Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 389, 390, 391, 392, 393, 394, 395 ... 488  Nästa
Vad har du gjort idag? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vad har du gjort idag?
Mina erfarenheter är lite olika: Ibland behöver jag bara lägga mig på soffan och vila lite (det vill säga inte jobba) för att känna mig redo att gå och handla och då fungerar det bra, ibland är det bättre att gå och handla direkt (särskilt om jag tänker att "nä, jag gör det senare") utan att känna efter. Om jag skjuter upp det till "senare" och bara jobbar på blir det väldigt lätt så att det inte blir av alls, eftersom affären redan hunnit stänga (för att jag blev så fokuserad på jobbet och bara jobbade på och hjärnan blev kvar i det (med att gå och handla inkompatibla) läget även efteråt) eller för att orken inte blivit större av att vänta, utan snarare mindre.

I genomsnitt är min erfarenhet att det är bättre att gå och handla direkt, även om det känns motigt, och att man får igen det direkt efteråt ("instant gratification" faktiskt, för en gångs skull) av flera anledningar: Jag känner mig nöjd att ha det avklarat och resten av dagen kan ägnas åt roligare saker utan att behöva ha mathandlingen över mig som ett mörkt moln och dessutom får jag i mig energi som gör jobbet både lättare och roligare, eftersom det blir lättare att fokusera med energin på bra nivå.

9 februari 2014, 15:17
Medlem
Å andra sidan, om jag redan har mat hemma som räcker precis för dagen kan det fungera att gå och handla efter att jobbet är avklarat - men det gäller bara om jag precis när det är dags har uppnått ett delmål, så att jag kan ta en paus och växla läge i hjärnan, annars fortsätter jag bara jobba och då skjuts mathandlingen upp till morgondagen för vilket den mat som finns hemma inte räcker och då börjar hela processen om, så i genomsnitt är det fortfarande bättre att handla mat direkt.

9 februari 2014, 15:21
Moderator
Mycket insiktsfullt. Ganska precis så där fungerar det för mig också. Du har övertygat mig. Måtte jag bara tycka likadant om en stund när jag har ätit! Nu puttrar maten för fullt, och jag är såpass hungrig att jag inte skulle kunna tänka klart i affären, kanske inte ens bete mig civiliserat, så det känns som rätt beslut att vänta tills jag kunnat äta. Risken är bara att det inte känns lika akut när jag väl har ätit och att jag då lurar i mig själv att det kommer att gå bra att vänta lite... Och inte finns det längre någon lakritsglass att muta mig själv med heller. Något annat kanske kunde funka - granatäpple? Cranberry boost? Citronsorbet?

9 februari 2014, 15:27
Medlem
Citera:
Mycket insiktsfullt. Ganska precis så där fungerar det för mig också. Du har övertygat mig. Måtte jag bara tycka likadant om en stund när jag har ätit! Nu puttrar maten för fullt, och jag är såpass hungrig att jag inte skulle kunna tänka klart i affären, kanske inte ens bete mig civiliserat

Mycket insiktsfullt! Men gå och handla direkt när du har ätit, damn it!

9 februari 2014, 15:33
Moderator
Nu har jag handlat. Nu skall jag bara försöka uppamma lite energi för att orka plocka in varorna också. Dessa menlösa återkommande urtrista sysslor!

9 februari 2014, 18:06
Medlem
Fyllt i mängder av formulär hos olika bemannings-, rekryterings-, och konsultbolag. Tvättat ren min cykel och städat, och dessutom hunnit vara på gymmet.

10 februari 2014, 16:40
Medlem
Fått besked om femma (högsta betyg) på sista tentan. Det är nästan en ursäkt för att köpa cigarrer och konjak :02: . Jag satt just och letade efter en ursäkt. :04:

10 februari 2014, 17:05
Medlem
Sorterat in papper i pärmar. En del lustiga papper från tiden för min utredning.

14 februari 2014, 15:32
Moderator
Jag är så där lite fånleende över mina myrornafynd som jag gjort idag. Tänk att man kan bli så glad över ett litet blomfat med glasmosaik för 10kr! Och ett ägg i blågrön slipad sten, en billig orkidékruka i glas (det är iaf vad jag tänker ha den som), en enkel praktisk glasskål i bra storlek, tre bra jackor till sonen (både som passar nu och för lite senare) och utebyxor.

Och det var fortfarande rea på resväskor. Vilken tur! Nu är jag nöjd ägare till en garantiförsedd samsonite för samma pris som billigaste sortens resväska skulle ha kostat annars. Som jag sliter på resväskor kan nog den där garantin komma väl till pass.

14 februari 2014, 22:33
Medlem
Insett att jag har Sverigetid och vägrat fira

14 februari 2014, 23:16
Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 389, 390, 391, 392, 393, 394, 395 ... 488  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.