Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
nallen
Medlem
|
Re: Jag är inte rasist
Skrämmande
|
3 juni 2010, 16:22 |
|
|
rdos
Medlem
|
Håller inte med. Det finns ingen nazistisk ideologi i Sverige idag. Däremot så finns det en PK-kultur som gynnar NTs och invandrare, och det slår tillbaka på handikappgrupper, speciellt npf-kollektivet.
|
3 juni 2010, 19:22 |
|
|
Zombie
Moderator
|
"Nollsummespel", nonsens. Kan man påstå det i ett sådant här sammanhang så fattar man inte vitsen med företeelsen arbete (med eller utan lön). Och arbeta är en av de saker vi som ger ett "infött" intryck hindrar folk med mörkare hy och konstiga namn att göra.
Vilket ofta får katastrofala konsekvenser för deras såväl som deras barns mentala hälsa. Ytterligare förvärrat av att de flesta av invandrarna bland dem kommer från trakter där det fortfarande inte är tal om annat än att den som kan arbeta arbetar, för annars går det inte ihop.
|
3 juni 2010, 20:36 |
|
|
rdos
Medlem
|
Det är ingen som hindrar någon. Det handlar mestadels om folk med fel kompetens / utbildning (eller total avsaknad av detta). Eller något så elementärt som att man bara kan prata arabiska.
|
4 juni 2010, 06:41 |
|
|
rdos
Medlem
|
För att vidareutveckla det hela om "diskriminering i arbetslivet".
Ta ett exempel:
Vi har en aspergare som har svårt med ögonkontakt, och som inte gör sig speciellt bra IRL på anställningsintervjuer. H*n kanske får sociala problem med arbetskamrater. Accepterar vi att denna person kanske har svårt att få ett vettigt jobb? Trots svenskklingande namn?
Ta ett annat exempel:
Vi har en afrikan ifrån Somalia med ett udda namn. Hans grupp står för en massa våldtäkter av svenska kvinnor. Hans grupp isolerar sig i Ghetton typ Rosengård. Hans grupp utmärker sig oxå genom att bilda våldsamma sk invandrargäng som ger sig på svenskar. P.g.a. detta så har hans grupp ett genuint dåligt rykte bland svenskar i allmänhet, och svenska arbetsgivare i synnerhet. När därför en svensk arbetsgivare ser ett konstigt namn som ser ut att komma ifrån Afrika eller något arabland, så lägger h*n ansökan längst ned (eller kastar den direkt).
Alltså, två olika fall som påminner en del om varandra, men som ändå är så olika. De påminner om varandra genom att en grupp fått dåligt rykte. De är olika pga att första gruppen innehåller mycket kompetens som slösas bort, och gruppens dåliga rykte handlar mest om patologisering av mänsklig variation, och inte så mycket om hur de beter sig. Andra gruppen får (iaf i mitt tycke) helt skylla sig själva. De har skapat sitt genuint dåliga rykte helt själva.
Sedan kommer man förstås till vad man kan göra åt saken. Där ser jag inga enkla lösningar i något fall. Staten kan inte lagstifta svenska arbetsgivare att anställa aspergare eller invandrare. Det skulle bli rena planekonomin ala Sovjet. Snarare så är lösningen information (och eget ansvar) i första fallet, och stoppad invandring i andra.
|
4 juni 2010, 08:19 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Det som dessa två exempel har gemensamt är att den tänkte arbetsgivaren missar att se till individen, vilket är det enda som räknas; det spelar ingen roll hur många våldtäkter aspergare som grupp begår eller hur många ögon invandrare som grupp låter bli att titta i - det är fortfarande individen som räknas. (Våldtäkter ska förresten dömas enligt svensk lag - precis som alla andra brott som begås av folk som är bosatta i Sverige.) En del radikalfeminister hatar män eftersom det finns män som begår våldtäkter och menar att alla män är potentiella våldtäktsmän. Arbetsgivaren i ditt exempel tänker precis likadant, men om en annan grupp. SD har väl inte gått och blivit radikalfeminister!? Förresten får jag intrycket att du inte är rasist utan snarare "neuropsykiatriskt funktionshinder"-ist och dömer ut hela grupper av folk utifrån vilket neuropsykiatriskt funktionshinder de har - eller inte har (eller kanske snarare utifrån vilka funktionshinder som du tror att de aldrig kan ha). Det är för övrigt inte invandrare som grupp som tar pengar från andra utsatta grupper (som till exempel folk med funktionshinder) utan det är intoleransen och avsaknaden av solidaritet som gör det - samma intolerans och avsaknad av solidaritet som du och dina meningsfränder själva ger uttryck för när ni vill stoppa den så kallade "okontrollerade massinvandringen". Mycket av pengarna går dessutom till stackars direktörer som inte kan leva på bara hundratusen i månaden...
|
4 juni 2010, 13:01 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Att jag som aspergare blir utstött ifrån samhället och inte lyckas få jobb pga fördomar mot oss som grupp är precis lika mycket mitt eget fel, som när en afrikan inte lyckas komma in i samhället pga fördomar mot invandrare. Det här förstår jag inte hur du menar. På vilket sätt skulle en minskad(stoppad) invandring fungera för de som redan är här? Information (och eget ansvar) skulle gott fungera även i det andra fallet.
|
4 juni 2010, 13:31 |
|
|
rdos
Medlem
|
Jag tror nog att det kan fungera även på gruppen araber / afrikaner som redan finns här, under vissa förutsättningar, men om man hela tiden tar in en massa nya invandrare därifrån så kommer det inte att fungera i längden. Redan idag är en stor andel svenskar negativt inställda till dessa grupper, något som informationskampanjer inte kan göra något åt om problemen tilltar. Redan idag finns massiva informationskampanjer mot rasism och för mångkultur som många är dödströtta på. Folk vill se påtagliga förändringar, inte mer mörkande av de faktiska förhållandena.
|
4 juni 2010, 14:16 |
|
|
Orion
Medlem
|
Ja, iallra högsta grad..det är den svenska kriminellt oansvariga migrationsplitiken som producerat och fortsätter att producera dessa onaturliga rötvampar på den svenska trädstammen! Lösningen är, återigen, införandet av ett omedelbart invandringstopp och införandet av en kraftfull återvändarpolitik för att förmå dessa artificiella gettons invånare att åka tillbaka fortast möjligt till sina hemländer där de hör hemma. Kan motviljan att anställa dessa människor inte bero på stora brister i kompetens gällande formell utbildning och övriga personliga egenskaper? Varför skall alltid svenskarna skuldbeläggas för migrationspolitikens misslyckanden?
|
4 juni 2010, 15:49 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Ja, självklart kan det betyda det; invandrare är inte en homogen grupp, hör och häpna men de som har en utbildning och/eller yrkeskompetens ska få jobb utifrån kompetensen och inte namnet. För att det är svenskarna som är ansvariga för den? Eller du tycker kanske att vi ska skuldbelägga något lydrike i Bortre Asien... Det är dock inte svenskar som grupp som skuldbeläggs, det borde du fatta, eftersom svenskar också är individer.
|
4 juni 2010, 17:19 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|