utförligare för att se om något är brutet eller är ur led? Hmm.. även besiktiga den visuellt på ev. parasiter och annat oknytt.. om den nu legat stilla på ett och samma ställe en tid kan den angripits av del spindeldjur som kvalster och dylika..). Att den låg ämligt på rygg kan ju ha att göra med det att den flugit illa och krockat olämpligt för undvika ett hot.. kanske den då trasslat till vingpennorna.. eller att den "bara" kanske ännu inte uppnått den utveckling av en tillräckligt stabil mognad för ett äventyr utanför boet..
Då jag finner fåglar på marken är det det första jag reflexmässigt brukar göra att undersöka om vingar och vingpennor ligger rätt och att de inte är brutna dvs att jag kan dra ut dem och fälla in dem igen..
En Pica pica PicTure tjuvad från Wiki :11:
Bild
Ser många skatungar på mina promenader, några av dem tycker jag mig känna igen på den ännu ofullständiga fjäderdräkt och en i.bl avsaknad av praktfull stjärtskrud men även beteenden som t.ex lekfulla övningar och klumpiga avsmakningar av oätbart i sina födosök.. jag tycker mig även känna igen en del av dem på att de verkar känna igen mig, de verkar liksom lite mer orädda för mig och hu'n för var gång våra stigar korsas :lol:

Enligt Wiki en 50 dagar gammal ungfågel.
Bild

Hoppas allt går bra
db

2 juli 2014, 02:15
Moderator
:09:
Håller tummarna allt vad jag kan.

Vilken tur skatungen haft som under de här omständigheterna råkat på just dig, CRA.

2 juli 2014, 09:30
Medlem
Jag släppte ut den halv sex på morgonen och vaktade på avstånd tills mamman(?) vågade sig fram och höll den sällskap på marken. Den kunde fortfarande inte förflytta sig ordentligt utan låg kvar och flaxade/hoppkravlade fram men jag fick för mig att den kanske ändå hade det bättre ute och i sällskap av sina fränder. De var så uppenbart glada över att se varann.
Nå, barnen höll lite koll på den under dagen och jag gick och skulle mata den några gånger men då hade den gömt sig så jag inte kunde hitta den.

Sent på eftermiddagen gick jag till parken igen och då flaxade den runt där igen utan att komma någon vart och såg helt ömklig ut. Mamman höll den sällskap och hoppade tätt i hasorna på den. Uppenbarligen var den oförmögen att klara sig. Så jag bar in den igen och fick äntligen tag på en från KFV som instruerade mig att åka in till veterinären med den.

Så nu är den hos farbror doktorn över natten.
Inget var brutet vad de kunde se och den fick dropp och smärtstillande. Om den överlever natten så kan den nog rehabiliteras hos KFV som jag förstod det.
De skulle iaf. höra av sig ifall vi kunde hämta den och släppa ut den på rätt ställe igen.

3 juli 2014, 04:06
Moderator
Fortsatt tumhållande här. Fantastiskt att mor och barn kunde återförenas så fint! Nu vet åtminstone mamman att ungen är okej, och ungen vet att mamman finns där och bryr sig. <3

3 juli 2014, 12:36
Medlem
Tack CRA för det du skriver om den lille :09:
Har undrat en del.. hur situationen skulle utvecklas för er.. om ni skulle bli bra bemötta av t.ex KFV.. hmm KFV som jag antar av den egna erfarenhet jag fått vid mina tele-kontakter så här års kan ha fullt upp med allt skadat vilt från djurens barkammare.. Det är ju som Inco skrev tur att just du och din familj ändock råkat på den lille skatungen (ödet?) och då finna er att beskydda det lilla livet.. Svårt och villrådigt blir det ju med allsköns "vetande" och "värderande" om hur och när vi ska låta "naturen" ha sin gång.. vårt "mänskliga" värderande :01:

Hur det nu än går så blir jag väldigt GLAD över att det finns vänliga människor som låter sina hjärtan bry sig och frivilligt gör det som ändå kan göras för att livet ska underlättas för att samtliga individer oavsett var i den så kallade näringskedjan "vi/dem" befinner sig..

Spoiler! :
Är ju ute i skogen så gott som dagligen och igår gjorde jag då ett undantag med att samtidigt lyssna på radion :33: finns ju så mycket annat trevligt att lyssna på.. som blixt och dunder t.ex :lol: förutom skogens alla egna ljud då.. Lyssnade på radion lite nostalgiskt och då på en vissångare från en tid som jag i.bl kan sakna.. saknar ju poeten också.

Citera:

Cornelis skrev och sjöng:

Somliga går med trasiga skor
säg vad beror det på
gud fader som i himmelen bor
kansken vill ha det så.

Gud fader som i himmelen bor,
blundar och sover sött.
Vem bryr sig om ett par trasiga skor,
när man är gammal och trött

Vem bryr sig om hur dagarna går
de vandrar som dem vill.
Medborgare om etthundra år,
finns du ej längre till.

Då har nån annan tagit din stol
det vet du inte av
du känner varken regn eller sol
ner' i din mörka grav

vem bryr sig om hur nätterna far
jag bryr mig inte ett spår
Bara jag får ha mitt ansikte kvar
Dolt i min älsklings hår.

Jag är en tvivelaktig figur.
Duger ej mycket till.
Bakom ett hörn står döden på lur.
Han tar mig när han vill.

Somliga går med trasiga skor,
tills de har slutat gå.
Djävulen som i helvetet bor
får sig ett gott skratt då.

:37: Nästan men bara nästan så att jag blir religiös (igen?) vad det nu skulle vara för någon mening det..

Skriver som Inco: fortsatt tumhållande och från Hun' en tass upp i vädret med önskan om att allt ska gå bra.
db

3 juli 2014, 13:48
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.