Ny tråd Svara på tråd  [ 326 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33  Nästa
Texttråden 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Texttråden
Ja, det är väl därför de flesta med totalitära ideal vill begränsa folks mänskliga sidor. Sådant som vänskap, sinnlighet, sexualitet, estetisk och privat sfär överhuvudtaget.
Men allt har både fram- och baksidor. Signalsubstanser icke undantagna. Ta bort baksidan och du har inte heller framsidan kvar.


1 april 2014, 03:33
Moderator
Inlägg Re: Texttråden
Menar alltså inte för att det som utlöser oxytocin (och så vidare) gör folk ohederliga eller gruppegoistiska. Men för att det gör dem mindre rätlinjiga, förutsägbara och styrbara och ger dem egna behov och drivkrafter. Vilket torde vara ohederlighetens och gruppegoismens framsida.


1 april 2014, 03:54
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Zombie skrev:
Varför skulle traditionell kristendom vara så mycket mer eftersträvansvärt än annat traditionellt, som kroppsstraff, förbud mot högre utbildning för kvinnor, förbud mot arbetslöshet eller inrikes passtvång?

Flera av de där företeelserna låter som alldeles utmärkta förslag att ta upp igen i modern tappning.


1 april 2014, 18:16
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Yetin skrev:
Oxytocin är som man kunde ana ett korruptionsinducerande hormon.

http://www.pnas.org/content/early/2014/03/25/1400724111
Isåfall måste Oxytocin även vara grunden för att bli trofast.
Vilket jag betvivlar.


1 april 2014, 18:48
Moderator
Inlägg Re: Texttråden
Det är ju vad de påstår.


1 april 2014, 18:49
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Jaha, men vartifrån kom då "korruptionsinducerande"?


1 april 2014, 19:03
Moderator
Inlägg Re: Texttråden
Jag har inte läst den här länken, syftar bara på vad som brukar sägas här och där... Jag ha läst någonstans att oxytocin stärker banden inom den egna gruppen och samtidigt gör att man blir mindre nogräknad gentemot resten. Personligen är jag skeptisk till att vi styrs så tydligt rakt av. Jag tror snarare att det rör sig om komplexa samband med stora variationer. Men nog påverkar hormoner oss ruggigt mycket. Jag som lider av PMDD (som jag kan ha lyckats lindra, peppar peppar) är smärtsamt medveten om det.


1 april 2014, 19:08
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Nu blev jag osäker på vad "korruptionsinducerande" betyder, vilket var ogooglebart, inte ens stavningsförslag.

Jag drar mig ur tills jag vet vad detta nyord betyder.


1 april 2014, 19:54
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Det är väl något som skapar/gynnar korruption!?


1 april 2014, 20:19
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
While working on Replicant, a fully free/libre version of Android, we discovered that the proprietary program running on the applications processor in charge of handling the communication protocol with the modem actually implements a backdoor that lets the modem perform remote file I/O operations on the file system.

https://www.fsf.org/blogs/community/replicant-developers-find-and-close-samsung-galaxy-backdoor
http://redmine.replicant.us/projects/replicant/wiki/SamsungGalaxyBackdoor


1 april 2014, 20:25
Ny tråd Svara på tråd  [ 326 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron