Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
Schueberird skrev:
För min del är empati detsamma som att kunna avgöra hur någon mår, men exakt hur det går till kan säkert variera. Empati är väl för övrigt något som så kallade "psykopater" (antisocialt personligthetsstörda) har mycket av, i och med att de är väldigt duktiga på att läsa folk och manipulera dem.

Sympati är förmågan att känna med någon (när väl känslan på något sätt har förmedlats).

En person som saknar eller har låg empatisk förmåga kan mycket väl visa sig ha hög sympatisk förmåga - och tvärtom.



+1 till Schueberird. Det är så jag också har förstått det. (Givetvis kan ju en ha både hög eller låg empatisk och sympatisk förmåga samtidigt, vilket antagligen bidrar till många blandar ihop de två sakerna med varandra. De behöver inte nödvändigtvis följas åt. Högfungerande sociopater skulle jag påstå har kombinationen hög empati och låg till obefintlig sympati. Det är de som blir socialt framgångsrika och klättrar upp till toppen inom privata storföretag, till militära och politiska toppositioner m m. Lågfungerande sociopater däremot, de som har både låg till obefintlig empati- och sympatiförmåga är väl snarare de som blir svårartat och patalogiskt våldskriminella, antingen som lösa kanoner, eller i bottenskiktet inom den organiserade brottslighet som f ö företer påfallande likheter med den "vanliga" kapitalistiska storföretagsvärlden och -hierarkin).


9 april 2014, 22:51
Moderator
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
Schueberird skrev:
Empati är väl för övrigt något som så kallade "psykopater" (antisocialt personligthetsstörda) har mycket av, i och med att de är väldigt duktiga på att läsa folk och manipulera dem.

Uttryckte mig klantigt. "Samspela bättre än en psykopat" skrev jag. Med det menade jag just samspelet, inte empatin, och jag räknar inte skickligt samspel i rent egoistiskt syfte (med övriga verkningar ofrånkomligen destruktiva) som bra samspel.

Det övriga håller jag väl i stort sett med om. I alla fall som en huvudmöjlighet. Sedan kan man säkert komplicera det även utan sammanblandningar och missförstånd.


9 april 2014, 23:22
Medlem
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
@Star Rover:
Intressant differentiering mellan hög- och lågfungerande.


9 april 2014, 23:24
Moderator
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
Zombie skrev:
Schueberird skrev:
Empati är väl för övrigt något som så kallade "psykopater" (antisocialt personligthetsstörda) har mycket av, i och med att de är väldigt duktiga på att läsa folk och manipulera dem.

[…]

Det övriga håller jag väl i stort sett med om. I alla fall som en huvudmöjlighet. Sedan kan man säkert komplicera det även utan sammanblandningar och missförstånd.

… och således håller jag med om det citerade också. Fan, kan inte uttrycka mig längre.


9 april 2014, 23:37
Medlem
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
Alla är känslostyrda. Det är väl typ definitionsmässigt känslor som utgör all motivation hos människan. Däremot är det viktigt att skilja mellan mål och medel, där känslor definierar målen medan förnuftet är medlet.


10 april 2014, 00:43
Medlem
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
Zombie skrev:
Sedan kan man säkert komplicera det även utan sammanblandningar och missförstånd.


Jo, det finns säkert nyanser, men jag tror ändå att man kan peka ut något slags huvudriktning.


10 april 2014, 00:56
Moderator
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
Yetin skrev:
Alla är känslostyrda. Det är väl typ definitionsmässigt känslor som utgör all motivation hos människan. Däremot är det viktigt att skilja mellan mål och medel, där känslor definierar målen medan förnuftet är medlet.

Nej, så enkelt är det inte. Långt ifrån. Mångas känslor säger att krig, sexism, xenofobi, makt-är-rätt och sådant är bra saker, i varierande grad och säkert i stor utsträckning instinktsgrundat, och vårt förnuft kan inte gripa diverse "humflum"- och "kvinnopjunk"-aspekter av ens den närvarande verkligheten, mycket mindre då en process från den, eftersom den är för komplicerad och förnuftet har mycket begränsad överblick och dessutom är lätt att lura.


10 april 2014, 01:14
Medlem
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
Zombie skrev:
Yetin skrev:
Alla är känslostyrda. Det är väl typ definitionsmässigt känslor som utgör all motivation hos människan. Däremot är det viktigt att skilja mellan mål och medel, där känslor definierar målen medan förnuftet är medlet.

Nej, så enkelt är det inte. Långt ifrån. Mångas känslor säger att krig, sexism, xenofobi, makt-är-rätt och sådant är bra saker, i varierande grad och säkert i stor utsträckning instinktsgrundat, och vårt förnuft kan inte gripa diverse "humflum"- och "kvinnopjunk"-aspekter av ens den närvarande verkligheten, mycket mindre då en process från den, eftersom den är för komplicerad och förnuftet har mycket begränsad överblick och dessutom är lätt att lura.


Man får ju använda lagar och normer för att tvinga folk att undertrycka känslor som ger upphov till negativa känslor hos andra, alltså att tvinga folk att agera som om deras empati vore universell och opartisk. Jag tror man i hög grad kan omforma sin naturliga empati om man vill det, till att omfatta alla människor eller ännu mer. Det innebär förstås att man måste undertrycka sin naturliga tendens att vara partisk, det är vad hela saken handlar om. Men man undertrycker ju alltid någon av sina många motsägelsefulla känslor. Tendensen till rasism är inte väsenskild från den som får folk att favorisera sin egen familj, och det gör förstås att det tar stopp för många.

Om man värderar alla känslor lika kan ju även irrationella känslor som lägger sig i förnuftets arbete värderas, men man måste förstås vara beredd på att två oförenliga mål faktiskt är oförenliga även om man vill ha båda. Det är något folk ofta undviker att tänka på, och sen blir arga när nån påpekar.


10 april 2014, 09:21
Moderator
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
På tal om psykopater och empati så kanske det inte är så enkelt nej. En enda studie men iallafall:
http://fof.se/artikel/psykopatisk-hjarna-inte-kopplad-for-empati


13 april 2014, 23:59
Medlem
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
Enligt artikeln var resultaten inte fullt så entydiga som rubriken antyder:
Citera:
Hos de mest psykopatiska internerna var aktiviteten låg i bland annat hjärnans amygdala när tortyrbilderna visades. Hos kontrollgruppen var aktiviteten betydligt högre. Amygdala förmedlar känslor och har betydelse för moraliska överväganden och omsorgen om andra.

Citera:
I nästa steg, när försökspersonerna såg människor som uttryckte smärta, var däremot aktiviteten i hjärnans insula högre hos de psykopatiska internerna än hos kontrollgruppen. Det förvånade forskarna, eftersom insula också anses spela roll i känsloförmedlingen.


14 april 2014, 04:33
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron