Jag är verkligen kluven i förhållande till Nietzsche! Å ena sidan helt hårresande uttryck för en människosyn som inte är av denna värld! Ett par snäpp till höger om Djinghis Khan, typ... Å andra sidan hans profilering som en "anti-antisemit" som tyckte att den tidens antisemiter var ett jäkla tjockskalligt pack som borde skjutas av varenda en!...
Nassarna var ju noga med att ta fasta på de delar av Nietzsches filosofiska utsagor (förmedlade av hans syster, tillika medlem i NSDAP - brorsan dog ju passande och klädsamt nog redan år 1900) som de tyckte passade in som filosofisk legitimering av deras skruvade världsbild. (Skulle ha varit intressant att veta Nietzsche själv skulle ha tyckt om nazisterna om han överlevt några åttiondel till.)
En del av hans psykologiskt skarpsynta aforismer tycker jag dock är helt lysande! "Säg mig vilka ideal du har och jag skall säga dig vad som fattas dig", t ex. (Hitler, någon?
) Eller den ännu skarpsyntare: "Stirrar du ner i avgrunden tillräckligt länge, stirrar bakgrunden till slut tillbaka på dig" (med andra ord: Se upp så att du inte blir en spegelbild av det du bekämpar!)