I begynnelsen var mjölet - och smöret och saltet och sockret och apelsinen och jästen och mjölken:
[borttagen bild]Jag låter en uråldig köksmaskin arbeta degen åt mig eftersom jag alldeles sunt och självklart är en aspergare (det vill säga arbetsskygg).
Jästen känner sig lite kluven och står och väger mellan alternativen:
[borttagen bild]Jästen skärs diagonalt eftersom det då är lättare att få hälften. Det är också lättare att få rätt mängd mjöl om man väger det (istället för mäter det) - en deciliter mjöl väger ungefär 50 gram. Det enda man riskerar vid vägning är att man får för lite mjöl, men det är lättare att justera än om man får för mycket (då måste man mickla ner mer degspad, men med den extra mängden mjöl får jästen det svårare att lyfta bakverket under jäsningen).
Det är ju klart som degspad:
[borttagen bild]Hälften av mjölken ersätts med apelsinsaft (plus lite rivet ditoskal).
Både hackat och malet:
[borttagen bild]Bullarna fylls med hackad mörk choklad, sockerkanelsmör och marsipan (mandlarna har skållats, skalats och torkats 1 timme i 100 grader varm ugn för att få dem riktigt torra innan de mals tillsammans med florsocker (florsockret siktas för att få bort klumpar)). Marsipanen kavlas ut mellan två ark av gladpack för lättare hantering och transport. Degen kavlas ut och täcks med choklad, marsipan och sockerkanelsmör för att sedan rullas ihop och skäras i bitar.
Det här är en riktigt rolig metarubrik:
[borttagen bild]Bullarna är färdiga för att jäsas innan gräddningen. De bullar som ser (bo-)hemskt kreativa ut var de som fick marsipan i sig (den överblivna marsipanen räckte inte för att täcka hela degplattan).
Här var det trångt om saligheten:
[borttagen bild]Bullarna blev precis så lagom stora som jag hade tänkt (jäpp), men tyvärr var det någon galning på bullformsfabriken som gjorde bullformarna för små.
Fyndigt
Bilderna borttagna av inläggsförfattaren; senare lade bilduppladdningssajten upp andra bilder på samma adresser, vilket inläggsförfattaren uppmärksammade oss på, så nu är även adresserna borttagna./ 18/4 2013 mod. Zombie