Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Vill ha tips på hur man bleker skelett 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Vill ha tips på hur man bleker skelett
Jag har rengjort ett kranium från vildsvin men det är missfärgat.
Så är det någon som har erfarenheter om vilka metoder för att få det vitt fungerar?

Jag vill helst börja i den ände som inkluderar minst farliga kemikalier.


1 april 2014, 09:05
Medlem
Inlägg Re: Vill ha tips på hur man bleker skelett
1. Jag använder mig av väteperoxid 30% men detta kan du normalt inte få tag på som privatperson, men oftast brukar 17% gå att köpa på välsorterade apotek, om inte annat kan dom oftast beställa hem det till dig.
2. Använd alltid skyddshandskar när du ska använda väteperoxid då det är frätande och kan ge svåra skador på hud och ögon.
3. Pensla ett lager väteperoxid på skallen och lägg på ett tunt lager hushållspapper och och pensla lite lätt på det också att det blir fuktigt. Stoppa skallen i en påse. Låt stå över natten upp till ett dygn, beroende på hur vit du vill ha skallen. Har du 17% väteperoxid kan skallen behöva ligga längre för att bli vit.

Jag fick de här instruktionerna av en kompis som jagar ofta så det borde funka, hans trofèer ser iaf väldigt bra ut, men man vet ju aldrig....
Har du skjutit grisen själv föresten?


1 april 2014, 09:44
Medlem
Inlägg Re: Vill ha tips på hur man bleker skelett
Ron Jeremy skrev:
1. Jag använder mig av väteperoxid 30% men detta kan du normalt inte få tag på som privatperson, men oftast brukar 17% gå att köpa på välsorterade apotek, om inte annat kan dom oftast beställa hem det till dig.
2. Använd alltid skyddshandskar när du ska använda väteperoxid då det är frätande och kan ge svåra skador på hud och ögon.
3. Pensla ett lager väteperoxid på skallen och lägg på ett tunt lager hushållspapper och och pensla lite lätt på det också att det blir fuktigt. Stoppa skallen i en påse. Låt stå över natten upp till ett dygn, beroende på hur vit du vill ha skallen. Har du 17% väteperoxid kan skallen behöva ligga längre för att bli vit.

Jag fick de här instruktionerna av en kompis som jagar ofta så det borde funka, hans trofèer ser iaf väldigt bra ut, men man vet ju aldrig....
Har du skjutit grisen själv föresten?

Tack för tipset!
Nä det är min son som är skjutgalen !
Så här äter vi rådjur , vildsvin och hjort!
Ufo svarar nog så fort han kan men just nu är han påväg ut och ska träna.
( sport fånen) :lol:


1 april 2014, 10:04
Medlem
Inlägg Re: Vill ha tips på hur man bleker skelett
Väteperoxid är visserligen en trevlig kemikalie.
Men tyvärr så går det göra bomber av det, så tillgången är begränsad som du säger :(

Det var lite därför som jag funderade på om det finns fler tillvägagångssätt. Men jag vill minnas att det var ett himla räknande på joner o bråte när en kemist filurade på det.

Har inte skjutit själv, jag nöjer mig med att äta upp dem.


1 april 2014, 11:47
Medlem
Inlägg Re: Vill ha tips på hur man bleker skelett
Iden att rensa bort de sista mjukdelarna med hjälp av akvariefiskar funkade hyfsat.
De putsade visserligen febrilt tills det blev rent, men ena fisken käkade sig in i näsan tills den fastnade och dog. Jag fick lirka ut den med en gammal cykeleker. Hoppas det inte är fler som är kvar i den.


1 april 2014, 11:52
Medlem
Inlägg Re: Vill ha tips på hur man bleker skelett
Ufo skrev:
Iden att rensa bort de sista mjukdelarna med hjälp av akvariefiskar funkade hyfsat.
De putsade visserligen febrilt tills det blev rent, men ena fisken käkade sig in i näsan tills den fastnade och dog. Jag fick lirka ut den med en gammal cykeleker. Hoppas det inte är fler som är kvar i den.


Gräv ner den, och låt framtida arkeologer fundera lite. Vattenlevande gris? Landlevande fisk? Snortade grisen fisk? Kan man freebasea morötter?


1 april 2014, 15:27
Moderator
Inlägg Re: Vill ha tips på hur man bleker skelett
*asgarvar*


1 april 2014, 15:34
Moderator
Inlägg Re: Vill ha tips på hur man bleker skelett
Hur man bleker skelett? Man skrämmer dem.


2 april 2014, 03:56
Medlem
Inlägg Re: Vill ha tips på hur man bleker skelett
Ufo skrev:
Väteperoxid är visserligen en trevlig kemikalie.
Men tyvärr så går det göra bomber av det, så tillgången är begränsad som du säger :(

Det verkar som att Norrkemi har tagit bort sin web-butik... men det kan ju hända att det lönar sig att kontakta Malte ändå.


2 april 2014, 18:19
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Som gäst saknar du privilegier.

cron