Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 41  Nästa
Tråden för oss naturintresserade 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Rådjur i tätbebyggt område ja. Jag har också varit med om märkliga möten med rådjur. En tidig morgon i början av januari 2010, då jag befann mig hemma hos en vän som bor i radhus, tittade jag ut genom fönstret. Och där ute stod inte mindre än tio rådjur helt blickstilla och stirrade på mig (som jag uppfattade det, kanske var det några som rörde sig och kanske var det några som tittade åt något annat håll). Precis när jag hade fumlat fram kameran hade rådjuren stuckit. Ett annat oförglömligt rådjursmöte ägde rum då jag promenerade runt Brunnsviken. Två yngre djur gick bredvid varandra på gångvägen åt samma håll som jag gick. Jag hade dem framför mig en ganska lång sträcka, kanske ett par hundra meter eller så, och kom dem så nära att jag nästan kunde röra vid dem. Till slut upptäckte de mig och flydde in i ett buskage.

Hej förresten. Jag är ny här. Jag är även relativt nyregistrerad på AspergerForum under namnet Geastrum. Har varit diagnosticerad med AS sedan 1998 (jag var över 35 då).


21 maj 2014, 19:46
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Vilka trevliga möten ni haft med rådjur, mina egna erfarenheter sträcker sig till att skrapa upp dom efter olyckor. Men de man ser på håll är desto finare att beskåda.


21 maj 2014, 21:17
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Hej och välkommen, Marcus Tangens. Låter som upplevelser att bära med sig ja.

************************

Hoppas pollen- och frökryddat te ger bra tarmflora. Och har man inte suttit vid en sida av balkongbordet på en dag har en spindel vävt nät där.


23 maj 2014, 15:09
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
@Marcus Tangens:
Den avataren du har på Aspergerforum som Geastrum är intressant. Jag och sambon hittade sådana svampar häromåret och undrade länge vad det var för konstiga ena. Men nu klarnade det, det var ju Geastrum. :!:

Syrenerna blommar för fullt. Och antagligen liljekonvaljerna med fast jag bara sett strutar än så länge, vilket var tidigare i veckan.
Det är sommar.


23 maj 2014, 23:55
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Ufo skrev:
Vilka trevliga möten ni haft med rådjur, mina egna erfarenheter sträcker sig till att skrapa upp dom efter olyckor. Men de man ser på håll är desto finare att beskåda.

Jag var nära att köra på ett rådjur en gång. Det var på E 18 strax norr om Mörby centrum. Djuret gick på vägrenen och jag såg det inte förrän jag passerade. Som tur var klev det inte ut på körbanan.


25 maj 2014, 22:36
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Zombie skrev:
Hej och välkommen, Marcus Tangens. Låter som upplevelser att bära med sig ja.

Tack Zombie. Rådjur och igelkott är de enda vilda däggdjursarter som jag har haft speciella upplevelser av närkontakt med, vid upprepade tillfällen. Jag återkommer med igelkottarna.

Zombie skrev:
Hoppas pollen- och frökryddat te ger bra tarmflora..

Björk?

Jag hade också en björk vid min balkong förut, men den höggs ner för att det behövdes fler parkeringsplatser.
Jag saknar trädet, men inte pollenet och fröna.


25 maj 2014, 23:05
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
CodeRedAlert skrev:
@Marcus Tangens:
Den avataren du har på Aspergerforum som Geastrum är intressant. Jag och sambon hittade sådana svampar häromåret och undrade länge vad det var för konstiga ena. Men nu klarnade det, det var ju Geastrum.

De är väldigt sällsynta. Jag har bara sett dem i svampböcker. Släktet Geastrum är tämligen artrikt, men det finns troligen inte någon Geastrum-art som är ätlig och troligen ingen som är hallucinogen heller. Men deras utseende är onekligen bisarrt. Det svenska namnet jordstjärnor, och i ännu högre grad det engelska earthstars, är också intressant då det ger andra associationer än till svampar.


25 maj 2014, 23:49
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Nu blev jag ju nästan så nyfiken att jag måste logga in på AF enbart av den anledningen. Men bara nästan. Orkar inte riktigt med informationsflödet, och det är så mycket där...

Säregna möten med djur är alltid intressant. Ser fram emot att få höra om fler.

Just nu önskar jag att mitt immunsystem vore lite mindre intresserat av pollenexplosionen. Envis som jag är går jag ju ut ändå, men mår också därefter. Skogen drar jag mig lite för just nu, fastän jag verkligen skulle vilja plocka liljekonvaljer. Fast allergin var faktiskt bättre ute på bonnalandet nu under helgen, lite otippat, så luftföroreningar från trafik kanske är en stor del av problemet?


26 maj 2014, 08:40
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Igelkottar ser jag inte så ofta, men i maj förra året korsades min väg av en igelkott vid två tillfällen under samma vecka. Först i Norrtälje och sedan i Nacka, så det var garanterat inte samma igelkott. Båda igelkottarna rörde sig över asfalterade vägar och trottoarer bland bostadshus sent på kvällen.

Innan dessa två observationer hade jag inte sett någon igelkott sedan 1996. På en bussresa mellan Köpenhamn och Stockholm gjorde bussen uppehåll någonstans i Småland eller Östergötland. Då jag klev av bussen för att sträcka på benen såg jag en igelkott som irrade omkring på parkeringsplatsen. Jag fick en ingivelse att jag måste rädda den från att bli överkörd; jag tog av mig tröjan och lade den över igelkotten som rullade ihop sig och spärrade ut taggarna. Tröjan var precis så tjock att jag kunde lyfta upp och bära iväg igelkotten utan att sticka mig på taggarna. Jag satte ner igelkotten på gräset utanför parkeringsplatsen. Mitt resesällskap befarade att tröjan skulle vara full av loppor efter kontakten med igelkotten, men så var inte fallet, inte en enda loppa följde med in i bussen.


26 maj 2014, 22:30
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Incognita skrev:
Fast allergin var faktiskt bättre ute på bonnalandet nu under helgen, lite otippat, så luftföroreningar från trafik kanske är en stor del av problemet?

Det kan finnas en synergieffekt ja. Min egen pollenallergi brukar bryta ut på allvar i mitten av juni och klinga av i mitten av juli. När den är som värst kan sådant som jag normalt inte är allergisk mot, t.ex. vanligt damm och sågspån, utlösa allergiska reaktioner.


26 maj 2014, 23:03
Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 41  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron