Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 406, 407, 408, 409, 410, 411, 412 ... 488  Nästa
Vad har du gjort idag? 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Vad har du gjort idag?
Jag har varit med sonen till tandläkaren - inga hål. Vi passade på att promenera förbi magnolior i knopp och magnolior i blom. Sedan har jag engagerat sonen i att måla med vattenfärger på tub. Han målar motiv ur egyptisk mytologi, inspirerad av ett TV-spel. Nu är han inne på målning nr 10. Jag har äntligen lyckats få systemtekniker på jobbet att lokalisera en försvunnen databas så att jag och mina kollegor kan komma åt vårt forskningsmaterial igen. Det är något lurigt med den där servern som teknikerna själva inte kan se av någon underlig anledning, så det tog tid att få dem att inse att det verkligen var ett centralt fel och inget lokalt på min dator. Nu skall de iaf byta ut servern. Mycket mer än så har jag inte åstadkommit idag. Det blev så uppsplittrat med den där tandläkartiden, och jag måste hålla mig i samma rum som sonen för att han inte skall bli stirrig. Jag har mest surfat runt ganska håglöst (har paddan med mig i sängen som också tjänstgör som soffa) medan sonen målar framför barn-TV:n. Borde ha skrivit och/eller städat, men jag blir så passiviserad. Ljudet av vissa barnprogram gör mig nästan sjuk. Ser fram emot att få läsa högt för sonen strax. Vi läser en av mina favoriter som barn, Se bergen av Katherine Paterson.

16 april 2014, 19:47
Medlem
Vattenfärger på tub måste jag kolla in, visste inte att det fanns.
Minstingen vill ha ett staffli, vilket vi har men undanstoppat i ett skåp, akrylfärger och något att måla på. Men då kanske vattenfärger på tub är ett bättre alternativ.

Nu har jag faktiskt musicerat litegrann men inspirationen vill inte infinna sig. Råkade nog tappknacka bort musikintresset med EFT till förmån för annat viktigt... :?
Brainwashed.

16 april 2014, 20:34
Medlem
Har idkat en sannskyldig tar hand om mig själv-dag! :)

Jag började med att möta en god vän som ville skogspromenera en sväng på vägen till en närbelägen fotoutställning. På vägen hittade vi nässlor som hon plockade för senare tillredning till nässelsoppa.

Vissa ställen på det promenadstråk vi följde gav mig egenartade ståpäls på hela kroppen-upplevelser! Det fick mig att känna det som att jag verkligen för överskådlig tid framåt hittat min fläck på där och omkring där jag bor sedan 8 år tillbaka i Tokholm.

Efter utställningen blev det en inhandlingssväng av ingredensier och sedan bar det av hem till mig för tillagning av nässelsoppa. Den blev mycket smaklig och på kuppen lärde jag mig hur man gör nässelsoppa från plockningen till rensningen och tillredningen. :)

Nu är jag på jobbet och uppdaterar mig lite innan jag ska ta itu med kvällens uppgifter.

16 april 2014, 20:48
Medlem
Nattugglat och tittat på "Ögon känsliga för grönt" på svtplay om vissångerskan Barbro Hörberg. Dokumentären om henne golvade mig känslomässigt! (På ett bra sätt!) Att denna underbara, musikaliskt begåvade och vemodigt hyperempatiska människa checkade ut från jordelivet i cancer vid bara 43 års ålder 1976 känns som en genuin personlig förlust.

17 april 2014, 04:05
Medlem
Nyss ställde jag undan min oljemålning. Den är halvklar.

19 april 2014, 01:21
Medlem
Revidering: Den är till en tredjedel klar.
I värsta fall slänger jag skiten.

:05:

Ska det vara så svårt att måla naturtrogna träd?!?!??!?!?!?!?!??!
Och moln - stick och häng er.
För att inte tala om vatten. I hate you.

19 april 2014, 16:13
Medlem
CodeRedAlert skrev:

:05:

Ska det vara så svårt att måla naturtrogna träd?!?!??!?!?!?!?!??!
Och moln - stick och häng er.
För att inte tala om vatten. I hate you.

Som f d oljemålare under en period av mitt liv förstår jag din frustration, Koden! Det ÄR svårt! Och det blir fan inte lättare av att ha uttalade drag av rastlöshet och otålighet... Om du förmår hantera den frustrationen, irritationen och otåligheten så kommer du att upptäcka att träning ger ökad färdighet och att det dessutom kan gå rätt snabbt när det väl lossnar. Ett tips skulle kunna vara att gå kurser och få handledning oljemålningsteknikens grunder (i den mån det är möjligt att hitta kurser i dagens privatiserade avgifts-Sverige som inte kostar skjortan och femtio, givetvis).

19 april 2014, 17:51
Medlem
Själv har jag idag återupprepat gårdagkvällens och nattens skogspromenader och besök till den offersten från vikingatiden som finns i närheten av där jag bor, liksom till mitt eget speciella meditationsställe ute i spenaten inte så långt ett promenadstråk längs Mälaren. Denna gång dock försedd med en termos kaffe istället för en stor hobgoblinöl och sovjetryska fickplunta i rostfritt stål fylld med rysk vodka som räckte till tre och en halv rejäla snapsar på respektive "vätskekontrollstation" längs min lilla walkabout på långredagskvällskvisten ;)

19 april 2014, 17:55
Medlem
CodeRedAlert skrev:

Jo ähum.. jo släng skiten! (De (idiotiskt :?) kritiska vuxenkraven alltså!)
Släng inte måleriet eller målarlusten.. kör på så långt energin räcker men med pauser för familjeliv promenader/musik dans och sång mat och dryck vila sömn för det är bra.. måleriet alltså!

Och lättare sagt än gjort men skriver ändå att jag tycker att det är nyttigt att med tålamod öva ögonen >>>synsinnet/hjärnan på att med ett mer tillitsfullt vis tillvänjas med en dopamin doping av kreativitetssynapserna mellan hippocampus och hypofysen talamus basala ganglier och hypotalamus och allt vad faen det nu heter.. med en för alla väder passande terpentin linolja tinktur.. vid vad händer och fötter med känsla faktiskt förmår..

Och inte att förglömma Grattis både till CRA och övriga på forumet. Roligt att läsa om alla kreativa förmågor som lurar i en balett av metafysik och dess motsatta marinader av mänskliga tillväxtbehov :11: ingen aning om vad jag med det här ville skriva.. skrev ju bara :01:

db som i.bl drömmer om storvulna bilder skapade ur ett bortglömt/förträngt uttrycksbehov.

Gladpjåsk

Edit: ångrade sig/mig men låter det stå kvar ändå.

20 april 2014, 02:32
Medlem
Tack db! :08:

Ord och inga visor.
;)

Och GLAD PJÅSK tillbaka samt till alla andra med.

20 april 2014, 20:47
Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 406, 407, 408, 409, 410, 411, 412 ... 488  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.