Ny tråd Svara på tråd  [ 326 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33  Nästa
Texttråden 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Äktenskap är ju klart och tydligt något som förenar kvinna och man, andra varianter har helt enkelt ingen plats i traditionell kristendom. Det är väl som vanligt att folk tror att de både ska kunna äta kakan och ha den kvar.


23 mars 2014, 22:42
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Jag förstår frågeställningen hur det tänks med att blanda homoäktenskap och religion.
Men äktenskapet har flera juridiska aspekter, att även homosexuella vill dra nytta av dem är mer förståeligt.


23 mars 2014, 22:45
Moderator
Inlägg Re: Texttråden
Nallen, som traditionellt kristen förstår jag inte varför du inte skänker bort allt du äger och har, ty det är svårare för den rike att komma in i himlen än för en kamel att ta sig genom ett nålsöga.


23 mars 2014, 22:47
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Tja, för det första har jag nog högst begränsade möjligheter att komma in där, och jag är inte alldeles övertygad om att det är så förträffligt. För det andra så är det väldigt få som skulle ha någon större glädje av 90% av det jag äger.

EDIT: och för det tredje tror jag dig inte.


23 mars 2014, 22:50
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Svenska kyrkan är ju flumkristen så de har ingen anledning att bry sig om några rader i gamla testamentet som är direkt oförenliga med det där hippiebudskapet som Jesus kom med. Antar att viljan att gifta sig i kyrkan bara beror på att alla andra gör så, alltså samma anledning som de flesta heterosexuella har att gifta sig i kyrkan.


23 mars 2014, 22:56
Moderator
Inlägg Re: Texttråden
Det är inte jag som säger det, utan Bibeln.


23 mars 2014, 22:57
Moderator
Inlägg Re: Texttråden
Hippie-Jesus rockar. 8-)


23 mars 2014, 22:57
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Yetin skrev:
Antar att viljan att gifta sig i kyrkan bara beror på att alla andra gör så, alltså samma anledning som de flesta heterosexuella har att gifta sig i kyrkan.

Vilket inte är rätt det heller.


23 mars 2014, 22:59
Moderator
Inlägg Re: Texttråden
Varför skulle traditionell kristendom vara så mycket mer eftersträvansvärt än annat traditionellt, som kroppsstraff, förbud mot högre utbildning för kvinnor, förbud mot arbetslöshet eller inrikes passtvång?

Och vad är det med dessa antireligiösa som selektivt frånkänner just religioner rätten att utvecklas och föraktfullt kallar det "flum" när de gör det (enligt principen "damned if you do, damned if you don't")? Är det något hederligare än att de vill ha en halmdocka benämnd "religion" (eller "kristendom" och så vidare) som är lättare att angripa än den religion (/kristendom och så vidare) som faktiskt finns? De konservativt religiösa kan åtminstone ha ett uppriktigt intresse i ärendet.


24 mars 2014, 00:56
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Oxytocin är som man kunde ana ett korruptionsinducerande hormon.

http://www.pnas.org/content/early/2014/03/25/1400724111


1 april 2014, 03:17
Ny tråd Svara på tråd  [ 326 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron