Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Orange skrev:
Incognita skrev:
Orange skrev:
Vad är egentligen viktigast att köpa ekologiskt? Ekologiska morötter köper jag i dagsäget, men det är nog det enda.

Bananer! Sjukt hårt besprutade annars, vilket ger ryslig arbetsmiljö på bananplantagerna.

Potatis är också hårt besprutat, så äter man mycket av det är det nog bra om åtminstone delar av det är ekologiskt. Tyvärr är prisskillnaden stor här. Men äter man ekologisk potatis kan man med fördel använda skalet också, t.ex. när man gör klyftpotatis, och därmed tillvarata fler näringsämnen.

Ägg! Bättre liv för de hönsen. De får gå fritt ute när vädret tillåter.

Mjölk. De kalvarna får dia sina mödrar den första tiden, och korna slipper få juverinflammationer p.g.a. konstgödsel.

Om man tänker använda rivet skal från citrus tänker jag att det är ett hett tips att köpa just den frukten ekologisk.

Vindruvor är väldigt hårt besprutade, så de och russin gör sig bäst ekologiska.

Tomater (och tomatkross), har jag för mig.

Tack! Den här listan ska jag ha i åtanke framöver.

Jag passar också på att tacka för den här konkreta och praktiska listan! :)

26 februari 2014, 21:02
Moderator
Ta den med en nypa salt... Det var bara som jag kom på för tillfället. Naturskyddsföreningen kan nog be bättre besked.

26 februari 2014, 21:12
Medlem
Apropå bananer:
Idag såg jag något så intressant som kravmärkta, fairtrade-bananer från självaste Dole (sic!). Kan det verkligen stämma? Jag lät bli att köpa dem tills jag vet bättre besked.

26 februari 2014, 22:23
Medlem
Kaffe är också rätt besprutat.

http://www.dn.se/ekonomi/naturskyddsforeningen-6-varor-du-bor-byta/
http://www.fettdieten.se/lchf-tips/de-12-mest-besprutade-livsmedlen

Yetin skrev:
Det har skett en kulinarisk regression. Jag äter frukost bestående av carnegieporter och kanelbullar.

26 februari 2014, 22:35
Medlem
Schueberird skrev:
Apropå bananer:
Idag såg jag något så intressant som kravmärkta, fairtrade-bananer från självaste Dole (sic!). Kan det verkligen stämma? Jag lät bli att köpa dem tills jag vet bättre besked.

Enligt fairtrade.se stämmer märkningen, men jag har bojkottat deras produkter ända sedan det avslöjades under vilka förhållanden åtminstone deras bananer tillverkades och dessutom hur de behandlade dem som uppmärksammade problemet.

Hur stor del av Doles verksamhet utgörs av detta fairtrade-initiativ?
Jag kanske är orättvis, men jag gissar på att det är en försvinnande liten del och att det (enbart?) görs som ett led i att återfå konsumenternas förtroende och för att kunna återuppta sin försäljning av sina produkter i Sverige.
Beter sig Dole fortfarande som de tidigare gjort på andra, icke fairtrade-certifierade håll?

Vad händer om jag fortsätter som tidigare; det vill säga inte köper några av deras produkter överhuvudtaget?
Skulle det inverka menligt på dem som jag vill stödja?

Om jag istället gör ett undantag och köper enbart dessa fairtrade-certifierade bananer: Hur mycket av mina pengar skulle då, via Doles andra verksamheter, gå till produkutvinning som sker under okända, tveksamma eller, som tidigare, rent av livshotande förhållanden?

27 februari 2014, 00:54
Moderator
Undrar om man kan göra efter den här. Gärna med någorlunda rätt mjölkdjursras och allt. I så fall skulle jag vilja smaka.
Dagens DN skrev:
Ostar som lagrats länge är för många en delikatessvara. Ju längre desto finare, brukar vara en tumregel att följa. Men 3 500 år kanske är lite i det längsta laget. Arkeologer har nämligen hittat ost tillverkad cirka år 1600 före Kristus, på kroppen av en kinesisk mumie. Upptäckten gör den till den äldsta osten någonsin.

28 februari 2014, 16:55
Avslutat konto
Gårdagens semlor (andra försöket) blev riktigt Bra! Jag följde Glutenfria Muminmammans recept.

6 mars 2014, 09:21
Medlem
Färska champinjoner, hur giftigt är det?

8 mars 2014, 00:32
Medlem
Idag tillagade jag framgångsrikt pannkakor. En milstolpe i mitt liv. Åt dem med äppelmos, som civiliserade människor gör.

CodeRedAlert skrev:
Färska champinjoner, hur giftigt är det?

Det hoppas jag inte är giftigt, jag har ätit såna...

13 mars 2014, 23:08
Medlem
Nej, det är nog ingen akut fara iaf.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Svamp-och-svampgifter/Champinjoner---risker-med-hog-konsumtion-/
Jag äter helst råa champinjoner vilket tydligen är lite dumt. Men gott.
Citera:
För att minska exponeringen för de ingående fenylhydrazinerna kan man tillaga svampen innan den äts. Kokvatten bör kasseras. Konserverad svamp innehåller betydligt lägre halter än färsk svamp. Mängden fenylhydrazin minskar ytterligare om man inte använder lagen i burken.

13 mars 2014, 23:18
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.