Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Sandproblem 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Sandproblem
Jag tror riktigt farliga tungmetaller som kvicksilver har rejälare slutförvar typ djupa borrhål, men jag är inte säker. Djupa borrhål är den lösning som skulle valts för kärnavfall om man verkligen menade allvar med ordet "slutförvar". Nuvarande planer är uppenbart anpassade för att avfallet ska lagras tillfälligt i väntan på lagändring som går det möjligt att återvinna det. Djupa borrhål är en robust metod som inte är beroende av någon teknologi, själva berget är barriär nog. Det är också den enda metod som har stor chans att undgå avsiktliga intrång. Men så gör ingen, för avfallet kan bli mycket värdefullt i framtiden. Högkoncentrerat högaktivt avfall kan till och med smälta berget på botten av hålet och därmed skapa sin egen sarkofag.

24 februari 2014, 18:20
Medlem
Att SKB vill återta avfallet för att köra bridreaktorer är inget de själva säger men något kärnkraftspositiva personer utan anknytning till SKB säger. Typ.

24 februari 2014, 18:31
Moderator
Yetin skrev:
På min hemort har man samlokaliserat den verksamheten med avfallshanteringen. Det är inte direkt några stora ytor som behövs. I det fallet bygger man en grop som är tänkt att i framtiden fyllas med icke-återvinningsbart avfall och täckas över, så det kommer återställas efteråt på ytan. Det kommer ske mycket långt in i framtiden om jag minns rätt. Det rör sig alltså om nån sorts slutförvar för tungmetaller i en stor balja av berg. Tungmetallerna stoppas alltså tillbaka i berget där de kom ifrån.

Aha, det låter ju faktiskt någorlunda vettigt, även om jag önskar att man kunde minimera behoven av sådan förvaring. Tack för info!

24 februari 2014, 21:30
Medlem
Att försöka återvinna giftiga ämnen ur aska vore förstås bättre. Det gjordes reklam för att de forskade om det på MAX-Lab i Lund när jag var där för några år sedan. Känns som nåt energiintensivt att göra, men vissa av ämnena kanske är sällsynta eller nåt. En del giftiga ämnen fyller ju nödvändiga funktioner medan andra bara är en förorening som följer med från gruvor och sånt.

24 februari 2014, 22:08
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Som gäst saknar du privilegier.