Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Kul! Jag övade mig på att låta råbarkad när jag läste texten för min son på TV här ikväll, men jag får nog öva lite till tror jag...


18 mars 2014, 22:29
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
:D

Nu går jag händelserna väldigt långt i förväg, men jag kom på en sak till som kan försvåra:
Den vakt som jag ska använda har en standardrepertoar av så kallade "barks" (det vill säga standardkommentarer till reguljära händelser, som till exempel när vakten ser eller hör spelaren), så helst ska du låta så lik hans grundröst som möjligt också.

.
.
.

Fasen, jag kan inte bestämma mig angående avslutningen: Kanske är det så att jag tar bort fokus litegrann från vad historian egegntligen handlar om, nämligen en fängelseö och det starka temat löses upp av att jag blandar in annat som inte hör dit. Å andra sidan vill jag fortfarande ge spelaren möjligheten att alltid kunna påverka vad som händer härnäst. Jag tror i och för sig att avslutningen kan bli rätt kul (och bättre än alternativet) och det egentliga problemet är väl att jag blir tvungen att verkligen lösa problemet med AI:er som i grundutförandet inte kan gå ombord på hissplattformar, och inte bara gå runt det som jag gjorde tidigare, och det är inte helt lätt.

Enda sättet att bestämma sig är nog helt enkelt att börja testa olika lösningar i praktiken.


19 mars 2014, 05:05
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Du kan ju alltid låta någon sparka vakten på pungen först så kan jag nog få till en lämplig röst efter det. :mrgreen: Äh men allvarligt, om det redan finns en given röst blir det förstås ännu svårare. Jag trodde att det kanske var olika människor som skulle samtala med varandra.

Det skall bli spännande att så småningom få veta hur slutet blir. Känner jag dig rätt så blir det nog en lite udda twist som ger mervärde.


19 mars 2014, 10:04
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Incognita skrev:
Äh men allvarligt, om det redan finns en given röst blir det förstås ännu svårare. Jag trodde att det kanske var olika människor som skulle samtala med varandra.


Det är det också: Det är två vakter som snackar med varandra om en för spelaren viktig grej.

Incognita skrev:
Det skall bli spännande att så småningom få veta hur slutet blir.


Medhåll: Jag vet ju inte ens själv hur det blir, så det ska bli riktigt spännande att se det klart.


19 mars 2014, 18:03
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det är alltså två människor som ska föra en dialog med varandra, men deras reaktionskommentarer råkar kallas "barks" (du behöver inte försöka låta som en råbarkad hund ;) ).

Jag upptäckte just att det finns extra vaktkroppar och kroppstapeter, varav en är kvinnlig, så jag kan byta ut en av dialogvakterna mot en kvinnlig. Det är bara bra, för då kan jag ge dem uniformer som skiljer sig från de övriga på ön och dessutom ge dem individuella ansikten.


19 mars 2014, 21:48
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ja! :) En kvinnlig vakts röst skall jag nog kunna få till.


19 mars 2014, 22:06
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ytterligare en sak att tänka på är att spelaren kanske aldrig hör dialogen - särskilt om hen väljer att spela helt i skymundan. Den aktiveras bara om spelaren kommer i närheten. Dock är det ganska troligt att dialogen kommer att höras, eftersom spelaren behöver utforska sina omgivningar ganska mycket för att veta vad som behöver göras.

Hursomhelst, det ska bli intressant att få höra hur det går med röstskådespelandet. :)


20 mars 2014, 18:01
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag gjort klart ungefär en sjundedel av den slutliga flykten. Jag skippade en del, eftersom det var att lita lite för mycket på "willing suspension of disbelief" (jag hade själv inte trott på det om jag sett det någon annanstans) och löste det på ett mycket bättre sätt istället.

Det var och blir rätt mycket jobb, men det känns som att det kommer vara värt det när allt väl är klart.


21 mars 2014, 06:38
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Del nummer två är klar och så har jag fixat en, något humoristisk, bonussekvens för den som gillar att testa oväntade saker, och finslipat del nummer ett. Jag är nöjd med hur saker artar sig. :D


22 mars 2014, 03:48
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
2,65/7

Just nu har jag lite problem med att en vakt inte kan kan gå där jag vill att den ska gå, men det borde gå att fixa.


23 mars 2014, 04:25
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron