Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det har varit lite si och så med motivationen på sistone, vilket högst troligt beror på att i princip samtliga delar av den slutliga flykten ligger utanför vad spelmotorn en gång skapades för, vilket gör att samtliga delar är trixiga och/eller ovärda att fixa. Jag har förvisso redan lyckats lösa eller gå runt ett stort antal problem och gjort saker som ingen gjort förut, men det återstår fortfarande att implementera en hel del mer eller mindre komplicerade saker och lösa en hel del småbuggar här och där, så därför funderar jag nu på att förenkla den slutliga flykten genom att ta bort de delar som inte håller sig till huvudtemat. Det börjar kännas allt mindre värt det att anstränga mig med saker som ändå bara var tänkt som en bonus för de tålmodiga. Det är bättre att behålla fokus på huvudtemat och göra färre saker bra än fler saker lite smådåligt.
Den slutliga flykten går ut på att spelaren (efter en del förarbete) kan antingen
sno en båt och lämna ön eller smyga sig ombord på båten och vänta på att besättningen startar båten och lämnar ön. Uppdraget slutar sedan när båten når en viss punkt utanför ön.
Den delen ligger fortfarande inom huvudtemat och ska behållas. Bonusen gick ut på att
om spelaren höll sig oupptäckt under hela båtresan, då skulle båten ta sig hela vägen till hamnen på fastlandet och spelaren skulle där kunna sno lite extra värdesaker. Resan till fastlandet är ganska lång (och då har jag ändå kompromissat) och det händer inte mycket på vägen, så det är mest bara en transportsträcka
med väldigt lite "gameplay" och väldigt mycket händelselös väntan. Den här bonusen ger inte spelaren så värst mycket och tar dessutom fokus från huvudtemat och utgör något av ett antiklimax. Spelaren lyckas fly från ön, vilket är det slutliga målet, men sedan fortsätter det i alla fall, trots att uppdraget egentligen är slutfört. Om jag ska behålla bonusen, då måste jag göra något åt transportsträckan och göra
hamnen på fastlandet
till en viktigare del i handlingen om bonusen ska vara värd att behålla, men det skulle innebära en massa extra arbete för en grej som inte alls behövs.
Om bonusen ska behållas, då är det bättre att dela in uppdraget i två delar där första delen utspelar sig på ön och andra delen på fastlandet och sedan bara antyda resan däremellan eller visa den i en videosnutt. Andra delen skulle alltså byggas ut och göras till ett helt nytt uppdrag som en fortsättning på händelserna på ön (spelaren skulle till exempel kunna träffa sin arbetsgivare igen, för att lämna över det stycke arvegods som spelaren fick i uppdrag att hitta, och så uppstår det komplikationer som måste lösas etc...). Det tänker jag inte göra, så därför väljer jag att renodla första delen. Då lämnar jag också öppet för en eventuell framtida, andra del om jag någon gång plötsligt inte skulle ha en massa annat att göra (som till exempel att göra klart det kampanjprojekt, vars berättade historia är långt mer engagerande och ligger mig närmare hjärtat än det nu pågående projektet och som jag mycket gärna vill kunna avsluta innan det är dags att ta ner skylten för gott, eller det klosterprojekt som den här tråden ursprungligen handlade om och vars komplexa arkitektur engagerar mig mer än pågående projekts arkitektur (eller diverse andra projekt och så vidare...)).
Dessutom kan jag spara en del celler som jag istället kan använda till extra, byggnadstekniska detaljer och dekorationer i bland annat fängelset för att göra arkitekturen lite mer spännande.