Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Miljardär: ”Jag blir yngre av behandling med stamceller” 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Miljardär: ”Jag blir yngre av behandling med stamceller”
Tråkiga jobb kommer med tiden helt att försvinna, såklart.

10 mars 2014, 19:23
Moderator
Mhm.

Jag skulle helst inte vilja leva i ett samhälle utan konst, litteratur, teater och musik. Och jag vill helst inte bara ha tillgång till kultur som folk slänger ihop på fritiden utan särskild skolning eller träning i det, även om sådan kultur för all del kan vara givande också. Och jag vill helst inte vänta tills alla tråkiga jobb har försvunnit, för fram till dess tror jag att traditioner hinner dö ut.

10 mars 2014, 19:27
Medlem
Jag tänkte mig väl att den uppdelningen skulle dyka upp först när arbetsdagens längd börjat sjunka under fyra timmar eller så samtidigt som hela befolkningen har 10 års högskoleutbildning. Sen finns ju inget som utesluter att man har en heltidsanställd elit kvar samtidigt.

10 mars 2014, 19:32
Medlem
Att sänka arbetstiderna skulle gå mycket snabbare om man förlängde tiden folk befinner sig i arbetsför ålder.

10 mars 2014, 19:36
Medlem
När jag skrev att de som arbetar inte kan försörja massa bortskämda konstnärstyper syftar jag alltså på folk som kallar sig konstnärer för att de inte vill erkänna att de är för lågkvalificerade för att få jobb, inte egentliga konstnärer. Borde sagt nåt om det. Typ såna där humaniorastudenter från övre medelklass som bor i kollektiv och gör uppror för pappas pengar och aldrig lyft ett finger i hela sitt liv. Den typiska förespråkaren av "man ska inte behöva jobba" snarare än hederligt folks "vi ska ALLA jobba så lite som möjligt".

10 mars 2014, 19:38
Moderator
OK, nu låter du mer resonlig, Yetin, men jag tänker att det finns en övertro på högskoleutbildning här. Vi kommer alltid att behöva människor med andra talanger än vad en högskoleutbildning kan fostra. Även om jag är för att slitsamma moment och tråkigt rutingöra utförs av maskiner snarare än arbetskraft vill jag nog hävda att vi behöver kunniga hantverkare på en rad områden. Och det är verkligen inte bara teoretiskt skolade plugghuvuden som behövs i samhället. Om civilisationen havererar och jag måste välja en öde ö eller planet att börja om på, då vill jag för allt i världen inte hamna på den som är befolkad av enbart professorer.

10 mars 2014, 19:42
Moderator
Och jag umgås med professorer dagligen, så tro mig när jag säger att det där inte är helt taget ur luften! ;)

10 mars 2014, 19:44
Avslutat konto
Incognita skrev:
OK, nu låter du mer resonlig, Yetin, men jag tänker att det finns en övertro på högskoleutbildning här. Vi kommer alltid att behöva människor med andra talanger än vad en högskoleutbildning kan fostra. Även om jag är för att slitsamma moment och tråkigt rutingöra utförs av maskiner snarare än arbetskraft vill jag nog hävda att vi behöver kunniga hantverkare på en rad områden. Och det är verkligen inte bara teoretiskt skolade plugghuvuden som behövs i samhället. Om civilisationen havererar och jag måste välja en öde ö eller planet att börja om på, då vill jag för allt i världen inte hamna på den som är befolkad av enbart professorer.

Det räcker med att se Yetin och Xzirie försöka brygga en kanna kaffe (efter visst etanolintag visserligen) för att förstå att ett samhälle bestående av enbart naturvetenskapsfolk hade totalhavererat. ;)

10 mars 2014, 19:46
Medlem
Jag tror att hantverkare kommer arbeta sida vid sida med maskiner och efter ett tag fungera mer som arbetsledare för maskinerna när det gäller all slags rutinarbete. Konsthantverk är en annan sak dock. Man måste dock tänka på att om man vill att det ska förekomma lågproduktivt professionellt arbete så är det inte säkert att vi någonsin kan befria människor helt och hållet från lönearbete. Därför tycker jag inte riktigt om att köpa handgjorda prylar vare sig de görs av fattiga småbarn eller vuxna högavlönade hantverkare.

10 mars 2014, 19:47
Moderator
Orange skrev:
Incognita skrev:

Det räcker med att se Yetin och Xzirie försöka brygga en kanna kaffe (efter visst etanolintag visserligen) för att förstå att ett samhälle bestående av enbart naturvetenskapsfolk hade totalhavererat. ;)

Bazinga! ;)

10 mars 2014, 19:48
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.