Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare 
Författare Meddelande
Avslutat konto
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
Ufo skrev:
Orange skrev:
I ett av fallen kunde jag först inte sätta fingret på vad som var fel med personen ifråga, jag visste bara att jag kände mig extremt illa till mods i hens sällskap. Vid ett senare tillfälle sade personen rakt ut bland annat saker som "jag ser människor som verktyg" och "jag är helt avtrubbad när det gäller våld". Jag vet verkligen inte varför människan yppade detta för mig; kanske trodde hen det skulle imponera.
Jag ser nog varför hen yppade det, dock har det nog inget med "imponera" att göra.
Jag antar att du gjorde det enda rätta, att dra dig undan från människan som du tar skada av.

Varför tror du hen sa de där grejerna?

9 april 2014, 14:52
Medlem
Zombie skrev:
Då talar du väl om det där folk så ofta tror att de har: "Å, jag vet så väl hur du känner" och så är det alldeles uppåt väggarna.
Självklart, det är ju definitionen på empati.

Zombie skrev:
Och jag har för den delen inte alls märkt att du är helt utan.
Vi har inte träffats IRL, och därför heller ingen förmåga att avgöra huruvida vi klarar av att "kopiera" den andres ansiktsuttryck.

9 april 2014, 15:04
Moderator
Visst finns det gott om folk som tror sig vara empatiska men inte har en aning om vad de snackar om, men det är knappast verklig empati - snarare självgodhet. Men begreppet empati är förskräckligt luddigt. Jag föredrar egentligen att konkretisera exakt vad det är jag menar i det specifika fallet. Det kan vara att sätta sig in i någon annans perspektiv, intresse för att göra detta, eller att man bryr sig om den andres upplevelser, t.ex.

9 april 2014, 15:09
Medlem
Orange skrev:
Varför tror du hen sa de där grejerna?
När omgivningen beter sig om massproducerade dockor(robotar) och ingen(ytters få) har egen vilja(personlighet) är tillvaron ganska ensamt.

Jag tror hen bara känner sig väldigt ensam, utan att förstå varför.
Att öppna sig är ett sätt att bearbeta problemet.

9 april 2014, 15:17
Medlem
Incognita skrev:
Visst finns det gott om folk som tror sig vara empatiska men inte har en aning om vad de snackar om, men det är knappast verklig empati - snarare självgodhet. Men begreppet empati är förskräckligt luddigt. Jag föredrar egentligen att konkretisera exakt vad det är jag menar i det specifika fallet. Det kan vara att sätta sig in i någon annans perspektiv, intresse för att göra detta, eller att man bryr sig om den andres upplevelser, t.ex.
Empati är att utan någon vilja kopiera andras ansiktsuttryck och känna likadant som den man har framför sig.
Att känna med andra har med sympati att göra, och det är något helt annat.

9 april 2014, 15:19
Moderator
Riktigt så enkelt är det inte. Det finns en uppsjö av litteratur om empati. Jag är alldeles för hjärntrött nu för att kunna redogöra för det, tyvärr, men det finns ganska raffinerade uppdelningar som jag tycker ändå pinkar bredvid målet eftersom de är så neurocentriska.

9 april 2014, 15:55
Medlem
Ytterligare en distinktion i sammanhanget är ju huruvida personen låter sig styras av de känslor den 'smittats av' eller kopierat från andra.
Jag läser Ufo som att just känslostyrningen är en av de aspekter han bakar in i begreppet - rätta mig gärna om jag har fel.

9 april 2014, 20:00
Medlem
Ja asså, styrs man av sina känslor så spelar det ingen roll om de kommer inifrån eller kopierats eller skänkts ifrån högre makter.

9 april 2014, 20:12
Moderator
Samsvängning, sympati, mer eller mindre kvalificerade gissningar; inre process, inre handling eller yttre handling; … – luddigt som sagt. Och ofta hopblandat och på andra vis missförstått. Inte heller jag har samma definition som Ufo, men anmäler också hjärntrötthet.

9 april 2014, 20:49
Medlem
För min del är empati detsamma som att kunna avgöra hur någon mår, men exakt hur det går till kan säkert variera. Empati är väl för övrigt något som så kallade "psykopater" (antisocialt personligthetsstörda) har mycket av, i och med att de är väldigt duktiga på att läsa folk och manipulera dem.

Sympati är förmågan att känna med någon (när väl känslan på något sätt har förmedlats).

En person som saknar eller har låg empatisk förmåga kan mycket väl visa sig ha hög sympatisk förmåga - och tvärtom.

9 april 2014, 21:48
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.