Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Zombie
Moderator
|
Re: Mattråd!
Ja, sådana där jämförelsevis enkla standardknep kan vara bra att ha. Det där var inget jag kände till. Få se om det är tillräckligt enkelt jämfört med att köpa halv- eller helfabrikat med ännu mer skit i som kanske tar hål på tarmväggar och fan vet vad.
|
12 januari 2014, 17:25 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Tja, nu hade jag färdig sås i lagom portion i frysen, liksom styckfrysta torskfiléer, räkor, dill och sockerärter. Citronkoncentrat hade jag i kylen. Det är ingen rocket science direkt. Bara att tina såsen i lite extra vatten långsamt under lock på trean medan man ägnar sig åt annat, och när det börjar lukta mat får man börja ha koll. Fiskfilén hade jag i efter att såsen tinat färdigt och kokat upp. Resten hade jag i när fisken precis var genomkokt. Jag lagade till bara en person, så koktiderna var snabba.
|
12 januari 2014, 17:39 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Tycker det låter rätt högteknologiskt. Eller om inte det så energikrävande. Särskilt att man först ska ha gjort den där fonden (om det är rätt ord för den här varianten). Dock mindre än sådant som så att säga bara går att använda till en rätt och innefattar ingredienser man kanske bara behöver till den.
|
12 januari 2014, 18:24 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Dagens nödmiddag: * Förrätt: - ett kokt ägg, - en mikrad laxfilé, - några ostskivor, - ett fåtal nyknäckta mandlar. * Huvudrätt: - stekta kycklingfiléer i en sås, av vatten och soja, smaksatt med lingonsylt och messmör, - snabbrynta champinjoner och strimlor av purjolök och en topping gjord på rostade pumpafrön, - varsamt kokt potatis. * Efterrätt: - vispad grädde med hallon och hydrolyserad chokladsås.
|
16 januari 2014, 00:43 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Förförrätt: - 2 kiwifrukter.
|
16 januari 2014, 01:08 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Här lagas en enkel fiskgryta baserad på den där grönsakssåsen jag gjorde storkok av förut. Såsen blandas med creme fraiche och extra vitlök, lite ketchup och örtsalt, och så tillsätts torskfiléer och räkor. Till detta serveras ris som jag kokat med gurkmeja för den gula färgens skull.
Medan barnen väntade fick de varm mjölk med yogite och honung, vilket gjorde succé.
|
23 januari 2014, 19:55 |
|
|
Meppe
Medlem
|
Hoppas fisken också blir succe.
|
23 januari 2014, 21:55 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Nja, det blev den väl inte riktigt... Sonen gillade den, men hans kompis var väl inte överdrivet imponerad. Han hade hoppats på pannkaka. Men han smakade i alla fall, och som komplement fick han smörgås, frukt och kryddskorpor, så han var nöjd och glad ändå.
|
23 januari 2014, 21:57 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag blev nyligen påmind om problemet med palmolja och kände att det var dags att se sig om efter ett nytt bordsmargarin; valet föll på bregott, trots dess förmenta stenhårdhet. Jag läste dock på innan och någon på Flashback påstod att bregott bara blir sådär stenhårt efter att det fått stå ute för länge och mjukna innan det stoppas tillbaka i kylskåpet, vilket visade sig stämma - åtminstone är det fortfarande mjukt och fullt bredbart. Taktiken är alltså som följer: Ta ut smörjäveln, bred de jävla smörgåshelvetena, knulla in smörfan i kylskåpet och klocka den jävla rövtiden: Åhå, tre skitsekunder snabbare än förra jävla gånghelvetet."
|
8 februari 2014, 03:55 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Mitt bregott är aldrig hårt, så jag gör väl helt enkelt så där. Tre års relation med en nitisk undanplockare gjorde nog vissa spår i form av bättre vanor. Där ser man, det går att lära gamla hundar sitta.
Idag gjorde jag en ny laddning praktisk allround-grönsakssåsbas på morötter, tomatkross och tre olika slags lök. Jag hade ingen paprika hemma men hade i fänkål istället samt en väldig massa fryst basilika, en grönsaksbuljongtärning (kravmärkt - smakförstärkare kommer inte över min tröskel) och selleristjälkarna som höll på att vissna bort. Det blev riktigt gott.
|
8 februari 2014, 16:26 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|