Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 390, 391, 392, 393, 394, 395, 396 ... 508  Nästa
Dagsform 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Schueberird skrev:
Den senaste veckan har jag tänkt att jag faktiskt mår riktigt bra just nu och mitt nuvarande projekt är sjukt stimulerande.

Det var en god nyhet. :) Välbehövligt just nu. Yey! Jag gläds med dig.


12 februari 2014, 11:54
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Jag känner mig så maktlös när min son har det så svårt. Allt tyder på att han har generaliserad ångest och separationsångest. Jag är ovanligt väl insatt och min son har trots allt väldigt bra förutsättningar för att ta sig ur det med gott stöd: han är modig, vågar säga ifrån och prata om hur han känner det, har integritet, är intresserad av att lära sig mer om hur det funkar, och även om han är känslig och lätt trillar ner i de negativa tankegångarna igen så har han också förmågan att hämta sig ur motgångar och se något positivt i det allra mesta. Men lik förbannat är det jävligt tungt.


12 februari 2014, 13:39
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Jag är helt slut idag pga. elak förkylningsvirus av något slag så orkar inte empatisera på detaljnivå men styrkekramar till alla som vill ha.

Jag glömde Meppe igår så extra styrkekramar till henne.
Eller faktiskt glömde jag inte utan sidan eller internetuppkopplingen gick ner precis när jag skulle redigera mitt inlägg och lägga till en hälsning till henne.


Utvecklingssamtal för minstingen idag om en timme or so, sedan tänker jag mer eller mindre fortsätta sova.


12 februari 2014, 14:04
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Tack! :09: Jag vill gärna ha. Och hoppas att du mår bättre snart.

Min son har just fått ett kärleksbrev från sin gamla dagiskärlek. Jag grät några tårar av lycka. Han hade mitt i allt det svåra tagit mod till sig och skickat teckningar med många hjärtan och en pojke och flicka som höll hand och några gulliga väl valda ord. Det tog några dagar innan svaret kom, och mitt hjärta värkte varje gång han frågade om jag trodde att hon hade fått brevet än och när jag trodde att svaret skulle komma. Och nu kom det, medan vi var hemma för att han mår så dåligt. Och det var ännu fler hjärtan i det, och ett ritat porträtt av min son (med namnet prydligt textat) som höll hand med en blygt och kärleksfullt leende flicka som var försedd med hennes namn. Varenda prick över i:n och andra prickiga bokstäver hade hjärtan som prickar (jo, när barnen är 8 år, då är det gulligt; barn i den åldern har dispens). Det rådde ingen som helst tvekan om att kärleken fortfarande är besvarad fastän de inte har träffats på... ett år nu? Det sistnämnda måste vi göra något åt. Nu sitter han och gör ett nytt kärleksbrev. Tack tack tack tack tack! :09: :09: :09: :09: :09:


12 februari 2014, 16:47
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Schueberird skrev:
Det är en sak att experimentera på sig själv (som du ju uppenbarligen gör på fler än ett sätt), men att utsätta andra för det känns verkligen helt fel.

Måste bara fråga... Var det där något du skrev bara för säkerhets skull, ifall jag skulle vara helt omdömeslös och instabil just nu när så mycket är jobbigt runtomkring mig, för att hindra mig från att göra något hemskt (proppa i min son en hel karta med allergitabletter eller vad det nu skulle kunna vara), eller är det så där du ser på mig?


12 februari 2014, 17:20
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Tja, du har tidigare skrivit om hur du experimenterar på dig själv med olika mediciner och tillskott och exponering för diverse allergener - på ett sätt som för mig låter väldigt dumt och farligt (även om man som du säkert är påläst) och så skriver du nu om hur du funderar på att testa lite på din son, så då kopplade jag ihop två och två och kände att det var dags att skriva som jag skrev ifall att du faktiskt funderade på att experimentera lika friskt på din son som på dig själv.

Jag ser inte på dig som någon som "utför galna experiment" på andra, men vad det gäller detsamma på dig själv, så talar väl verkligheten för sig!?


12 februari 2014, 18:08
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Det var skönt att få ett sådant förtydligande.

Men galna experiment utför jag väl inte på mig själv heller? Jag har haft ett sjå att ställa in doser med mina mediciner eftersom jag inte tar upp läkemedel på något vanligt sätt. Jag klarar mig inte utan kosttillskott eftersom jag är ett måndagsexemplar, och jag föredrar helt klart att kunna ta mig ur sängen framför att inte kunna göra det. Och eftersom jag kan reagera allergiskt mot nästan vad som helst skulle jag få allvarlig näringsbrist om jag inte kunde lära mig hur jag behöver göra för att kunna tåla en någorlunda varierad kost (det är så man skall göra). Att jag skall få en allergichock av något jag aldrig förr har använt, en harmlös liten receptfri salva från apoteket, kan jag knappast förutse.

Fast du kanske blev lite orolig?


12 februari 2014, 18:36
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Vilken bra och avväpnande slutknorr du fick till där, Inco!
Det känns som att jag lär mig nya förhållningssätt inför konflikter av att läsa det där.
:idea:

Härligt med sonen och kärleken också!

Jag ska titta på den där dokumentären om den ryska straffkolonin nu.


12 februari 2014, 18:45
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Incognita skrev:
Men galna experiment utför jag väl inte på mig själv heller? Jag har haft ett sjå att ställa in doser med mina mediciner eftersom jag inte tar upp läkemedel på något vanligt sätt. Jag klarar mig inte utan kosttillskott eftersom jag är ett måndagsexemplar, och jag föredrar helt klart att kunna ta mig ur sängen framför att inte kunna göra det. Och eftersom jag kan reagera allergiskt mot nästan vad som helst skulle jag få allvarlig näringsbrist om jag inte kunde lära mig hur jag behöver göra för att kunna tåla en någorlunda varierad kost (det är så man skall göra). Att jag skall få en allergichock av något jag aldrig förr har använt, en harmlös liten receptfri salva från apoteket, kan jag knappast förutse.


Menar du alltså att om strupen täpps igen av hasselnötter, så skall man ändå äta hasselnötter, för det är så man skall göra!?


12 februari 2014, 18:57
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Det var en fotsvampssalva, OK? :oops: Jag fick en akut allergisk chock p.g.a. en fotsvampssalva. Det är hemskt förödmjukande och pinsamt, och jag känner mig jätteäcklig, men det är väl lika bra då att klargöra det så att det inte framstår som att jag bälgar i mig allehanda konstigheter.

P.g.a. den fördömda salvan raserades hela det jättejobb jag har lagt ner, långsiktigt, små små steg i taget, för att dämpa min födoämneskänslighet till ett minimum. Jag hade lärt mig precis vad jag behövde undvika att kombinera för att det inte skulle vara särskilt handikappande. Nu måste jag börja om från början igen och undvika allt det här:
- alla röda frukter och bär (inklusive en del som inte ser röda ut men räknas dit ändå för att de innehåller röda färgämnen)
- alla tropiska frukter och citrusfrukter
- alla nötter och frön
- avocado (fast det kanske räknas som tropisk frukt)
- ost, fisksorter, räkor och konserver som kan innehålla histaminer
- alla ospecificerade arom- och färgämnen och konserveringsmedel (inte bara de allra flesta), och många av dem som är specificerade
- allt som kan innehålla buljong med smakförstärkare, aromer eller röda grönsaker
- allt med ospecificerade kryddor i
- alla former av starka kryddor (även sådana som inte smakar starkt)
- allt med minsta tillstymmelse till koffein i
- allt som är väldigt varmt eller väldigt kallt
- mejeriprodukter och spannmål och kött/fisk/ägg i sådan mängd att det kan störa kroppens syrabalans (det skapar inflammationer och ökar min allergi), med undantag av havre och älg som tydligen är oerhört allergisäkert
- allt som kan korsreagera med alla de olika pollensorter jag är allergisk mot (mååååånga), d.v.s. en hel del av de frukter och grönsaker som jag inte redan räknat upp...

...och då har jag bara gått in på födoämnena, inte alla de andra potentiella allergenerna som man ständigt utsätts för i vardagen. Och jag har säkert missat födoämnen också. (EDIT: Jag lade till en del som jag kom på att jag missat.)

Jag är inte allergisk mot hasselnötter. Jag är överkänslig mot histamin. Och jag överproducerar histamin. Det gör att mina allergiska reaktioner kan komma av nästan vad som helst. Men för all del, att undvika just hasselnötter känns inte som någon stor uppoffring. Om det bara vore så enkelt.

EDIT igen: Och alkohol så klart. Tänkte inte på det som ett livsmedel, men det klassificeras nog ändå så och bör definitivt undvikas här då det både tillhör irritanterna och ökar känsligheten för allt annat.


12 februari 2014, 19:01
Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 390, 391, 392, 393, 394, 395, 396 ... 508  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron