Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
"Ska vi läsa om skiten också?" 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg "Ska vi läsa om skiten också?"
Jag läste om det i IOGT-tidningen och tyckte att det var värt att tipsa om:
http://www.norrkoping.se/kultur-fritid/nyheter/2012/mellan-raderna-lyckad-bok/index.xml

Citera:
Personalen på stadsbiblioteket i Norrköping kände sig frustrerade över missbrukare som använde lokalerna som värmestuga och stökade runt utan att öppna en bok. Det föddes en tanke - om de ändå var där, kunde man inte intressera dem för litteratur? Det blev startskottet för vad som nu är Norrköpings mest spännande och otippade bokcirkel - "Människor mellan raderna".


Det här är väl förstås bara en början, men positivt att det finns folk som vågar tänka nytt.


7 februari 2013, 01:39
Moderator
Inlägg Re: "Ska vi läsa om skiten också?"
Det var verkligen något. (Något i de flesta tider otidsenligt. Det är det vi har att jobba på.) Har en känsla av att Gandhi skulle le i sin himmel, och Astrid Lindgren och några till sådär.

När vi nu ändå har folk här, varför inte prova något bra och med deras vilja innan vi kör ut dem? liksom.

************************

Och man kan ju undra hur synen på litet allt möjligt – som "missbrukare" och "invandrare" till exempel – skulle se ut om sådana här nyheter ägnades utrymme i proportion till deras andel av verkligheten och deras originalitet.


7 februari 2013, 01:47
Moderator
Inlägg Re: "Ska vi läsa om skiten också?"
Det var en nyhet som ger hopp om världen! :D

Det fick mig att tänka på ett urklipp jag har på min anslagstavla på jobbet, om ett lejon som adopterade en moderlös antilopunge helt på eget bevåg ute i det fria. Under sker.


7 februari 2013, 12:16
Medlem
Inlägg Re: "Ska vi läsa om skiten också?"
Det är så bibliotek ska användas. De ska vara det naturliga stället att gå till för alla möjliga olika grupper. De borde byggas i anslutning till föreläsningssalar, replokaler, verkstäder ("hackerspaces") etc som är öppna för kommunens invånare (eller de från andra kommuner).


29 mars 2013, 18:41
Medlem
Inlägg Re: "Ska vi läsa om skiten också?"
Incognita skrev:
Det var en nyhet som ger hopp om världen! :D

Det fick mig att tänka på ett urklipp jag har på min anslagstavla på jobbet, om ett lejon som adopterade en moderlös antilopunge helt på eget bevåg ute i det fria. Under sker.


Lejon adopterar en antilopunge


Leopard "adopterar" en babianunge


29 december 2013, 23:16
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 


Som gäst saknar du privilegier.

cron