Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Just nu håller jag på med den slutliga flyktsekvensen, men i sitt enklaste utförande tvingas spelaren vara helt passiv ända fram till slutet, vilket går emot idén om en simulation i vilken spelaren i varje situation är fri att välja vad den vill göra (under givna förutsättningar förstås). Jag vill också ge spelaren något att sträva mot som kräver att spelaren själv väljer rätt ögonblick att vänta och rätt ögonblick att agera (men samtidigt tillåts att välja "fel", men då får ta konsekvenserna av det). Spelaren ska förstås också kunna välja att vara helt passiv, men det fås på köpet.

Jag har några idéer som kan fungera, men det hade inte skadat att ha ett bollplank just nu och kunna diskutera det hela mer i detalj.


15 mars 2014, 19:43
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag funderar fortfarande på hur jag ska göra: Det kan hända att jag ger spelaren möjligheten att upprepa vissa saker under vissa förutsättningar och, så att säga, börja om från början - även om det inte är helt realistiskt (att inblandade NPC:er skulle ställa upp på det), men det skulle förenkla väldigt mycket. Jag kan lägga in extra kommentarer från NPC:erna om spelaren blir tvungen att börja om från början för att typ kamouflera det som händer (eller ge spelaren en godtagbar ursäkt ("willing suspension of disbelief")). Förhoppningsvis kommer de flesta inte behöva börja om.

För de extra kommentarerna kommer jag dock behöva anlita röstskådespelare (vilket jag i och för sig redan behöver om jag ska lägga till de dialoger som jag skulle vilja ha med). Jag måste nog också arbeta om ett problem som jag tidigare löste genom att, så att säga, inte lösa det. Alternativet till att låta spelaren börja om skulle dock bli mycket krångligare att implementera, eftersom det blandar in en massa andra saker också (det är som en lång kedja av saker som påverkar varandra och jag vill helst slippa göra den längre än den behöver vara (och den är redan ganska lång)).

Edit:
Jag ska skriva ner allt så detaljerat som möjligt som beskreve jag det för en utomstående (som dessutom kan tänkas inte veta så mycket om DromEd (och dess begränsningar)), så kanske allt (snabbare) faller på plats.


17 mars 2014, 17:49
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Schueberird skrev:
det är som en lång kedja av saker som påverkar varandra


...eller snarare ett helt nätverk av kedjor som förgrenar sig och loopar och har sig.


17 mars 2014, 17:56
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Kommer du att ha auditions för röstskådespelarna? Jag misstänker att jag har fel slags röst, men jag skulle gärna prova. Jag tycker att sådant är jättekul.


17 mars 2014, 19:55
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Kanske om du kan låta som en råbarkad, manlig vakt och har bra inspelningsutrustning (det är viktigt att inspelningen blir utan brus och fri från bakgrundsljud). Annars finns det 20-30 aktiva röstskådespelare listade på Thief-forumet som jag hade tänkt fråga. Tack för erbjudandet! :)

Jag kommer använda syntetiska röster tills allt annat är klart och tills all dialog är i sin slutliga form, så det är inte aktuellt än.


18 mars 2014, 00:41
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nu vet jag åtminstone hur jag vill ha allt - nästa steg är att lyckas implementera det. Om det inte går, då får jag tänka om några grejer.


18 mars 2014, 03:27
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Bra inspelningsutrustning har jag faktiskt. Råbarkat manlig kan vara svårare förstås... Är det bara manliga karaktärer som har repliker? Min son tror att jag skulle ro det i land (han hör mig ofta läsa repliker när jag högläser för honom) men han är förstås partisk. :04:


18 mars 2014, 09:44
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
De vakter som jag använder finns bara i manliga versioner och jag kommer nog inte lära mig tillverka egna kvinnor. Däremot finns det andra sorters vakter som är kvinnor, men dem hade jag inte tänkt använda här.

Om jag skickar en kort textrad, skulle du då vara villig att läsa in den och ladda upp filen, så att jag kan höra hur du låter? Det är inte alls säkert att jag kommer använda det förstås och det är långt kvar innan dialogerna ska in, så textraden kan dessutom skrivas om flera gånger. Det vore kul med ett samarbete. :)

Det finns kvinnliga NPC:er också, men tills vidare har jag inga dialoger/extrarepliker planerade för dem.

...och framförallt: Har du tid med det? Om jag känner mig själv rätt, så kommer jag inte vara nöjd med första tagningen utan kommer be om fler tagningar - om nu inte du råkar vara ett röstgeni förstås.


18 mars 2014, 12:00
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag kan inte göra det när jag har min son, för då blir det ljud i bakgrunden, och så kan jag behöva hjälp med att ladda upp filen, men annars så... Visst! Fast om jag känner själv att det bara låter asfånigt laddar jag nog inte upp filen. Jag skulle ju kunna börja med att bara prova en replik eller två för mig själv för att känna efter. Och så utgår jag från att du säger ifrån om det inte håller måttet, ifall det kommer till att jag laddar upp en fil. Det är ju ditt spel, och jag vill inte sabba det.


18 mars 2014, 12:44
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Åkaj! Jag förbereder något vid tillfälle - tidigast efter att hela den slutliga flykten är färdig.


18 mars 2014, 16:26
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron