Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Oljemåleri 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Oljemåleri
Nu ska vi tillsammans förkovra oss i oljemåleriets mysticism - alla ska med!

Eller så kan den som vill berätta hur det går med målandet...

Ja, det var allt för den här gången. :?

19 april 2014, 16:20
Medlem
Inlägg Re: Oljemåleri
http://www.colart.se/Olja-2.html

Tydligen är det mycket komplicerat. Jag har hittills gjort allt fel enligt artikeln i länken...

19 april 2014, 16:35
Medlem
Jag läser med intresse, men ber att få återkomma i ämnet...

19 april 2014, 16:58
Medlem
Jag hade från typ 10-årsåldern till tidiga 20-årsåldern en mycket konstnärligt kreativ ådra som blommade ut i bland annat en period av oljemålning. Just den kreativa ådran kanaliserades sedermera över till annat och har hittills inte återkommit i målandets och tecknandets form. Jag kan sakna det ibland och just därför kommer jag att följa denna tråd med stort intresse!

19 april 2014, 17:44
Medlem
Jag målade (kanske tre tavlor allt som allt) också, fast i akryl, just under samma period i livet (10-20) och kom fram till att jag absolut inte har någon talang i måleri.

Sedan dess har jag inte ens försökt, vad jag kommer ihåg.

Förrän igår då.
Tydligen ska man grunda duken med något, för att färgen ska bli hållbar. Det visste jag inte. Och så ska man måla fett på torrt. Nej var det torrt på fett?

Eh, ja. :lol:
*läser vidare*

Jag behöver bättre penslar, eller också bättre teknik att hantera de penslar som finns...vill göra små, pyttedetaljer men misslykas med det mesta. Och så har jag blandat i för mycket thinner i färgen, tydligen ska det vara olja man blandar med och lite vad det nu var.

VAD DET NU VAR!!!!?

19 april 2014, 18:11
Moderator
Usch, det där låter ju ohemult jobbigt, för att inte tala om direkt hälsvådligt... Nä, jag håller mig nog till blyerts. Jag håller på att samla motivation och mod för att ge mig på ett nytt porträtt. Misslyckas jag med ett foto är det svårt att göra något av detsamma igen, så jag fegar mig lite innan jag påbörjar ett försök på ett foto som jag tror kan bli bra som porträtt. Jag har ett på gång nu som får det att klia lite i fingrarna...

19 april 2014, 19:45
Medlem
Undrar om det är så bra med luktreducerad thinner?
Då har man ju ingen koll på hur mycket man faktiskt inhalerat!

:?

Just ja: Övning 1 blev så här hopplös.
http://postimg.org/image/pe4dcio9h/

19 april 2014, 22:19
Medlem
Måste ha mer tålamod med att arbeta fram en bra bakgrund till att börja med. Nu blev det så hattigt eftersom jag inte visste vad jag skulle ha som motiv från början utan målade lite på måfå och alternerade med att lägga till detaljer och plötsligt bestämma mig för att ändra på bakgrunden och så vidare.

Ska man täcka duken eller får den lysa igenom vid oljemåleri?
Det känns som att färgen borde vara heltäckande...men så är det nog inte.

19 april 2014, 22:27
Moderator
Det var liv i den iaf, och jag gillar färgskalan.

19 april 2014, 22:28
Medlem
Koden: Jag tycker att den där tavlan är ett helt klart godkänt första försök i oljemålningens svåra och ädla konst! :-) Vilket jag skriver för att verkligen tycker det, INTE för att jag försöker skriva vad jag tror att du vill läsa.

19 april 2014, 22:52
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.