Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
7/53

Nu är det mest gundläggande på plats: alla terrain brushes, alla room brushes, alla flow brushes och all belysning inklusive allmänbelysningen (som dessutom är olika på olika ställen) och dimma (som också varierar från plats till plats). Dessutom är allt färdiginrett och varje rum har en tydlig funktion och det "enda" som saknas nu för att göra projektet spelbart är deluppdragen som måste uppdateras (så att det går att "vinna" - och desutom vinna på ett realistiskt sett (just nu kan Garrett i princip enkelt simma ut en bit in i rätt room brush för att det ska räknas som att han lämnat ön (för att det skulle vara lättare att testa deluppdragen))) och looten måste spridas ut (just nu är all loot samlad i ett enda objekt i Garretts fängelsecell (för att jag enkelt skulle kunna testa deluppdragen) och det kan ju bli lite väl enkelt kanske...).

Igår upprättade jag "den sista listan" över saker som behöver fixas och den består av 53 punkter, varav jag idag har fixat 7 samt testat och förkastat en, plus två överkurspunkter (briefing movie (det vore snyggt att kunna berätta bakgrundshistorien inuti spelet (i form av en filmsnutt som visas när spelaren väljer att börja spela) istället för att lägga den i en readme som kanske inte alla ens läser) och skapa egen stämningsskapande bakgrundsmusik (japp, Garrett kan få en egen liten privat orkester som springer efter honom hela tiden och spelar passande stycken musik :04: )). Punkterna varierar i storlek och svårighetsgrad.

Lite statistik:
3421 terrain brushes
3124 objects
1931 room brushes
59 flow brushes
422 light sources

Om det inte framgått redan, så går jag alltså nu över till att arbeta med sådant som bidrar till spelupplevelsen.


16 januari 2014, 05:22
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
9/55

Totala antalet punkter är lite flytande; vissa punkter skulle kunna sammanfattas under samma punkt beroende på hur man ser det. Det har även tillkommit en möjlig överkurspunkt i form av halor kring gatbelysning, fast det är inte säkert att det är applicerbart på rådande väder.


16 januari 2014, 21:17
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
11/59

Resten av dagen ägnades åt bakgrundsljud ("ambients"): vågskvalp av olika dignitet, maskinljud, blåst, syrsor och lite annat; det tillkommer kanske mer senare.


17 januari 2014, 04:03
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
14/60

Hittills idag har jag testat och förkastat två punkter, men även fixat en tredje, som jag är lite stolt över: Jag har alltså fixat så att spelaren kan stänga av övervakningskamerorna på ett, i mitt tycke, ganska snitsigt sätt. :26: Jag ville bara meddela det innan jag tar en paus för att koka ett ägg.


17 januari 2014, 16:44
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
21,5/63 (antalet avklarade punkter ökade idag med mer än antalet tillagda punkter :) )

Idag har jag lånat en korv, en bur, en kedja och en kamin, samt lagt till ungefär ungefär halva vaktstyrkans lunchpaket (som vart och ett består av 1 korv, 1 äpple, 2 picklesgurkor, 1 brödbit, 1 bit ost och 1 flaska svagdricka); hängt upp minimalt antal burar i fängelset och installerat sjukstugans kamin (inklusive skorsten), på vilken de kokar vatten att sterilisera/tvätta sina instrument i, samt lagt till lite fler ambients och fixat lite andra detaljer.


18 januari 2014, 01:14
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag ägnat det mesta av tiden åt att reducera antalet celler och lyckades bygga bort ungefär 400 genom att flytta väl valda klossar framåt i tiden; det började som en chansning och sedan framträdde det ett mönster och det fungerade ungefär 90% av gångerna. Imorgon ska jag låna en båt och bygga om den lite.


19 januari 2014, 10:20
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
...och nu har jag lyckats få ner antalet med 200 till. :38:


19 januari 2014, 15:45
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag tog en tupplur tidigare idag och när jag vaknade var det tillsammans med en mycket intressant idé som i ett slag binder ihop alla lösa trådar kopplade till huvudhandlingen. Det är en ganska enkel idé i sig och kräver inte så mycket mer än vad jag redan hade tänkt implementera ändå. Den kommer dock troligen kräva att jag gör hittandet av piratskatten obligatorisk - åtminstone på högsta svårighetsgraden - för att rättfärdiga den nya bakgrundshistoriens stegrade grad av komplexitet. Piratskatten är inte helt enkel att leta sig fram till, men jag tror att jag litar på mitt projekt tillräckligt för att ta steget fullt ut och även lita på mina spelare och därför göra piratskatten helt och hållet obligatorisk.

Jag är faktiskt lite uppspelt nu (så uppspelt som jag nu kan bli, dårå). 8-)


20 januari 2014, 00:55
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
...och (nästan) allt grundläggande som behövs är ju redan på plats; det fattas bara en liten del som torde ("ta i trä") gå lätt att få till.


20 januari 2014, 01:02
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag var aldrig helt nöjd med bakgrundshistorien, men nu börjar alla detaljer falla på plats. :)


20 januari 2014, 22:29
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron