Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nu fungerar nollställningen.

Det blir nog så att jag låter en vakt springa och sätta på larmet manuellt om dess hälsa sjunker under en viss nivå, vilket i praktiken innebär att den börjar med att anfalla spelaren och bara sätter på larmet om den behöver hjälp.

Jag måste även göra några extra justeringar utöver den sista handpåläggningen.


29 juni 2014, 01:52
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
När larmet går vaknar 20 vakter och springer iväg till sina respektive poster, vilket tynger ner spelmotorn lite och dessutom har vakterna en tendens att sluta mitt i, så jag förenklade litegrann och fixade så att det viktigaste (när vakterna lugnat ner sig posterar de sig eller börjar patrullera) alltid utförs oavsett om respektive skriptade event avbryts i förtid (vilket de egentligen inte ska, men ibland händer det i alla fall - antagligen beroende på att jag var tvungen att trixa lite för att få vissa saker att fungera (förklaringen är rätt teknisk, men om någon är intresserad, så kan jag förklara mer ingående)).

Jag justerade även vissa detaljer angående larmnollställningen och byggde om en trång passage, så att två vakter kan mötas utan att fastna i varandra. Jag försökte även göra ett trapphus bredare, vilket dock inte gick, så jag fick skippa det.

Det som återstår är att fixa den manuella igångsättningen av larmet: Det jag vill göra är att få vakterna att sätta igång larmet om deras hälsa sjunker under en viss procent av startvärdet medan obeväpnade NPC:er sätter igång larmet direkt när de ser spelaren, men det är ännu inte helt klart exakt hur det ska implementeras, så jag kommer behöva experimentera litegrann. Bägge grupperna ska springa till närmaste larmknapp, vilket jag antagligen måste koda ett nytt skript för.


29 juni 2014, 23:22
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag löst problemet med att de skriptade eventen ibland avbryts i förtid, justerat några smådetaljer och fixat så att alla obeväpnade NPC:er kan springa till en vakt och informera om var spelaren befinner sig. Några attackerar först spelaren (med sina bara händer) medan andra flyr direkt när de ser spelaren.

Imorgon ska jag fixa den manuella larmigångsättningen, vakternas reaktioner, fängelsedirektörens reaktioner, testa en extra trappa i anslutning till kök- och matsalsdelen och fundera på om det är rimligt att placera en extra övervakningskamera på ett ställe.


1 juli 2014, 02:31
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Den nya trappan är på plats och så har jag (i princip) gjort klart fängelsedirektörens larm- och flykthantering (etc) - med tre olika variationer; en per svårighetsgrad - och justerat lite smådetaljer (bland annat en hemliga lucka vars tapetbit var mörkare än den omgivande tapeten på grund av att den befinner sig inuti ett mörkare utrymme, så jag förskjöt luckmodellen en aning, så att det som DromEd upplever som luckans centrum hamnade i samma utrymme som den omgivande tapeten, medan det som spelaren ser som luckans centrum fortfarande befinner sig där det ska (och så justerade jag positionen för "gångjärnet" (det vill säga den tänkta linje kring vilken luckan roterar när den öppnas och stängs))). Övriga NPC:ers larm- och flykthantering är bestämd.


2 juli 2014, 02:56
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag hittills börjat koppla ihop alla olika larmdelar, justerat den trehövdade fängelsedirektören och börjat med vakternas larmreaktioner.


2 juli 2014, 12:22
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det blir för övrigt lite trångt när 20 vakter samtidigt ska passera genom samma uppsättning dörrar. Förr eller senare brukar de dock kunna snirkla sig förbi varandra, men bland händer det även att en eller annan vakt fastnar på terrängen (ibland i väldigt oväntade poser (typ hängande från trappan i hjälmen)), vilket (troligen) också beror på trängseln, så det skulle antagligen inte skada om jag kunde antingen göra dörrarna bredare eller distribuera ut vakterna tidsmässigt, så att de inte alla springer ut samtidigt, fast bägge alternativen har sina nackdelar¹, så vi får se.

-----
¹Bredare dörröppningar betyder bredare dörrar (eller smalare dubbeldörrar), vilket kan tänkas se lite lustigt ut, och (bredare) dörröppningar utan dörrar utgör ökad risk för att en eventuell brand sprider sig från våning till våning via trapphuset, vilket kanske i och för sig inte var något som togs i beaktande när man byggde saker under aktuell, fiktiv tidsålder, men det är så jag tänkt mig det hela.


2 juli 2014, 12:36
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Efter några dagar ledigt har jag idag skrivit 3 nya skript för att kunna få till mitt larmsystem som jag vill ha det och fixat nästa vaktgrupps larmreaktioner. Nu återstår bara fängelsevakterna och sedan ska jag finjustera några grejer innan larmsystemet är klart.


13 juli 2014, 23:07
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Förfest och -glamman: Larmsystemet är klart!
Bild

Det sista jag gjorde var att justera de sovande vakternas larmreaktioner, så att de sprider ut sig snabbare och inte alla väljer samma väg eller springer omlott i onödan, vilket tidigare var ett problem särskilt i dörröppningar och trappor (det kunde till och med hända att några av dem fastnade med huvudet i taket utan att någonsin komma loss igen, när de alla skulle ner för trapporna, men det verkar ha löst sig nu i och med att de sprider ut sig bättre (både i tid och rum)).

Nästa grej blir att placera ut alla värdeföremål och samtidigt skriva en förteckning över dem (en så kallad "lootthrough" med information om placering och värde för varje värdeföremål).


15 juli 2014, 13:55
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Schueberird skrev:
"lootthrough"


Eller snarare "lootlist" (en lootthrough skulle även detaljerat beskriva hur man tar sig till varje föremål, medan en lootlist bara säger var föremålet finns någonstans och hur mycket det är värt utan att gå in på några vidare detaljer).


15 juli 2014, 14:23
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag fortsatt placera ut värdeföremål och öppnat en passage till en tidigare avstängd del.


17 juli 2014, 01:43
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron