Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Bo Rothstein: "Inför förbud att skänka pengar till tiggare!" 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Bo Rothstein: "Inför förbud att skänka pengar till tiggare!"
Vore det inte enklare att bara utjämna inkomsterna än att börja kriminalisera saker hit och dit?


30 december 2013, 16:15
Moderator
Inlägg Re: Bo Rothstein: "Inför förbud att skänka pengar till tiggare!"
Eller befarar lagstiftarna att deras hustrur skall sjappa då? *duckar*


30 december 2013, 16:16
Moderator
Inlägg Re: Bo Rothstein: "Inför förbud att skänka pengar till tiggare!"
Tycker han det har varit lugnt för länge i ankdammen, Rothstein, har hans akademiska aktier sjunkit, eller vill han uppriktigt peka på en absurditet i vår sexmakthantering?

En sak jag har förstått borde diskuteras är vad man borde göra förutom eller i stället för sexköpslagen. jag har sett rätt många insatta hävda att dess nettoeffekt snarast är att tvinga prostitutionen under jord och göra det farligare för dem den ville skydda. Gynna hallickar, ligor och torskar med värre fel på psyket än "bara" att vara torskar.


30 december 2013, 16:24
Moderator
Inlägg Re: Bo Rothstein: "Inför förbud att skänka pengar till tiggare!"
Ja, det är ju helt klart ett problem. När jag är på mitt cyniska humör är jag rädd att det finns starka intressen som är nöjda med det mesta som håller alla former av sociala problem borta från den synliga sfären oavsett vilka konsekvenser det får bakom fasaderna. Ryktesspridningen om att tiggarna i själva verket skulle vara hitlurade av - eller t.o.m. medlemmar i - organiserade ligor spelar sådana i intressen rakt i händerna. Om folk började påminnas om sociala orättvisor i sin vardag skulle ju marknadsreligionen kunna få sin gloria naggad i kanterna.


30 december 2013, 16:38
Moderator
Inlägg Re: Bo Rothstein: "Inför förbud att skänka pengar till tiggare!"
Ja, den cyniska sidan har också jag. Tror dock inte det är jag som är cynisk. Å andra sidan handlar det säkert också om rätt "oskyldiga" psykologiska försvarsmekanismer för rådande hackordning, som räddar folks förmåga att fungera med litet mental hälsa i behåll och som i sin tur går att naturligt anknyta till (spela på, spelas i händerna av) för makthavare eller deras reklammakare. Även, som vanligt, utan att dessa är medvetna om den ondska de själva sprider. Vårt samhälle har ju faktiskt varit rätt rejält vidrigt under hela den historiska tiden efter vad som går att se.

De vandringssägner jag hörde på bussen när jag var liten om hur den tandlösa torgmadamen eller den benlöse kramsförsäljaren i själva verket var rika som troll hör till samma sfär.


30 december 2013, 17:10
Medlem
Inlägg Re: Bo Rothstein: "Inför förbud att skänka pengar till tiggare!"
Jag har länge trott att Rothstein bara är ute efter uppmärksamhet. Som en mer irriterande och mindre smart Torbjörn Tännsjö. Fast Rothstein anses väl vara hyfsat framgångsrik inom sitt område.


30 december 2013, 19:02
Medlem
Inlägg Re: Bo Rothstein: "Inför förbud att skänka pengar till tiggare!"
Förövrigt tycker jag statsvetenskap verkar vara ett konstigt ämne. De verkar mest syssla med sånt som hör till antingen nationalekonomi eller moralfilosofi och som redan gjorts mycket bättre inom de två ämnena. Fast jag skulle vilja läsa några böcker från grundkurserna för att se vad det handlar om.


30 december 2013, 19:10
Medlem
Inlägg Re: Bo Rothstein: "Inför förbud att skänka pengar till tiggare!"
Rothstein verkar försöka använda "vanliga förhållanden" som slagträ mot sexköplagen.
Ett dåligt förtäckt brandtal mot sexköplagen.


30 december 2013, 21:45
Medlem
Inlägg Re: Bo Rothstein: "Inför förbud att skänka pengar till tiggare!"
Ufo skrev:
Rothstein verkar försöka använda "vanliga förhållanden" som slagträ mot sexköplagen.
Ett dåligt förtäckt brandtal mot sexköplagen.


Ja. Han brukar ju håna allt som har med jämställdhet att göra så fort han får chansen.

Bland annat skrev han om hur inkomstskillnader uppstår på grund av åldersskillnad i förhållanden och att det därför inte gick att göra nåt åt. Sanningen är dock att ålderskillnaden minskat stadigt sedan urminnes tider, det sa han inget om. Det är även så att maskulinitet och feminimitet anses mindre attraktivt i mer jämlika samhällen.


30 december 2013, 22:43
Moderator
Inlägg Re: Bo Rothstein: "Inför förbud att skänka pengar till tiggare!"
Mhm. Nu sägs det att Rothsteins utspel om tiggarna var satir. Var det det?


30 december 2013, 23:34
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron