Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Riksdagen "reformerar" grundlagen (i all tysthet) 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Riksdagen "reformerar" grundlagen (i all tysthet)
Den största reformen av den svenska grundlagen sedan 1975 – då berövades den svenska konungen sina sista skärvor av politisk makt – skulle idag ha klubbats igenom i en första votering av de två voteringar som krävs för att ny grundlag ska gå igenom. Men tidningar och TV lyste med sin frånvaro, en mindre grupp pensionärer hade andaktsfullt samlats på åhörarläktaren. De mindes hur det var sist det begav sig – för drygt 35 år sedan.

Sverige håller på att få en ny författning, en ny Regeringsform, en ny Tryckfrihetsförordning och en ny Yttrandefrihetsgrundlag. Den ena riksdagsledamoten efter den andra klev idag upp i talarstolen och höll några högtidliga ord om den författning som nu ska gå i graven. Flera passade på att hylla tidigare författningar som banat väg för det demokratiska system Sverige har. Vad är Sverige på väg? man blir verkligen mörkrädd när man läser detta :shock: :o

FriaTider skrev:
Det är svårt att tro att särskilt många riksdagsledamöter faktiskt har läst den drygt 400 sidor långa proposition som de idag skulle ha röstat igenom. Detta trots att det är ”omfattande ändringar” i grundlagen det rör sig om – och det är justitiedepartementet själva som beskriver ändringarna som just omfattande.

Minskad makt för medborgarna
Flera av förändringarna syftar till att förflytta makt ifrån medborgarna till politikerna. Nivån höjs för hur många röstberättigade medborgare som måste kräva en kommunal folkomröstning för att den ska genomföras. Andelen höjs från 5% till 10% av de röstberättigande. Samtidigt blir det enklare för kommunala politiker att kräva samma sak. Politikerna kan fortfarande vägra att hålla en folkomröstning såvida 2/3 av kommunfullmäktige motsätter sig det. Resultatet av folkomröstningen är även i fortsättningen enbart ”rådgivande”.

Mångkulturen blir grundlag
Förändringarna i regeringsformen innebär bland annat att ”ensamkommande flyktingbarn” till viss del nu får fler grundlagsskydd än tidigare. På samma gång omöjliggörs en politik som kräver assimilering av invandrare då dessa får grundlagsskyddade rättigheter att slippa försvenskas och lära sig det svenska språket. Ett helt nytt tillägg till regeringsformen lyder:

”Etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur och samfundsliv ska främjas.”

En liknande reglering infördes 2002, men då gällde att det etniska samfundslivet ”bör” främjas. Nu är paragrafen istället tvingande.

Svenskar får samma rättigheter som illegala invandrare
Regeringsformen ändras också så att den i flera fall inte längre endast omfattar svenska medborgare. Konsekvent byts ordet ”varje medborgare” ut mot ”var och en” i den svenska författningen. På så vis omfattas invandrade utlänningar, legala såväl som illegala.

EU-medlemskapet blir grundlag
Sveriges EU-medlemskap och Lissabonföredraget blir grundlagsskyddat, ett hårt slag mot Sverigedemokraterna som vill ta Sverige ur unionen. Medlemskapet har dock funnits i grundlagen sedan 1995.

Offentlighetsprincipen ”upphävs”
Omstridda ”Lex Helene Eduards” blir ny grundlag. Riksdagen ändrar tryckfrihetsförordningen så att myndigheters säkerhetskopior inte längre är allmänna handlingar, i syfte att mörklägga vad kollegorna i S-regeringen gjorde under tsunamin 2004. Det betyder att myndigheter och politiker enkelt kan förstöra, eller som i tsunamifallet, låta offentliga handlingar ”försvinna”, utan att de får återskapas och lämnas ut. Grundlagsändringen har kritiserats för att i praktiken upphäva offentlighetsprincipen.

Militären får sättas in mot svenskar
En annan förändring är villkoren för när statsmakten får sätta in väpnade styrkor på svenskt territorium – en förändring som går i strid med vad Försvarsmakten själva vill. Regeringen vill utöka möjligheterna för att rikta vapen mot det svenska folket – om så krävs – med lagtillägget ”till rikets försvar”. I grunden råder en tvist mellan regering och försvarsmakt om vad som menas med ”krig och krigsfara”.

”Om det anses nödvändigt bör tillämpningsområdet avgränsas till krig eller krigsfara som hotar statens existens eller territoriella integritet eller när det i övrigt vid krig eller krigsfara föreligger trängande behov”, skriver Försvarsmakten. Den lagändring försvarsmakten motsätter sig medger tolkningsutrymme och godtycklighet som i extrema fall innebär att politikerna med vapenmakt kan använda militären – och inte polisen som idag – för att skydda sig själva från medborgarna.

Igår rapporterade Fria Tider hur svensk militär tränar inför ett tänkt inbördeskrig i Sverige. Samtidigt övade amerikanska styrkor för krig mot den s.k. Tea Party-rörelsen, en medborgarrättsrörelse i USA.

http://www.friatider.se/riksdagen-andrar-grundlagen

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.a ... _id=GX0380


27 maj 2010, 21:45
Medlem
Inlägg Re: Riksdagen "reformerar" grundlagen (i all tysthet)
Citera:
Igår rapporterade Fria Tider hur svensk militär tränar inför ett tänkt inbördeskrig i Sverige. Samtidigt övade amerikanska styrkor för krig mot den s.k. Tea Party-rörelsen, en medborgarrättsrörelse i USA.
Tror de att militären finns för att kriga mot annan militär?

Att döda civila är en militär rättighet.

Orion skrev:
man blir verkligen mörkrädd när man läser detta
Varför läser du friatider då?


28 maj 2010, 00:51
Medlem
Inlägg Re: Riksdagen "reformerar" grundlagen (i all tysthet)
Skrämmande. Hoppas att den röd-gröna smeten får fortsätta i opposition, och att SD kommer in i riksdagen.


28 maj 2010, 06:41
Moderator
Inlägg Re: Riksdagen "reformerar" grundlagen (i all tysthet)
Ser ingen mening med att käfta på det här forumet, men den faktiska propositionstexten citeras ur här, med källa.

Här finns ett uppslag om vad "Fria tider" kan vara, som den som är objektivt intresserad kan kolla upp om den ids.


28 maj 2010, 13:08
Medlem
Inlägg Re: Riksdagen "reformerar" grundlagen (i all tysthet)
Zombie skrev:
Ser ingen mening med att käfta på det här forumet, men den faktiska propositionstexten citeras ur här, med källa.

Här finns ett uppslag om vad "Fria tider" kan vara, som den som är objektivt intresserad kan kolla upp om den ids.


Kollade precis länken och såg att den ledde till en allmänt vänsterextrem sida kallad aspergerforum, bl.a. begåvad med diverse hårt vinklade vänstervridna inlägg.

Aspergerforum består en gång för alla av en massa extremister med en minst sagt otäck och djupt odemokratisk världs-och människosyn, till skillnad från flashback och aspieforum där olika åsikter faktiskt är tillåtna, censureras ASforum stenhårt och alla misshagliga åsikter sållas snabbt bort (inte enbart av hänseende till PK åsikter då), att överhuvudtaget ta vad som skrivs där på allvar tycker jag talar för ett mycket dåligt omdöme.

Säger allt och trovärdigheten ligger därmed ihopskrynklad i papperskorgen.

-Case closed.


Prop.2009/10:80 skrev:
9 Vissa fri- och rättigheter

9.1 Medborgarskapsfrågor
9.1.1 Rättighetsreglernas koppling till medborgarskap
Regeringens förslag: Bestämmelserna i 2 kap. regeringsformen
formuleras om så att det framgår att utgångspunkten för fri- och
rättighetsskyddet är att det gäller för både svenska medborgare och
andra här i riket.
Grundlagsutredningens förslag överensstämmer med regeringens.
Remissinstanserna: En majoritet av remissinstanserna tillstyrker eller
lämnar förslaget utan erinran. Vissa remissinstanser, bl.a. Malmö tingsrätt, Juridiska fakultetsnämnden vid Uppsala universitet och Svenska FN-förbundet, ifrågasätter om skillnaderna i fri- och rättighetsskyddet
mellan svenska medborgare och utländska medborgare som lagligen
vistas i Sverige är förenliga med Sveriges internationella åtaganden.
Skälen för regeringens förslag: Utgångspunkten för fri- och rättighetsskyddet
i 2 kap. RF är att det gäller för svenska medborgare.

Samtidigt tillerkänns även andra personer här i riket ett betydande skydd.
Till sin omfattning är detta skydd – med några få undantag – närmast
identiskt med det skydd som svenska medborgare har. Skillnaden är att
grundlagsskyddet är svagare än för svenska medborgare genom att flera
av fri- och rättigheterna kan begränsas genom särskilda föreskrifter i lag
(2 kap. 22 § andra stycket RF). Vid sådana inskränkningar tillämpas inte
merparten av de bestämmelser som uppställer särskilda krav för att en
begränsning ska kunna godtas (främst 12 § andra stycket första och andra
meningen samt 13 och 14 §§).

Skyddet för utländska medborgare
Som framgår av avsnitt 9.1.1 föreslår regeringen att bestämmelserna i
2 kap. RF formuleras så att det framgår att utgångspunkten för fri- och
rättighetsskyddet är att det gäller för både svenska medborgare och andra
som vistas här i riket. Inga sakliga ändringar föreslås när det gäller omfattningen av det skydd som tillkommer andra än svenska medborgare
och förutsättningarna för att begränsa detta. I fråga om skyddet mot hemlig avlyssning m.m. enligt 2 kap. 6 § RF följer av bestämmelsen i 2 kap. 22 § andra stycket 3 RF att utländska medborgare är likställda med svenska medborgare i detta avseende, såvida annat inte följer av särskilda föreskrifter i lag. Kommittén anser att detsamma ska gälla i fråga om rättigheterna enligt det utvidgade integritetsskyddet i regeringsformen. Regeringen instämmer i kommitténs bedömning.

[...]

25 § För andra än svenska medborgare här i riket får särskilda begränsningar göras genom lag i fråga om följande fri- och rättigheter:
* 1. yttrandefriheten, informationsfriheten, mötesfriheten, demonstrationsfriheten, föreningsfriheten och religionsfriheten (1 § första stycket),
* 2. skyddet mot tvång att ge till känna åskådning (2 § första meningen),
* 3. skyddet mot kroppsligt ingrepp även i annat fall än som avses i
* 4 och 5 §§, mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång, mot
intrång i förtroliga försändelser och meddelanden samt i övrigt mot intrång
som innebär övervakning och kartläggning av den enskildes
personliga förhållanden (6 §),
* 4. skyddet mot frihetsberövande (8 § första meningen),
* 5. rätten till domstolsprövning av frihetsberövande av annan anledning
än brott eller misstanke om brott (9 § andra och tredje styckena),
* 6. offentligheten vid domstolsförhandling (11 § andra stycket andra
meningen),
* 7. författares, konstnärers och fotografers rätt till sina verk (16 §),
* 8. rätten att driva näring eller utöva yrke (17 §),
* 9. skyddet för forskningens frihet (18 § andra stycket), och
* 10. skyddet mot ingrepp på grund av åskådning (21 § tredje meningen).

På sådana föreskrifter om särskilda begränsningar som avses i första
stycket ska 22 § första stycket, andra stycket första meningen samt tredje
stycket tillämpas.

Valbarhet och skyldighet att åta sig uppdrag
11 § Endast den som är svensk medborgare får inneha uppdrag som tillsätts
genom val av riksdagen. Bestämmelser om krav på svenskt medborgarskap för riksdagens ombudsmän och riksrevisorerna finns i 12 kap. 6 § regeringsformen. Den som har utsetts till ett sådant uppdrag genom val av riksdagen får inte undandra sig uppdraget utan att riksdagen medger det.
ASforum skrev:
EDIT: Kursivering av relevant information.
Lägg märke till att formuleringen "illegal invandrare" inte nämns, däremot används begreppet "utländsk medborgare" vilket är en helt annan sak. Möjligtvis kan man, om man är svårt konspiratoriskt lagd, tolka skrivelsen "andra här i riket" såsom likställt med illegala invandrare. Jag skulle dock vilja varna för sådana tillspetsade tolkningar.

Man behöver nog knappast kalla det "tillspetsade tolkningar" eller att man är "svårt konspiratorisk lagd" om man tolkar lagtexten på så vis att uttrycket "andra här i riket" i praktiken menas de illegala invandrare som vistas i riket...


28 maj 2010, 17:28
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 


Som gäst saknar du privilegier.