Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Avskaffa golfsporten! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Avskaffa golfsporten!
Avskaffa golf som sport och låt alla golfbanor växa igen, så att alla kan få tillgång till marken igen! Jag kan även tänka mig att straffa alla och envar som påträffas spela golf genom att låta dem betala och plantera ett träd på lämplig plats.

Golf är för övrigt en snobbsport och ett attans otyg.

Vad tycker ni om golf?

30 april 2014, 14:16
Medlem
Inlägg Re: Avskaffa golfsporten!
Bangolf kan jag å andra sidan unna folket, eftersom det tar så pass lite mark i anspråk (särskilt i jämförelse med långgolfen).

30 april 2014, 14:18
Moderator
Ett av problemen när jag var rätt liten: var kom Mexikanska golfen in i det här?

Annars kan man väl säga att naturligtvis kan det bara vara en överklassport som har råd att bre ut sig över något så fruktansvärt mycket mark. Så blir det en atmosfär därefter, och den kan ge även mig obehagsknottror. Å andra sidan påstår vissa att den håller på att bli litet folkligare numera. Å tredje sidan, vad menar "folk" med "folkligt" i ett tvåtredjedelssamhälle där sossarna är obetydligt mindre borgerliga än moderaterna… jada jada…

30 april 2014, 14:40
Medlem
Benägen att hålla med antigolfarna.

30 april 2014, 23:02
Medlem
Zombie skrev:
Ett av problemen när jag var rätt liten: var kom Mexikanska golfen in i det här?

Annars kan man väl säga att naturligtvis kan det bara vara en överklassport som har råd att bre ut sig över något så fruktansvärt mycket mark. Så blir det en atmosfär därefter, och den kan ge även mig obehagsknottror. Å andra sidan påstår vissa att den håller på att bli litet folkligare numera. Å tredje sidan, vad menar "folk" med "folkligt" i ett tvåtredjedelssamhälle där sossarna är obetydligt mindre borgerliga än moderaterna… jada jada…

Instämmer helhjärtat!

30 april 2014, 23:36
Medlem
En fundering jag har om golfbanorna är miljön.
Många av våra arter tar stryk för att de öppna landskapen försvinner, får de möjligen en liten återhämtningsmöjlighet på dessa golfbanor?
Finns det några sådana studier att ha med i bedömningen om golfbanorna?

1 maj 2014, 15:06
Moderator
Bra fråga. Inte vet jag, men det jag har sett av golfbanor utifrån får jag intrycket att både gräs och buskage är något torftigare än på en gammaldags slagen äng eller betad hage. Och att det propra och undanplockade hör till stilen. Godtar de ens gräs som inte är av någon särskild golfsort? Föreställer mig att en sådan sak gör skillnad för spelet.

1 maj 2014, 15:13
Medlem
En snabb sökning visar att det iaff finns möjlighet till ökad mångfald.
http://www.golf.se/Global/SGF/Miljo/golf_miljo.pdf
Sidan 5 skrev:
En golfbanas olika delar har olika
påverkan på den biologiska
mångfalden. På green, tee och
fairway är det på grund av spor-
tens utövande svårt att ha en hög
biologisk mångfald. I naturparti-
er vid sidan av spelytorna, som
ofta utgör uppåt 60–70 procent
av golfbanan, finns det däremot
större förutsättningar för att
ändra skötseln och bidra till en
högre biologisk mångfald.

Men det behöver iofs inte betyda att det ser ut så i verkligheten.

1 maj 2014, 15:39
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.