Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sandproblem 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Sandproblem
Jag tänkte till exempel att man kunde mala ner kretskort, men där är det väl en hel del andra kemikalier.

17 februari 2014, 19:24
Medlem
Om man skrapar av ytan kanske, jag vet inte. Men det är extremt små volymer i jämförelse med betongproduktionen.

17 februari 2014, 19:41
Moderator
Skjuta upp, skjuta upp och skjuta upp, och under tiden fortsätta skövla. I stället för att hitta lösningar som håller. På motsvarande sätt som i fråga om att börja skövla världsrymden måste jag hoppas att bergkrossning fortsätter visa sig för dyr samtidigt som det blir av ett eller annat skäl omöjligt att fortsätta skövla sandreserverna. Så länge inget genombrott har skett i vår mentala mognad är vi precis som andra djur: har vare sig talförmåga eller förnuft, fysiskt motstånd är det enda som funkar.

17 februari 2014, 19:55
Medlem
Krossar man berg å skulle det inte förvåna mig om nybildningen av berg går lika snabbt som utvinningen. Det finns ju väldigt mycket berg.

17 februari 2014, 20:43
Moderator
"Det finns ju så mycket av det" är exakt vad vi alltid har sagt om allt.

17 februari 2014, 20:51
Medlem
Zombie skrev:
"Det finns ju så mycket av det" är exakt vad vi alltid har sagt om allt.

I vissa fall stämmer det. Solljus till exempel. Frågan är hur snabb nybildningen är jämfört med förbrukningen. För sand är nybildningen inte nog snabb för att vi ska kunna ta den. För berg, kanske. Det får man räkna ut antar jag. Skog kan man också hugga ner i samma takt som den nybildas, problemet med den är att vi inte låter den växa nog länge innan den huggs ner, och att träden inte är nog blandade. Vi skulle behöva en automatiserad version av traditionellt skogsbruk snarare än kalhuggning.

17 februari 2014, 22:25
Moderator
Nämen vi kan väl inte hålla på och mala ner våra berg heller! :shock: Vad sägs om att hushålla mer med sanden istället?! Och hitta sätt att rädda hotade strandremsor!

24 februari 2014, 17:16
Medlem
Incognita skrev:
Nämen vi kan väl inte hålla på och mala ner våra berg heller! :shock: Vad sägs om att hushålla mer med sanden istället?! Och hitta sätt att rädda hotade strandremsor!

Berget är över 10 km tjockt och omsluter hela Jorden. Tror inte vi vill bygga så mycket hus att vi behöver ta någon betydande del av det. Det är svårt att hushålla med sand om vi vill ha en vettig levnadsstandard. Däremot kan vi låta bli stränder och hav om vi tar berget istället. Stenmjöl är kantigare korn än sand tror jag, så jag undrar om man inte kunde stärka stränderna med det...

24 februari 2014, 17:24
Moderator
Hm, inte på några natursköna platser bara...

24 februari 2014, 17:52
Medlem
På min hemort har man samlokaliserat den verksamheten med avfallshanteringen. Det är inte direkt några stora ytor som behövs. I det fallet bygger man en grop som är tänkt att i framtiden fyllas med icke-återvinningsbart avfall och täckas över, så det kommer återställas efteråt på ytan. Det kommer ske mycket långt in i framtiden om jag minns rätt. Det rör sig alltså om nån sorts slutförvar för tungmetaller i en stor balja av berg. Tungmetallerna stoppas alltså tillbaka i berget där de kom ifrån.

24 februari 2014, 18:13
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.