Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
http://nyheter24.se/nyheter/forskning/766173-vegetarianer-har-samre-halsa-an-kottatare
Citera:
Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
Mental och fysisk hälsa, hjärtattacker, cancer och livskvalitet. Allt är sämre för vegetarianer jämfört med köttätare, visar en ny studie.

Vad säger forumets (vill bli)veganer om det här?


7 april 2014, 12:58
Moderator
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
Det vore intressant att, om ork fanns, sätta sig in i vad som skiljer denna studie från de många andra studier som visar på motsatsen. Är detta en studie som bättre sorterar bort felkällor? Eller skiljer sig förutsättningarna för deltagarna från dem som gällt för dem som deltagit i tidigare studier? Frågan är knappast avgjord en gång för alla, men det är intressant att utreda det ordentligt.

Sedan undrar jag om deltagarna varit tillräckligt insatta i näringslära för att kunna fixa en vegetarisk kosthållning. En sådan kräver onekligen både kunskap och arbete.

Jag antar att det är okej att jag svarar trots att jag inte har några ambitioner att bli vegan?


7 april 2014, 13:06
Medlem
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
Jag kan inte riktigt avgöra relevansen av det där förrän nån expert jämför den där studien med alla de andra och förklarar varför de visar olika.

Om det är mer hälsosamt med kött blir det mer angeläget att hitta okonventionella källor till kött. Insekter, skaldjur och högteknologiska källor, till exempel. Jakt orsakar inget nettolidande utan snarare tvärtom så det kan man ju också göra, men det räcker inte så långt.


7 april 2014, 14:14
Moderator
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
Jag är snarare harförsöktblivegan (vilket min kropp inte gick med på), men undrar i sammanhanget också över det korrekta veganska uttrycket för "vad är hönan och vad är ägget".


7 april 2014, 18:42
Moderator
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
Men om resultatet skulle bestå sedan man har uteslutit allt som kan förrycka det är det kanske inte så överraskande. Till vår biologiska konstruktion är vi ju allätare, vad man än må tycka om det ur etisk synvinkel.

Dock nämner artikeln helt kort att de flesta studier ska visa motsatsen. Ännu en osäkerhetsfaktor alltså.


7 april 2014, 18:46
Medlem
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
Ett litet sidospår om det vegetariska margarinet.
http://medicinskaccess.se/wordpress/2014/03/24/margarin-smorimitation-med-bensin/


7 april 2014, 20:41
Moderator
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
Veganska menar du? De flesta vegetarianer äter faktiskt mjölkprodukter.


7 april 2014, 21:01
Medlem
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
Incognita skrev:
Sedan undrar jag om deltagarna varit tillräckligt insatta i näringslära för att kunna fixa en vegetarisk kosthållning. En sådan kräver onekligen både kunskap och arbete.
Det där är kärnan i min aversion mot vegetarisk kost.
Man kan inte begära att folk skall skaffa akademiska kunskaper i näringsfysiologi.


Incognita skrev:
Veganska menar du? De flesta vegetarianer äter faktiskt mjölkprodukter.
Hårklyverier.
Grönsaker som grönsaker.


7 april 2014, 21:43
Medlem
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
Ufo skrev:
Incognita skrev:
Sedan undrar jag om deltagarna varit tillräckligt insatta i näringslära för att kunna fixa en vegetarisk kosthållning. En sådan kräver onekligen både kunskap och arbete.
Det där är kärnan i min aversion mot vegetarisk kost.
Man kan inte begära att folk skall skaffa akademiska kunskaper i näringsfysiologi.


Jag tror det skulle vara lättare om andelen vegetarianer var större. Det skulle finnas mer halvfabrikat speciellt anpassade för att få rätt näring utan kött. Jag äter förmodligen mycket dåligt.


7 april 2014, 21:59
Avslutat konto
Inlägg Re: Vegetarianer har sämre hälsa än köttätare
Ufo skrev:
Det där är kärnan i min aversion mot vegetarisk kost.
Man kan inte begära att folk skall skaffa akademiska kunskaper i näringsfysiologi.


Fast egentligen; varför inte? Det vore gött om man tvingades ta ansvar, faktiskt.

Jag är en sådan som vill vara vegetarian men inte är det, på grund av lättja.


7 april 2014, 22:15
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron