Ny tråd Svara på tråd  [ 326 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 33  Nästa
Texttråden 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
http://syntheism.org/

Ateism för de som inte är "dyspeptic rationalists" som jag. Det är en sund idé för de som har såna behov. De behoven är säkert biologiskt förprogrammerade hos stora delar av mänskligheten. Har några hippieliberala bekanta som sysslar med sånt. I Sverige finns t.ex. HumBeat.


16 februari 2014, 21:27
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Intressanta länkar att ta del av! Jag tog bl a fasta på en mycket enkel meditationsmetod, baserad på att räkna andetag, som lärdes ut på ett ställe i första länken (http://syntheism.org/). Den verkar fungera som avsett på mig! Jag känner mig lugnare och stabilare efteråt. :-)

Jag har dock svårt för det vurmande för nietzscheanism som förekommer där, då Nietzsches filosofiska tänkande (miss)brukades så till den milda grad av nazismen... :05: (Ja, jag känner till att det finns vänsternietzscheanister - de tycks dock vara en liten minoritet som får anstränga sig hårt för att anpassa sin lärofaders mer hårresande utsagor om människorvärde till någon form av vänsterhumanism med människovärdet i centrum, såvitt jag kan se.) Har också svårt för den i mitt tycke naiva extrema nyliberalism och libertarianism som kommer till uttryck på sina ställen i den andra länken (HumBeat).


17 februari 2014, 16:45
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Star Rover skrev:
Jag har dock svårt för det vurmande för nietzscheanism som förekommer där, då Nietzsches filosofiska tänkande (miss)brukades så till den milda grad av nazismen... :05: (Ja, jag känner till att det finns vänsternietzscheanister - de tycks dock vara en liten minoritet som får anstränga sig hårt för att anpassa sin lärofaders mer hårresande utsagor om människorvärde till någon form av vänsterhumanism med människovärdet i centrum, såvitt jag kan se.)


Anarkister var ofta nietzscheaner på 1800-talet. Wikipedia har en läsvärd artikel specifikt om anarkisters förhållande till Nietzsche: http://en.wikipedia.org/wiki/Anarchism_and_Friedrich_Nietzsche. Det är nog mest liberaler inblandade i det där fallet dock.

Star Rover skrev:
Har också svårt för den i mitt tycke naiva extrema nyliberalism och libertarianism som kommer till uttryck på sina ställen i den andra länken (HumBeat).


Jodå, det är typ uteslutande såna där naiva hippielibertarianer som tror det blir peace, love and understanding om man sänker alla skatter, privatiserar allt och legaliserar Örten. Det är ju Unga Humanister som är inblandade :mrgreen:


17 februari 2014, 18:50
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Jag är verkligen kluven i förhållande till Nietzsche! Å ena sidan helt hårresande uttryck för en människosyn som inte är av denna värld! Ett par snäpp till höger om Djinghis Khan, typ... Å andra sidan hans profilering som en "anti-antisemit" som tyckte att den tidens antisemiter var ett jäkla tjockskalligt pack som borde skjutas av varenda en!... :02: Nassarna var ju noga med att ta fasta på de delar av Nietzsches filosofiska utsagor (förmedlade av hans syster, tillika medlem i NSDAP - brorsan dog ju passande och klädsamt nog redan år 1900) som de tyckte passade in som filosofisk legitimering av deras skruvade världsbild. (Skulle ha varit intressant att veta Nietzsche själv skulle ha tyckt om nazisterna om han överlevt några åttiondel till.)

En del av hans psykologiskt skarpsynta aforismer tycker jag dock är helt lysande! "Säg mig vilka ideal du har och jag skall säga dig vad som fattas dig", t ex. (Hitler, någon? :07: ) Eller den ännu skarpsyntare: "Stirrar du ner i avgrunden tillräckligt länge, stirrar bakgrunden till slut tillbaka på dig" (med andra ord: Se upp så att du inte blir en spegelbild av det du bekämpar!)


17 februari 2014, 23:43
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Tännsjö vill ha lite uppmärksamhet och passar därför på att gå till attack mot elitidrotten i största allmänhet :07:

http://www.dn.se/debatt/prestationshojande-medicin-bor-forbjudas/


26 februari 2014, 20:16
Avslutat konto
Inlägg Re: Texttråden
Vafalls? Mitt halvtokiga ex gillar Teddybjörn Tännsjö (vi kallar honom så och så brukar vi likna honom vid en porslinsfigur men det är en annan femma) bland annat för att han brukade vara för doping. För några år sedan lät det så här: http://www.dn.se/debatt/lika-bra-att-nu-tillata-dopning-i-elitidrotten/.

(Jag menar inte att det är något fel på att ändra uppfattning och jag tycker inte själv doping är direkt lysande.)


26 februari 2014, 22:23
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Han är nog ironisk.


26 februari 2014, 22:24
Avslutat konto
Inlägg Re: Texttråden
Öh... jaha. Bazinga. I vilken av de två texterna är han det?

/Orange, aspie.


26 februari 2014, 22:27
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Den jag länkade. Man vet aldrig med Tännsjö.


26 februari 2014, 22:52
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Hur stora är bieffekterna av att dopa sig? Om man tänker sig att dopning tillåts, då kommer alla deltagare att dopa sig (förutom en liten del kanske) och om vi vidare antar att man kan dö eller i längden råka ut för sådana svåra bieffekter att man inte längre kan delta, då kommer alla deltagare till slut antingen vara döda eller på annat sätt oförmögna att delta - och då återstår bara de som, trots det hävda förbudet, vägrade dopa sig.


27 februari 2014, 01:00
Ny tråd Svara på tråd  [ 326 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 33  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.