Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Jag skulle nog egentligen också lägga ner mer pengar på mat om jag hade råd, tid och kunnande.

25 februari 2014, 23:16
Moderator
Tänk, det trodde jag faktiskt. ;) Du strävar ju också efter utopier.

25 februari 2014, 23:17
Medlem
Yetin, tänk bara vilken framtid som stundar när du jobbar heltid. Då kan du ha ekokvarg och ekokakao till dina ekorågpannkakor!

25 februari 2014, 23:38
Medlem
[Charley] skrev:
Yetin, tänk bara vilken framtid som stundar när du jobbar heltid. Då kan du ha ekokvarg och ekokakao till dina ekorågpannkakor!

:mrgreen:

25 februari 2014, 23:57
Moderator
Burgerligt heter det när det gäller mat. Och svinen lär nog försöka se till att nöten på två ben äter dem på fyra. Bryta ner ekologin till ekolali genom att betsla den med ekonomi…

26 februari 2014, 01:19
Medlem
Jag får en känsla av att det där troligen var ganska fyndigt.

26 februari 2014, 10:42
Avslutat konto
Inköpsförening - det får jag kolla upp. Jag lagar den mesta maten från grunden, använder ganska billiga råvaror (det dyraste jag köper är väl frysta laxfiléer eller köttfärs), veckohandlar på Willys et cetera, så jag käkar relativt billigt. Dock äter jag nog rätt mycket vilket höjer kostnaden. Men det är ju synd att tänka "allt eller inget" så jag skulle nog kunna köpa vissa varor ekologiska. Vad är egentligen viktigast att köpa ekologiskt? Ekologiska morötter köper jag i dagsäget, men det är nog det enda.

Zombie skrev:
Burgerligt heter det när det gäller mat. Och svinen lär nog försöka se till att nöten på två ben äter dem på fyra. Bryta ner ekologin till ekolali genom att betsla den med ekonomi…

:mrgreen:

26 februari 2014, 10:45
Moderator
Orange skrev:
Vad är egentligen viktigast att köpa ekologiskt? Ekologiska morötter köper jag i dagsäget, men det är nog det enda.

Bananer! Sjukt hårt besprutade annars, vilket ger ryslig arbetsmiljö på bananplantagerna.

Potatis är också hårt besprutat, så äter man mycket av det är det nog bra om åtminstone delar av det är ekologiskt. Tyvärr är prisskillnaden stor här. Men äter man ekologisk potatis kan man med fördel använda skalet också, t.ex. när man gör klyftpotatis, och därmed tillvarata fler näringsämnen.

Ägg! Bättre liv för de hönsen. De får gå fritt ute när vädret tillåter.

Mjölk. De kalvarna får dia sina mödrar den första tiden, och korna slipper få juverinflammationer p.g.a. konstgödsel.

Om man tänker använda rivet skal från citrus tänker jag att det är ett hett tips att köpa just den frukten ekologisk.

Vindruvor är väldigt hårt besprutade, så de och russin gör sig bäst ekologiska.

Tomater (och tomatkross), har jag för mig.

26 februari 2014, 16:56
Medlem
Det har skett en kulinarisk regression. Jag äter frukost bestående av carnegieporter och kanelbullar.

26 februari 2014, 17:23
Avslutat konto
Incognita skrev:
Orange skrev:
Vad är egentligen viktigast att köpa ekologiskt? Ekologiska morötter köper jag i dagsäget, men det är nog det enda.

Bananer! Sjukt hårt besprutade annars, vilket ger ryslig arbetsmiljö på bananplantagerna.

Potatis är också hårt besprutat, så äter man mycket av det är det nog bra om åtminstone delar av det är ekologiskt. Tyvärr är prisskillnaden stor här. Men äter man ekologisk potatis kan man med fördel använda skalet också, t.ex. när man gör klyftpotatis, och därmed tillvarata fler näringsämnen.

Ägg! Bättre liv för de hönsen. De får gå fritt ute när vädret tillåter.

Mjölk. De kalvarna får dia sina mödrar den första tiden, och korna slipper få juverinflammationer p.g.a. konstgödsel.

Om man tänker använda rivet skal från citrus tänker jag att det är ett hett tips att köpa just den frukten ekologisk.

Vindruvor är väldigt hårt besprutade, så de och russin gör sig bäst ekologiska.

Tomater (och tomatkross), har jag för mig.

Tack! Den här listan ska jag ha i åtanke framöver.

26 februari 2014, 17:52
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.