| 
		Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar

Ord vars k-ljud stavas "ch"? 

| Författare | Meddelande |  
			| Schueberird Medlem 
                				   |   Ord vars k-ljud stavas "ch"?K-ljudet i ordet "och" stavas, ovanligt nog, "ch", men finns det några andra ord vars k-ljud också stavas "ch"? 

|  
			| 30 april 2014, 19:28 |  |  
		|  |  
			| Zombie Moderator 
                				   |   Re: Ord vars k-ljud stavas "ch"?vad jag kommer på omedelbart: italienska låord som gnocchi. I den mån nu någon uttalar dem italienskt, och om man nu godtar det första c:et som längdmarkör. 

|  
			| 30 april 2014, 19:38 |  |  
		|  |  
			| Zombie Moderator 
                				   |   Re: Ord vars k-ljud stavas "ch"?Efternamn som Bennich, vad jag har brukat höra. (Från början feluttal av tyska antar jag.) 

|  
			| 30 april 2014, 19:42 |  |  
		|  |  
			| Schueberird Medlem 
                				   |   Re: Ord vars k-ljud stavas "ch"?Mhm, namn och låneord.
 Apropå låneord, så får väl "arachnofobi" räknas också!?

|  
			| 30 april 2014, 21:19 |  |  
		|  |  
			| Zombie Moderator 
                				   |   Re: Ord vars k-ljud stavas "ch"?Ja, vad skulle det annars vara? 

|  
			| 30 april 2014, 21:26 |  |  
		|  |  
			| Schueberird Medlem 
                				   |   Re: Ord vars k-ljud stavas "ch"?Inte namn eller låneord?   

|  
			| 30 april 2014, 21:28 |  |  
		|  |  
			| Zombie Moderator 
                				   |   Re: Ord vars k-ljud stavas "ch"?Aschelbergare som tar allt bochstavligt… 

|  
			| 30 april 2014, 22:07 |  |  
		|  |  
			| Schueberird Medlem 
                				   |   Re: Ord vars k-ljud stavas "ch"?Det var ungefär vad jag väntade mig. 

|  
			| 30 april 2014, 22:26 |  |  
		|  |  
			| Zombie Moderator 
                				   |   Re: Ord vars k-ljud stavas "ch"?Visst ja, inlånade förnamn också. Som sankt Christopher Gillbergs. 

|  
			| 30 april 2014, 23:02 |  |  
		|  |  
			| Ufo Medlem 
                				   |   Re: Ord vars k-ljud stavas "ch"?Är det inte C:et som uttalas med k-ljud ibland? 

|  
			| 1 maj 2014, 16:35 |  |  

|  | Som gäst saknar du privilegier. |  
 |