Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 419, 420, 421, 422, 423, 424, 425 ... 508  Nästa
Dagsform 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
CodeRedAlert skrev:
Från en sak till en annan: Konstnärsstipendier Schubbe. Har du kollat om det finns något där för dig? http://www.konstnarsnamnden.se/Stipendier


Det är en intressant idé som jag aldrig ens reflekterat över som en möjlighet.

Citera:
Konstnärsnämnden ger endast bidrag till yrkesverksamma konstnärer [...] Bidrag ges alltså inte
till amatörverksamhet


Det är bara att glömma alltså. Det var även del andra detaljer som omöjliggjorde det hela.


11 maj 2014, 03:43
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Tror jag var lite för trött för att klistra länkar...


11 maj 2014, 08:00
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
ÄSCH!
Men du är inte en amatör om du utvecklar spel på heltid osv.
Jag är dock amatör.

Men hur går man från amatör till något annat?


11 maj 2014, 12:58
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
De flesta konstnärer i alla konstarter är väl i formell mening amatörer. Konst är inget som går att leva på mer än för ett fåtal. Detta även om man bara räknar dem som det finns något slags förståsigpåarkonsensus om kan sitt yrke. Självlärda är väl heller inte så ovanligt, även om det kanske var vanligare förr. Eller också inte efter datorernas genombrott? Övning övning övning, och självkritik men konstruktiv…


11 maj 2014, 17:04
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Jag känner i och för sig inte till deras definition på "yrkesverksam", men det torde väl inkludera offentliga utställningar/uppförningar (antal för Schueberird: 0), arbetsuppdrag (noll) (och kanske även viss inkomst tack vare ens konstnärliga verksamhet (noll kronor)), vilket man skulle redogöra för i sin ansökan. Det krävdes också en personlig inbjudan till det evenemang eller "internationella kulturutbyte" som man kunde få resebidrag för.

CodeRedAlert skrev:
ÄSCH!


Tja, en driftig/fräck entreprenör (som typ Ernst Billgren) skulle säkert kunna framställa min "konstnärliga" gärning som värd bidrag, men jag är varken driftig (ur entreprenörsynpunkt) eller ens särskilt fräck och relativt sett ganska medioker på det jag gör. Om det fanns ett stipendium för att "utveckla sitt konstnärskap och sin särart inom den konstnärliga gärningen", då skulle det kanske fungera bättre.


11 maj 2014, 18:03
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Zombie skrev:
De flesta konstnärer i alla konstarter är väl i formell mening amatörer. Konst är inget som går att leva på mer än för ett fåtal. Detta även om man bara räknar dem som det finns något slags förståsigpåarkonsensus om kan sitt yrke. Självlärda är väl heller inte så ovanligt, även om det kanske var vanligare förr. Eller också inte efter datorernas genombrott? Övning övning övning, och självkritik men konstruktiv…


Skillnaden är att dessa "amatörkonstnärer" som du pratar om har väldefinierade saker att visa upp på gallerier, har haft upprepade utställningar, konstuppdrag och inbjudningar till samarbeten och utbyten med andra "amatörkonstnärer", och behärskar dessutom sitt hantverk.


11 maj 2014, 20:04
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Sa väl inte att det går på en gång. Även Mozart var en gång bara ett vanligt underbarn utan opuslista och om jag bara vore en namndroppare skulle jag väl kunna nämna diverse konstnärer i de flesta arter som inte har blivit "konstnärer" förrän efter sin död. Förhållandet mellan talang och skicklighet är inte heller linjärt, utan däremellan finns bland annat den manipulerbara variabeln övning. Som inte heller behöver vara vad man väntar sig alla gånger. Chopin, som revolutionerade pianospelet och (inte bara) pianomusiken, skrev sina etyder för att han sympatiserade med sina elevers "lättja". Han var själv så "lat" att han inte kunde "öva", utan det måste vara musik om det skulle kännas meningsfullt att spela alls. Och jada jadå.


11 maj 2014, 20:26
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
I korthet bekräftar du alltså att jag är medioker. :10: Då är det ju troligen ingen idé att slösa tid på saker som jag efter 40 år inte är ett dugg bättre på eller kommit närmare en fungerande återgivning av de visioner som ibland ges mig i. För övrigt handlar det väl om nuläget - apropå stipendier och så alltså!? Då spelar det ingen roll vad som händer om tio år eller när jag är död.

För övrigt anser jag att CRA gott kan få lämpligt stipendium.


11 maj 2014, 20:50
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Ja, läsa bibeln som fan kan man alltid. :(


12 maj 2014, 00:10
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
:lol: @ Schubbe.

Hade du varit inom räckhåll så hade du nog fått en pytteliten örfil. *klatch*


12 maj 2014, 00:32
Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 419, 420, 421, 422, 423, 424, 425 ... 508  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron