Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
ME/CFS 

Har du kollat om du kan ha ME/CFS
Har diagnos AS och kollat huruvida ME/CFS stämmer eller ej. 0%  0%  [ 0 ]
Har diagnos AS men inte kollat ME/CFS. 86%  86%  [ 6 ]
Har inte formell diagnos. 14%  14%  [ 1 ]
Antal röster : 7

ME/CFS 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg ME/CFS
Läste för något år sedan om "orsaken" till autism skulle vara något fel på tarmsystemet.
Då avfärdade jag det som den rappakalja det var.
Men nu har jag läst en annan artikel som skulle kunna förklara varför den nämda artikelns uppkomst.
Tydligen är det vanligt att många med vissa typer av tarm-fel felaktigt får psykiska diagnoser.
Så om många aspies som testades i första studien inte är aspies så kan man ju förstå hur de kopplade så tokigt.

Nu säger jag inte att det är ME/CFS som är mitt problem, men jag är inte utredd om utifall. Och då var det trots allt främst trötthet som ledde till min utredning om AS.

http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/article273360/Tarmvirus-vanlig-orsak-till-kronisk-trotthet.html

19 maj 2010, 17:30
Medlem
Inlägg Re: ME/CFS
För enkelhetens skull: CFS - Chronic fatigue syndrom - Myalgisk Encefalomyelit eller Myalgisk Encefalopati - http://sv.wikipedia.org/wiki/Kroniskt_t ... etssyndrom

19 maj 2010, 18:30
Medlem
Hur vet man vad som är hönan och ägget?

Stresskänslig --> mag/tarmproblem

eller

Mag/tarmproblem-->stress-->npf-relaterade psykossymtom

:?:

19 maj 2010, 18:49
Medlem
Jag tror inte det är varken det ena eller det andra. Mera troligt så är ME/CFS något som är vanligare i npf-populationen (medfödd känslighet), och som kan förklara en del diagnoser, men det har inget med själva grundproblemen att göra. Att sedan stress ger ökad förekomst av mag/tarmproblem är ytterligare en faktor som spär på kopplingen.

20 maj 2010, 08:15
Medlem
Hmm. Hur funkar det med glutenintolerans och laktosintolerans?

20 maj 2010, 16:22
Medlem
Det är mest skit.

20 maj 2010, 18:49
Medlem
Inlägg En bild på en gädda:
Bild

20 april 2012, 20:13
Medlem
Jag har antagligen inte ME/CFS - eller så har jag mirakulöst tillfrisknat. Jag slutade dricka mjölk och drog ner på lunchen en gång i tiden och mådde mycket bättre efter det, men jag tror inte det hade någon koppling till ME/CFS.

20 april 2012, 20:18
Moderator
Hm... :? Borde kanske kolla upp det där. Jag har ju problem med kroppens försvar (just nu överreagerar det igen), och upplever hormonell obalans och vitaminer, mineraler och andra kosttillskott gör stor skillnad (jag har läst på en hel del och testat mig fram). Och jag har känslig mage. Antibiotika ges även mot rosacea som jag har fått diagnos på, men jag har ännu inte provat antibiotika. Något mot virus? Vad skulle det vara?

Har just nu ett slags utmattningsreaktion igen. Sonen har lämnats till sin pappa tillfälligt så att jag kan vara asocial utan att han blir lidande.

(Och nu har jag slut på lakritsglass. :( )

20 april 2012, 22:10
Medlem
Har lakritste samma effekt som lakritsglass?

20 april 2012, 22:52
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.