Jag vill ut ur EU, och lutar åt att låta bli att rösta öht. Då erkänner jag inte EU:s legitimitet.
Tänker jag rätt? Hur resonerar ni andra?
7 maj 2014, 16:28
Incognita
Moderator
Re: Vad skall man rösta i EU?
Risken är ju dessvärre att många gör som du, medan de som gillar EU röstar, och att EU därmed genom valresultatet får ökad legitimitet. Dessutom tycker jag att det är riktigt läskigt om Sverigedemokraterna får en stor andel av rösterna för att många vettiga människor avstår från att utöva sin rösträtt.
7 maj 2014, 17:07
Yetin
Medlem
EU existerar, så man får förhålla sig till det. Det finns Junilistan fortfarande antar jag. Annars är väl gröna gruppen där PP ingår ganska negativ till överstatlighet i annat än miljöfrågor.
Själv tycker jag EU är bra i princip men dåligt i praktiken just för de nordiska länderna eftersom vi är mer utvecklade än resten av Europa och riskerar dras ner till en lägre medelnivå. EU är även konstruerat på ett skumt odemokratiskt sätt, vilket dock är en konsekvens av att det började mellanstatligt snarare än överstatligt. Det ändras sakta men säkert. Lobbyismen är dock ganska extrem i sin omfattning och inflytande.
7 maj 2014, 17:27
Ufo
Medlem
Helst skulle jag vilja rösta på en tom stol i EU. Men det går ju inte
Att SD skulle gynnas av att folk låter bli att rösta, vet jag inte om det är något dåligt, hellre de är där än här.
7 maj 2014, 18:11
Zombie
Moderator
Jag tror också att de som gillar EU tenderar att vara mer naiva om, eller bejakande till, storföretagslobbyisternas makt och liknande saker som går ut över sämre ställda och lokalt självbestämmande, och på senare tid allt tydligare också över grundläggande mänskliga rättigheter och yttrandefrihet. Här i Sverige är det nog fortfarande de mer humanitärt lagda som tenderar att vara mot EU och passiva i valen dit.
Själv tänker jag alltså rösta för att motväga det.
En slumpgenerator mot Jimmie, som tar fram kandidater som må ha sagt bra saker i enskilda frågor, men är med i partier som lyder storföretagslobbyisterna, ger finansspelmissbrukarna deras fixar av våra skattepengar utan krav på återbetalning och avgiftning, för allmän omvänd robinhoodpolitik och bidrar till både folkligt missnöje och legitimering av åsikter som Jimmies? Nej, tyvärr, det tycker jag var en alltför oansvarig slumpgenerator.
8 maj 2014, 16:54
Savanten Svante
Medlem
Ibland tror jag att hela nyheter skapas av en slumpgenerator..
8 maj 2014, 17:29
Savanten Svante
Medlem
Romantisk finsk valpropaganda. Hade jag haft finskt medborgarskap hade han fått min röst.
Men nu har jag inte finskt medborgarskap, och han har garanterat inte rätten till den där låten, så nu blev copyrightsindustrin ÄNNU tjurigare på honom. . . (om det är möjligt)
8 maj 2014, 19:49
Yetin
Medlem
En fundering jag haft ett tag är om inte gemensam EU-militär är det minst dåliga alternativet vi har för att skydda oss mot ryssen. Det mer önskvärda praktiskt möjliga alternativet jag ser är att vi skaffar egna kärnvapen, och det är knappast politiskt möjligt när folk är såna hippies. NATO är ett praktiskt och politiskt möjligt alternativ men det vore ju mycket värre än EU. Om vi rustade upp ganska enormt mycket skulle vi kanske ha en liten liten chans att få med övriga Nordiska länder på en rent Nordisk militärallians, men det har vi ju försökt förr utan resultat. Och som sagt skulle folket i Sverige (och Norden) inte vilja skaffa de kärnvapen som är det nästan ensamt avgörande i frågan. Egentligen behöver vi bara ha massförstörelsevapen om vi är rent defensiva, vi behöver inte ha någon militär i övrigt.
The Weapon of Peace, som en säger.
Det enda som kan avskaffa behovet av kärnvapen vore en världsstat med överväldigande konventionell militärmakt.