Ny tråd Svara på tråd  [ 821 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65 ... 83  Nästa
Den stora humortråden. 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Den stora humortråden.
Schueberird skrev:
Nian har jag inte riktig koll på heller: Går den ut på att Sartre skrev någonting om olika typer av ingenting och att dricka kaffe utan mjölk därför skulle skilja sig från att dricka kaffe utan grädde?

Det skiljer sig ju inte alls, och det är det som är roligt. Tycker jag. Men kanske att det inte är samma sak att avstå från något om det inte fanns som valmöjlighet.


13 mars 2014, 22:31
Medlem
Inlägg Re: Den stora humortråden.
Incognita skrev:
Trean: Om någon av de första två inte själva hade velat ha en drink hade de ju vetat att alla inte ville ha en drink, så svaret hade blivit nej. När ingen av dem sade nej visste den tredje att att de båda ville ha, och uppenbarligen ville hen också ha en.


:36:

Incognita skrev:
Schueberird skrev:
Nian har jag inte riktig koll på heller: Går den ut på att Sartre skrev någonting om olika typer av ingenting och att dricka kaffe utan mjölk därför skulle skilja sig från att dricka kaffe utan grädde?

Det skiljer sig ju inte alls, och det är det som är roligt. Tycker jag. Men kanske att det inte är samma sak att avstå från något om det inte fanns som valmöjlighet.


Hade det något alls med Sartre att göra - förutom att han råkade vara filosof - eller hade det gått bra med vilken filosof som helst?

Fast skiljer det sig verkligen inte? Rent rationellt skiljer det sig ju förstås inte; kaffe som kaffe liksom, men om man tar med kaffedrickarens känslor i beräkningarna, så kan det nog skilja sig, det vill säga de känslor som uppstår i kaffedrickaren när denne dricker sitt kaffe och tänker på antingen mjölk eller grädde (beroende på vilket denne valde att avstå från) påverkar kaffets upplevda smak.


13 mars 2014, 22:39
Moderator
Inlägg Re: Den stora humortråden.
Det var nog bara för att han skrivit Varat och intet.

Tja, det kan säkert vara olika stora uppoffringar, beroende av ens preferenser, men det behöver väl hursom inte finnas grädde för att man skall kunna kunna dricka sitt kaffe utan det.


13 mars 2014, 23:00
Moderator
Inlägg Re: Den stora humortråden.
Pavlovskämtet garvade jag rått åt.


13 mars 2014, 23:10
Medlem
Inlägg Re: Den stora humortråden.
Incognita skrev:
Det var nog bara för att han skrivit Varat och intet.

Tja, det kan säkert vara olika stora uppoffringar, beroende av ens preferenser, men det behöver väl hursom inte finnas grädde för att man skall kunna kunna dricka sitt kaffe utan det.


Det behöver dock finnas om kaffedrickaren ska kunna välja att dricka sitt kaffe utan det.


13 mars 2014, 23:24
Moderator
Inlägg Re: Den stora humortråden.
Förvisso. Vilket väl var poängen. Sartre är ju trots allt existentialist.

Fast man skulle väl kunna välja att gå till ett fik där de inte har grädde också... :04:


13 mars 2014, 23:35
Medlem
Inlägg Re: Den stora humortråden.
Gödel visade ju att logiken/matematikens korrekthet (såväl som fullständighet) inte kan bevisas inom logiken/matematiken.
Chromsky tillhörde väl skolan som hävdar att det är är uppenbart att logiken är korrekt och att det inte behöver bevisas.
(Delvis på grund av att det inte låter sig göras med hjälp av ett system som är mindre än första ordningens logik - att bevisa nåt i ett starkare system flyttar ju bara problemet till att bevisa att det systemet är korrekt och fullstyändigt.)


13 mars 2014, 23:47
Medlem
Inlägg Re: Den stora humortråden.
:idea:


14 mars 2014, 00:17
Moderator
Inlägg Re: Den stora humortråden.
nallen skrev:
Gödel visade ju att logiken/matematikens korrekthet (såväl som fullständighet) inte kan bevisas inom logiken/matematiken.
Chromsky tillhörde väl skolan som hävdar att det är är uppenbart att logiken är korrekt och att det inte behöver bevisas.
(Delvis på grund av att det inte låter sig göras med hjälp av ett system som är mindre än första ordningens logik - att bevisa nåt i ett starkare system flyttar ju bara problemet till att bevisa att det systemet är korrekt och fullstyändigt.)

Åh, tack nallen! :D


14 mars 2014, 07:04
Medlem
Inlägg Re: Den stora humortråden.
Jag hittade fler skämt liknande de där som nu diskuterats!

http://www.oipaz.net/V_ScienceJokes.html


20 mars 2014, 20:09
Ny tråd Svara på tråd  [ 821 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65 ... 83  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron