Jag har inte direkt nåt system som jag är helt säker på är sammanhängande men...
Alla idéer vi hittar på behöver berättigas av att de fyller någon funktion. Utgångspunkten är solipsism och för att konstruera yttervärlden sänker man gradvis beviskraven tills man har all teori man behöver för att uppfylla sina behov. Vi väljer att tro på de metafysiska antaganden som legitimerar vetenskapen inte för att antagandena skulle vara sanna a priori utan för att vi behöver dem för att förankra vetenskapen. Vetenskapen vill vi inte förankra för att den skulle vara "sann" utan för att vi har behov av den. Vi väljer att göra de antaganden som leder till en teori som stämmer med observationerna och som vi kan använda för att förutsäga framtiden. Att förutsäga framtiden vill vi göra för att det hjälper oss sätta mat på bordet. Observationerna är det enda som är verkligt, inte teorierna i sig. Oändligt många teorier kan formuleras som har samma output.
När jag var intresserad av sånt här för typ 5 år sedan gillade jag
Quine. Det fanns en fin beskrivning som jag hittade
här:
| | |
| Citera: The totality of our so-called knowledge or beliefs, from the most casual matters of geography and history to the profoundest laws of atomic physics or even of pure mathematics and logic, is a man-made fabric which impinges on experience only along the edges. Or, to change the figure, total science is like a field of force whose boundary conditions are experience. A conflict with experience at the periphery occasions readjustments in the interior of the field. Truth values have to be redistributed over some of our statements. Re-evaluation of some statements entails re-evaluation of others, because of their logical interconnections - the logical laws being in turn simply certain further statements of the system, certain further elements of the field. Having re-evaluated one statement we must re-evaluate some others, whether they be statements logically connected with the first or whether they be the statements of logical connections themselves. But the total field is so undetermined by its boundary conditions, experience, that there is much latitude of choice as to what statements to re-evaluate in the light of any single contrary experience. No particular experiences are linked with any particular statements in the interior of the field, except indirectly through considerations of equilibrium affecting the field as a whole. | |
| | |
Nu är jag inne på mark där jag känner mig säkrare: Quine lär ha gett lite mer rigoröst rättfärdigande åt instrumentalismen som fysikens vetenskapssyn vad jag förstår.
Ernst Mach var den första instrumentalisten, men han var inte så filosofiskt rigorös eftersom han var fysiker. Instrumentalismen var en förutsättning för modern fysik, man låter bli att förvänta sig att ens matematiska konstruktioner ska motsvara nån sorts verklighet, de behöver bara korrespondera mot verkligheten då de levererar mätbara förutsägelser. Alltså, vetenskapen överlappar endast med verkligheten genom siffrorna på mätinstrumenten. Allt annat är matematiska fiktioner utan egentlig existens.