Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag byggt klart den sista delen av de nya kloakerna (jag är faktiskt riktigt nöjd med hur det blev till slut), reducerat antalet celler igen genom att ta bort lite av de yttersta delarna av världens ändar och gjort klart det mesta av ljudklossningen och vad som återstår är att fixa underströmmarna och ljudklossa de sista volymerna under öppna havet, vilket pågår just nu och som jag tänkte avsluta imorgon. Sedan ska jag ta en titt på fyrtornstaket igen innan jag går vidare till nästa steg.


13 januari 2014, 06:34
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ingen del är helt klar innan alla andra delar också är helt klara.


13 januari 2014, 06:40
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Hmmm, jag kanske måste lösa problemet med världens ändar på något annat sätt: Jag hade tänkt använda en flow brush för att skapa ett sug nedåt så att spelaren drunknar när denne kommer utanför en viss gräns och innan hen krockar med världens ände, men eftersom flow brushes är intimt förknippade med celler (gränsen mellan de volymer där effekten av en flow brush verkar och inte verkar sammanfaller tyvärr inte med flow brushens egna gränser utan gränserna hos de celler som flow brushen omger), så måste jag lägga in en så kallad "blockable" för att skapa en cell exakt där jag vill ha den (världen delas vanligen in i celler på ett sätt som bestäms av DromEd, men med en blockable kan man påverka hur det sker), men det gör också att vattenytan delas in i två delar och de resulterande två våganimationerna hamnar i osynk med varandra, vilket ger upphov till en linje mitt ute på öppna havet och jag har inte lyckats lösa det problemet.

Det kan gå att skapa samma effekt på något annat sätt och sedan trigga den med hjälp av en room brush istället: När spelaren kommer in i room brushen skickas ett meddelande till spelmotorn, vilket man kan använda för att trigga något annat och en room brush bryr sig inte om celler utan verkar alltid inom sina egna gränser, så då behöver jag ingen blockable. Då återstår bara att skapa en nedåtsugande effekt på något annat sätt; hmmm...


13 januari 2014, 19:42
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
En annan lösning kan vara att lägga in ett bokstavligt hinder i form av stängsel eller liknande, men det kan bli svårt att förklara vad ett stängsel gör mitt ute på öppna havet. :10: Man kan använda ett osynligt stängsel, men det blir ännu svårare att förklara och jag gillar själv inte att som spelare krocka med osynliga hinder.


13 januari 2014, 19:57
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag löste problemet, men sedan när jag lade in de övriga tre avgrunderna, så fick jag "Too many cells." kastat rakt i ansiktet istället, så nu måste jag antingen skippa avgrundsidén (och ersätta den med något annat) eller bygga om andra saker och reducera antalet celler tillräckligt för att det ska räcka till avgrunderna.


13 januari 2014, 23:17
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Thiefnördarna tycks ha en riktigt raffinerad version att se fram emot vad det lider, verkligen genomtänkt in i minsta detalj.


14 januari 2014, 00:31
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Tack! :)

Nu har jag skippat avgrunderna och lagt in objektsklippor runt hela och en bit utanför ön med en öppning vid hamnen genom vilken man ska kunna ta sig i slutet. Jag blir antagligen tvungen att skriva om bakgrundshistorien lite på grund av detta, men nu är det snart dags att gå vidare till nästa steg.

Att klippor bildar som en mur kring en hel ö är kanske inte så vanligt, men det var väl därför just den här ön valdes för att bygga ett fängelse på... :P Nu kan jag dessutom använda de celler jag redan har till godo - och de celler jag kanske sparar om jag senare bygger om vissa detaljer - till roligare saker.


14 januari 2014, 01:20
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ljudklossningen är nu klar (tills vidare) förutom fyrtornets tak, vilket jag ska kolla på imorgon plus att jag ska lägga in flow brushes under vattnet i havet och diverse havs- och övriga vattenljud här och var. Sedan får vi se vad nästa steg blir (det finns fortfarande en del att välja mellan).


14 januari 2014, 07:15
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Situationen på fyrtornets tak löste sig på direkten, så nu är ljudklossningen faktiskt helt klar. Just nu håller jag på med flow brusharna, vilket kommer ta lite tid, eftersom de volymer som ska täckas krumbuktar och har sig ganska mycket och allt måste göras för hand, en flow brush i taget: Tråkgöra! :(


14 januari 2014, 23:22
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Klart! :) Dags för havsbrus.


15 januari 2014, 04:45
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron