Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
CodeRedAlert skrev:
:lol: :01:

Vi gjorde en ny Dogges...paj men den blev inte riktigt lika god pga. illvilliga jordgubbar som helt lömskt såg felfria ut i affären men sedan visade sig vara något annat.

Var det kanske... mordgubbar?

Spoiler! :
Bild

Doggetårtpajshögen lät god hursomhelst.

15 april 2014, 17:41
Medlem
:lol: :lol: :lol:

Passande babadish för dig för tillfället, I assume.

15 april 2014, 18:23
Medlem
Mhm.

15 april 2014, 19:00
Medlem
Imorgon börjar jag med nästa dessertprojekt och idag handlade jag nödvändiga artiklar:
Bild

Strösocker, vetemjöl, konjaksessens (som senare ska blandas med rom för att emulera riktig konjak), mörk choklad, vaniljstång, florsocker, mjölk, vispgrädde, ägg, smör, citron, vatten, honung, kaffe och sötmandlar. Desserten lagas i fyra steg och efter varje omgång ska resultatet vila över natten, så totalt kommer det alltså ta fyra dagar.

16 april 2014, 20:25
Medlem
Dagens tjuvstart: 165 gram äggvita och 80 gram äggula plus 99 gram skalad sötmandel:
Bild

Jag tjuvstartade lite idag genom att skålla och skala mandeln, så kan den torka över natten (den kan även torkas under en timme i 100 grader varm ugn, men jag tänkte att eftersom jag har tid, så kan jag spara lite energi och låta den torka i rumstemperatur istället). Imorgon ska den mixas till ett fint pulver, silas och sedan mixas ihop med lika mängd strösocker till en så kallad TPT ("tant pour tant"). Jag brukar skålla mandel genom att låta den koka upp i heltäckande vatten (i kastrull med lock) tills kokbubblorna täcker hela ytan och sedan genast skölja av den i kallt vatten i ett durkslag. Skalet lossar då från den innersta kärnan och är lätt att snoppa av med fingrarna.

Jag separerade även äggen, så kan äggvitorna eventuellt hinna avdunsta lite över natten, vilket gör dem lättare att vispa ihop till en fast maräng. Äggulorna täcktes dikt an med plastfilm för att inte torka på ytan till dess att de ska användas i övermorgon.

16 april 2014, 22:38
Medlem
:shock:

16 april 2014, 23:09
Moderator
Det var ett projekt som hette duga...

16 april 2014, 23:10
Medlem
Hur faaaaan orkar du, Shueberird??? :o *djupt imponerad*

Avancerad mat- och delikatesstillagning är SÅ inte min grej - vilket gör mig desto mer imponerad och fascinerad av dem det är det för! :02:

16 april 2014, 23:30
Medlem
Jomensåatte... *sprätter med hängslena* :04:

16 april 2014, 23:50
Medlem
TPT:
Bild

Här har vi den färdiga TPT:n. Mandeln minskade mer i vikt under torkningen än jag hade räknat med, så det blev aningen för lite mandel (och då hade jag ändå tagit lite extra för att kompensera för viktminskningen vid skalningen), men jag drygade ut TPT:n med lite florsocker efteråt. Jag försökte först sila mandelmjölet genom en passersil, men mjölet var inte tillräckligt fint för det och min mixer klarade inte av att göra det finare hur mycket jag än körde, så jag silade det genom ett durkslag istället, vilket fungerade bättre. Överflödet sparade jag till senare (och stoppade ner i en fruktsallad). Mandelmjölet vägdes upp och mixades sedan ihop med lika mängd strösocker.

Invägning:
Bild

Jag föreberedde alla ingredienser till tårtbottnarna genom att väga upp dem i olika skålar, så att jag allt fanns till hands innan jag satte igång. Längst bak gömmer sig TPT:n från tidigare, i den stora, limegröna skålen har vi äggvitorna, som förbereddes igår (det hade avdunstat så pass mycket vätska att vikten var precis den jag skulle ha), Från vänster till höger har vi sedan socker (till marängen), osaltat smör (som väntar på att smältas), vetemjöl (som senare ska siktas), uppvispade ägg (som ska vispas med TPT:n i exakt tio minuter) och citronsaft (varav 1 tsk ska användas till marängen (resten sparas till senare (och blandas ner i måltidsdrycken)). Verktygen som syns är mjölsikt, digitalvåg och teskedsmått.

TPT:n vispades tillsammans med de uppvispade äggen i tio minuter. Janne nämner tyvärr inte varför det är så noga att vispa den i just tio minuter, men vanligtvis vill man ha en ägg- och sockersmet luftig, vilket tar en viss tid (fast jag tyckte inte att det hände så mycket mer med den efter den femte minuten, menmen, jag följde receptet och fortsatte). Den färdiga äggtepeten smakade tydligt av mandel och konsistensen var homogen som flytande mandelmassa.

Siktat mjöl, äggtepete och vispad maräng:
Bild

Marängen vispades på vanligt vis genom att börja på lägsta hastigheten tills ett lätt skum bildades, sockret blandades ner under fortsatt vispning plus citronsaften och sedan ökades visphastigheten efterhand till full sprutt och vispningen fortsatte till dess att marängen var fast och skinande blank, vilket gick ovanligt fort (det märktes att äggvitorna var extra fasta redan från början (troligen tack vare att de fått stå över natten)). När marängen var färdigvispad vändes äggtepeten och det siktade mjölet ner. Lite av smeten blandades noggrant med det smälta smöret (då blir det enklare att blanda ut smöret i resten av smeten) och sedan hälldes allt tillbaka i marängsmeten och det hela blandades försiktigt ihop till en luftig kräm.

17 april 2014, 19:27
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.