Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
Det logiska borde vara att psykopati är lika med (har intresse att sko sig på andras misslyckande), som i ett maktspel.
Empati, sympati och intelligens bara formar hur det yttrar sig.

14 april 2014, 14:33
Moderator
Yetin skrev:
Zombie skrev:
Yetin skrev:
Alla är känslostyrda. Det är väl typ definitionsmässigt känslor som utgör all motivation hos människan. Däremot är det viktigt att skilja mellan mål och medel, där känslor definierar målen medan förnuftet är medlet.

Nej, så enkelt är det inte. Långt ifrån. Mångas känslor säger att krig, sexism, xenofobi, makt-är-rätt och sådant är bra saker, i varierande grad och säkert i stor utsträckning instinktsgrundat, och vårt förnuft kan inte gripa diverse "humflum"- och "kvinnopjunk"-aspekter av ens den närvarande verkligheten, mycket mindre då en process från den, eftersom den är för komplicerad och förnuftet har mycket begränsad överblick och dessutom är lätt att lura.

Man får ju använda lagar och normer för att tvinga folk att undertrycka känslor som ger upphov till negativa känslor hos andra, alltså att tvinga folk att agera som om deras empati vore universell och opartisk. Jag tror man i hög grad kan omforma sin naturliga empati om man vill det, till att omfatta alla människor eller ännu mer. Det innebär förstås att man måste undertrycka sin naturliga tendens att vara partisk, det är vad hela saken handlar om. Men man undertrycker ju alltid någon av sina många motsägelsefulla känslor. Tendensen till rasism är inte väsenskild från den som får folk att favorisera sin egen familj, och det gör förstås att det tar stopp för många.

Om man värderar alla känslor lika kan ju även irrationella känslor som lägger sig i förnuftets arbete värderas, men man måste förstås vara beredd på att två oförenliga mål faktiskt är oförenliga även om man vill ha båda. Det är något folk ofta undviker att tänka på, och sen blir arga när nån påpekar.

Det lät mycket vettigare i mina öron. Men tvång måste användas med urskillning. Så länge det gäller mindre grundläggande saker än socialbistånd, rättsväsen, skydd mot kapitalism- och annan exploateringscancer och annat skydd för den enskilda och för andra värden än de av tradition mest lätturskilda kvantitativa tror jag mer på äkta mognad genom incitament.

Ungefär.

14 april 2014, 16:29
Moderator
Schueberird skrev:
Enligt artikeln var resultaten inte fullt så entydiga som rubriken antyder:
Citera:
Hos de mest psykopatiska internerna var aktiviteten låg i bland annat hjärnans amygdala när tortyrbilderna visades. Hos kontrollgruppen var aktiviteten betydligt högre. Amygdala förmedlar känslor och har betydelse för moraliska överväganden och omsorgen om andra.

Citera:
I nästa steg, när försökspersonerna såg människor som uttryckte smärta, var däremot aktiviteten i hjärnans insula högre hos de psykopatiska internerna än hos kontrollgruppen. Det förvånade forskarna, eftersom insula också anses spela roll i känsloförmedlingen.

… och fortsättningen:
Citera:
En förklaring skulle kunna vara att denna del av hjärnan medverkar till förståelsen av den iakttagna situationen, snarare än själva känsloupplevelsen.

Just de konkreta indicierna på att det kanske finns flera skikt i det här tycker jag var det värdefulla i artikeln. Inte ofta jag har sett i en populär framställning av sådant här.

14 april 2014, 16:35
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Som gäst saknar du privilegier.