Det var en
fotsvampssalva, OK?
Jag fick en akut allergisk chock p.g.a. en
fotsvampssalva. Det är hemskt förödmjukande och pinsamt, och jag känner mig jätteäcklig, men det är väl lika bra då att klargöra det så att det inte framstår som att jag bälgar i mig allehanda konstigheter.
P.g.a. den fördömda salvan raserades hela det jättejobb jag har lagt ner, långsiktigt, små små steg i taget, för att dämpa min födoämneskänslighet till ett minimum. Jag hade lärt mig precis vad jag behövde undvika att kombinera för att det inte skulle vara särskilt handikappande. Nu måste jag börja om från början igen och undvika allt det här:
- alla röda frukter och bär (inklusive en del som inte ser röda ut men räknas dit ändå för att de innehåller röda färgämnen)
- alla tropiska frukter och citrusfrukter
- alla nötter och frön
- avocado (fast det kanske räknas som tropisk frukt)
- ost, fisksorter, räkor och konserver som kan innehålla histaminer
- alla ospecificerade arom- och färgämnen och konserveringsmedel (inte bara de allra flesta), och många av dem som är specificerade
- allt som kan innehålla buljong med smakförstärkare, aromer eller röda grönsaker
- allt med ospecificerade kryddor i
- alla former av starka kryddor (även sådana som inte smakar starkt)
- allt med minsta tillstymmelse till koffein i
- allt som är väldigt varmt eller väldigt kallt
- mejeriprodukter och spannmål och kött/fisk/ägg i sådan mängd att det kan störa kroppens syrabalans (det skapar inflammationer och ökar min allergi), med undantag av havre och älg som tydligen är oerhört allergisäkert
- allt som kan korsreagera med alla de olika pollensorter jag är allergisk mot (mååååånga), d.v.s. en hel del av de frukter och grönsaker som jag inte redan räknat upp...
...och då har jag bara gått in på födoämnena, inte alla de andra potentiella allergenerna som man ständigt utsätts för i vardagen. Och jag har säkert missat födoämnen också. (EDIT: Jag lade till en del som jag kom på att jag missat.)
Jag är inte allergisk mot hasselnötter. Jag är överkänslig mot histamin. Och jag överproducerar histamin. Det gör att mina allergiska reaktioner kan komma av nästan vad som helst. Men för all del, att undvika just hasselnötter känns inte som någon stor uppoffring. Om det bara vore så enkelt.
EDIT igen: Och alkohol så klart. Tänkte inte på det som ett livsmedel, men det klassificeras nog ändå så och bör definitivt undvikas här då det både tillhör irritanterna och ökar känsligheten för allt annat.