Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
[Charley]
Medlem
|
Re: Mattråd!
Smör och socker är win. Testa!
|
25 februari 2014, 12:21 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Jag har testat. Gillade det inte. För sött och flottigt. Känner mig skitig inombords. Men desserter kan jag frossa i. Inte helt konsekvent.
|
25 februari 2014, 12:32 |
|
|
[Charley]
Medlem
|
Jag gillar väl att känna mig lite skitig kanske
|
25 februari 2014, 12:37 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Omelett lyckas jag åtminstone med!
|
25 februari 2014, 14:26 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Nu slängde jag hastigt ihop en gratäng med följande lager: - olivoljesprinkel i botten - skivad mjölig potatis (ekologisk, för annan potatis är SJUKT mycket besprutad) - herbamare - finhackad lök och finhackad blekselleri - renskav - herbamare - tomatkross spädd med lite vatten - finhackade whiskycheddarkanter som legat i frysen sedan i julas
Jag har den i ugnen på 175 grader tills det luktar färdigt. Förhoppningsvis är resultatet fullt ätbart trots minimala förberedelser. Jag gillar mat som sköter sig själv medan jag är online.
|
25 februari 2014, 22:16 |
|
|
Orange
Avslutat konto
|
Jag borde verkligen handla ekologiskt men får krupp när jag ser priserna.
|
25 februari 2014, 22:24 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Eldorado eller Ica Basic. Det är borgerligt att handla dyrare.
|
25 februari 2014, 22:27 |
|
|
[Charley]
Medlem
|
Jag äter nästan uteslutande eko och dessutom glutenfritt. Det går att äta på det sättet på en budget, särskilt om man går med i en inköpsförening (och särskilt om man äter veggo, vilket jag numera inte gör). Men visst blir maten snordyr om jag inte planerar.
|
25 februari 2014, 22:30 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Är det borgerligt att prioritera en hälso- och miljömedveten kost genom att i den mån man har råd och möjlighet välja t.ex. obesprutade alternativ? Ja, då får jag väl svälja att jag i det avseendet är lite borgerlig. Jag är känslig för gifter och tror inte att de är bra för någon. Helst skulle jag se en omställning av produktion och distribution som gör det möjligt för alla som vill att äta så, utan att det kostar skjortan. Jag tror att det skulle vara fullt möjligt om folk kunde gå samman mer och om man på samhällsnivå kunde tänka mer långsiktigt.
Maten utgör en väldigt stor del av min budget. Jag prioriterar den helt enkelt, på bekostnad av annat. Jag är beroende av att äta bra eftersom jag är ett sådant måndagsexemplar, känslig för alla former av obalanser.
Men jag ogillar verkligen att det ser ut som så att många faktiskt inte kan kosta på sig ekologiska livsmedel. Det borde inte behöva vara en klassfråga.
Men om inte några som har råd eller tar sig råd köper den dyrare ekologiska maten så kommer det inte inom rådande system att vara möjligt för producenterna att ställa om sin produktion till något mer hållbart. Om alla fortsätter att köpa det billigaste för att något annat vore borgerligt så kommer matproduktionen att fortsätta på sitt ohållbara spår. Det vill inte jag.
|
25 februari 2014, 23:02 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Min hopslängda gratäng blev fullt ätbar, om än inte någon större kulinarisk upplevelse. Det är enkel och rustik vardagsmat. Förvånansvärt snabbt gick det i ugnen också.
|
25 februari 2014, 23:05 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|