Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Marijuana krymper hjärnan 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Marijuana krymper hjärnan
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/marijuana-forandrar-hjarnan
Citera:
Att röka marijuana dagligen ger långvariga skador i hjärnan som försämrar arbetsminnet, enligt ny amerikansk studie

Citera:
Enligt en ny studie fick tonåringar som rökt marijuana dagligen under tre år, onormala förändringar i hjärnan som liknar dem som utvecklas vid Schizofreni.

Citera:
Jointen förvärrar sjukdom

Dessutom upptäckte de att nittio procent av de personer med schizofreni i studien som rökt marijuana, började röka cannabis innan den mentala sjukdomen drabbat dem. Detta tyder på att drogen kan vara en av orsakerna som utlöste sjukdomen.

Enligt forskarna kan personer som håller på att utveckla schizofreni få förvärrade symptom och snabbare utveckla sjukdomen om de röker cannabis

Osv.
Men det kan ju hända att folk som röker på var lite dumma redan från början. Sedan blev de ännu dummare.

16 december 2013, 23:55
Medlem
Inlägg Re: Marijuana krymper hjärnan
Bild

17 december 2013, 00:23
Moderator
Inget nödvändigtvis ont om total hjärnamputation, men det där är ett primitivt sätt. Långsamt och oberäkneligt.

17 december 2013, 00:39
Medlem
Varje dag är ju rätt mycket. Det finns förmodligen nån gräns när det går från ofarligt till farligt.

17 december 2013, 11:56
Moderator
… eller också går det gradvis och/eller har i praktiken oförutsebara gränser för olika personer. Ungefär som med en del andra ting som tycks kunna utlösa vårt missbruksbeteende: alkohol, tobak, makt, pengar och aktier, selektiv okritiskhet…

17 december 2013, 15:43
Moderator
Enligt vad jag har läst tidigare så förändrar det hjärnan gradvis och permanent redan från första tillfället.

17 december 2013, 17:21
Medlem
Jag skulle inte rekommendera det till nån, men snubben på min bild däruppe lyckades ju rätt bra ändå.

17 december 2013, 17:45
Medlem
Savanten Svante skrev:
Jag skulle inte rekommendera det till nån, men snubben på min bild däruppe lyckades ju rätt bra ändå.

...på grund av sin lysande intellekt?

Hehe.

Hehehe.

:lol:

:?

17 december 2013, 17:52
Medlem
Hehe!

Han talar iaf väldigt.. eh... karaktäristiskt! http://eeuauaughhhuauaahh.ytmnd.com

(nix, inget om att han will be back, bara... eh. ahh öh.. nåt)

17 december 2013, 18:49
Medlem
Zombie skrev:
… eller också går det gradvis och/eller har i praktiken oförutsebara gränser för olika personer. Ungefär som med en del andra ting som tycks kunna utlösa vårt missbruksbeteende: alkohol, tobak, makt, pengar och aktier, selektiv okritiskhet…

Ja, men man kan ju hitta statistiska fördelningar ändå, för det mesta. Egentligen drivs det mesta vi gör av de mekanismer som ligger bakom missbruksbeteende. Om man ger en människa möjlighet att stimulera belöningskänslorna elektriskt kommer den göra så istället för att äta. Funkar på alla djur som testats. Det kan ju tyckas vara lite tragiskt att vi är så mekaniska, till och med för mig. Och kan orsaka tvivel kring utilitarismen*. Jag har för mig det är skillnad på belöning och njutning, det gör saken mer obehaglig.

* man kan alltså behöva en mer komplicerad nyttofunktion.

Incognita skrev:
Enligt vad jag har läst tidigare så förändrar det hjärnan gradvis och permanent redan från första tillfället.

Oj. Men samma slags påverkan som i denna studie eller nåt annat?

18 december 2013, 20:00
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.