Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Vill ha hjälp att tyda vattenvågsformel 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Vill ha hjälp att tyda vattenvågsformel
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenv%C3%A5gor
Citera:
När våglängden är kortare än vattendjupet (s.k. korta vågor) rör sig vattenpartiklarna i cirkulära banor. Dessa banor kallas för orbitalbanor. I vågtoppen rör sig vattnet med vågens rörelseriktning och i vågdalen mot densamma. Även vattenpartiklar som inte befinner sig i den absoluta ytan rör sig i sådana cirkulära banor. Men radien minskar snabbt med ökat djup. På djup motsvarande våglängden är radien endast 0,2% av den vid vattenytan.[källa behövs] I djupt vatten är vågornas utbredningshastighet c beroende på våglängden λ (ett exempel på dispersion). Långa vågor löper snabbare, något som man kan se om man kastar en sten i vattnet. Formeln är:
Bild


Vad betyder det här? Har inte en vattenvåg en hastighet beroende på vattendjupet?


9 april 2014, 00:26
Medlem
Inlägg Re: Vill ha hjälp att tyda vattenvågsformel
Ufo skrev:
Vad betyder det här? Har inte en vattenvåg en hastighet beroende på vattendjupet?

Hmm.. ytspänning? gravitation? jordrotation? kvantmekaniska elektronpartiklars magnetism? Hmm.. begriper nog inte frågan tillräckligt bra och dessutom att jag ju här skriver som en kratta skulle ju hellre försökt illustrera mina försök till svar på svarta tavlan men då med oljefärg på tub och det med breda penslar istället.. istället som här med min gnisslande krita.
http://sv.rilpedia.org/wiki/Vattenv%C3%A5gor
Kanske länken inte är svar på frågan men jag tycker den kompletterar "Wikin" på ett sätt.. på vilket sätt orkar jag inte här reda ut men ändå så att det kanske går att få ut lite mer av det "virvlande vattnet"..
Bild

db :geek: med ett elliptiskt och metafysiskt virvlat plingplong i synapserna (ber om ursäkt för det :ugeek: )

Edit: strök och la till med lite "gujjamujja" :11:


9 april 2014, 01:26
Medlem
Inlägg Re: Vill ha hjälp att tyda vattenvågsformel
Ok, jag skall försöka precisera frågeställningen.
Jag hakade upp mig på formuleringen "Långa vågor löper snabbare". Eftersom i min verklighet är en vågs hastighet bundet till dess medium. Att våglängden skulle påverka dess hastighet är nytt/främmande för mig.
Men ibland är wiki skrivet av en påse nötter så man måste kolla upp det med fler källor.

Har våglängden någon betydelse på våghastigheten?


9 april 2014, 12:53
Medlem
Inlägg Re: Vill ha hjälp att tyda vattenvågsformel
http://sv.rilpedia.org/wiki/Dispersion
Det verkar ju gälla även ljud och ljus.
Jag blir förvirrad


9 april 2014, 14:35
Moderator
Inlägg Re: Vill ha hjälp att tyda vattenvågsformel
Jag kan absolut ingenting om det här, så skratta inte ihjäl er om det är helt uppåt väggarna, men... Längre vågor borde väl ta en kortare väg genom mediet eftersom de inte svänger lika mycket? Så att de kommer fram snabbare även om hastigheten i sig är densamma?


9 april 2014, 15:45
Medlem
Inlägg Re: Vill ha hjälp att tyda vattenvågsformel
Tja nu verkar inget omöjligt. Det kanske förklarar vad PI har att göra i formeln.


9 april 2014, 15:56
Medlem
Inlägg Re: Vill ha hjälp att tyda vattenvågsformel
Ufo skrev:
[I] min verklighet är en vågs hastighet bundet till dess medium.

Mja... och mediets densitet, som ju varierar med trycket.
De vattenvågor som vi ser på ytan är ju vågor i gränsen mellan två medier.
Jag minns inte mycket av det lilla fluid-dynamik jag läst, men jag noterar att det står 'ungefär' i den citerade formeln.

Hmmm... det måste väl vara så att vågen i vattnet inte är i jämvikt med atmosfären ovanför den, antingen blåser det medvind och vågen tillförs energi eller så förlorar vågen energi, antingen genom motvind eller 'luftmoststånd' - som ju i grunden är samma sak.

Hur som helst orkar jag inte ens försöka räkna på det. Vi har ju en nyexaminerad ingenjör här, som borde kunna sånt här på sina fem fingrar.


9 april 2014, 20:26
Medlem
Inlägg Re: Vill ha hjälp att tyda vattenvågsformel
Missade nästan denna, vad dumt.

Ufo skrev:
Vad betyder det här? Har inte en vattenvåg en hastighet beroende på vattendjupet?


Den formel du citerar handlar om vågor på djupt vatten. Om djupet är mycket stort så påverkar det inte hastigheten, utan denna styrs helt av frekvensen/periodtiden. Jag har inte läst nån strömningsmekanik alls tyvärr, men jag antar man räknar ut detta genom att anta att djupet är oändligt, sen testa med ändliga stora djup och se att vågor på djup över någon viss gräns uppför sig likadant som formeln för oändligt djup säger att de bör.

Är djupet litet bestäms vågens hastighet (fashastighet v) av vattendjupet h och tyngdaccelerationen g = 9.8 enligt formeln som finns i texten: v = rot(g*h). Där finns djupet med.

Att storleken på djupet upphör att ha betydelse då djupet är väldigt stort syns rätt tydligt på att de där cirkulära banorna blir allt mindre ju djupare de är: på havsbottnen är de redan försumbara, vattnet på botten hänger inte med i vågrörelsen på ytan.


18 april 2014, 17:10
Medlem
Inlägg Re: Vill ha hjälp att tyda vattenvågsformel
Jag borde uppenbarligen skaffa fler fysikböcker. Men jag har redan valt ett nytt område att lära mig.


18 april 2014, 17:20
Medlem
Inlägg Re: Vill ha hjälp att tyda vattenvågsformel
HÄR är det lättare att se varför det är på detta viset!

Bild

tanh(x) -> 1 då x -> oändligheten och tanh(x) - > x då x -> 0. Om d är lite mindre än våglängden kan man ersätta tanh(blabla) med bara blabla. Är d mycket stort får man ersätta tanh med 1. Då får man de där två formlerna från tidigare. Men varför den där formeln jag citerade ser ut som den gör vet jag inte.


18 april 2014, 17:39
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron