Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nu är Bis kompis äntligen klar. Ljudklossningen blev inte perfekt, men den fungerar tillräckligt bra och jag tänker inte ägna mer tid åt det nu. Nästa steg blir att inreda grottorna och sedan det stora utomhuset.


16 december 2013, 16:27
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
:10: good


16 december 2013, 21:11
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag ljudklossat tre av fyra grottor, börjat belysa dem och även förenklat en del detaljer plus fixat lite annat. Belysningen är inte helt självklar: Självlysande svampar kan tänkas växa naturligt i grottor, men troligen inte direkt på berget, så då behövs ett lager jord, men det har jag hittills bara lyckats få in på enstaka ställen, så antingen får jag frångå principen eller lösa det på annat sätt.


17 december 2013, 17:45
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ljudklossningen av grottorna är klar. Imorgon gör jag klart belysningen.


17 december 2013, 20:53
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Hittills idag har jag hållt på med belysningen av grottorna och i samband med detta upptäckt två buggar i fejkvattenkoden varav jag fixade den ena (som var direkt kopplad till grottbelysningen) och lade den andra på hög till senare. Jag har även fixat två mer eller mindre subtila specialeffekter kopplade till fejkvattnet och svampbelysningen.


18 december 2013, 18:18
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Tredje grottan är klar och nu återstår bara den allra innersta piratgrottan.


18 december 2013, 20:44
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har varit en riktig pärs. Det började förvisso bra med att jag slutförde belysningen av grottorna (och därmed kan gå vidare till inredningen av det stora utomhuset), men sedan satte jag igång med att fixa kodbuggen, vilken visade sig vara riktigt lömsk: Jag har bland annat två objekt som skickar meddelanden till varandra och för att testa koden tog jag bort den del som skickar meddelanden, men meddelandet skickades i alla fall, så då tog jag bort objektet som skickar meddelandet, men då skickades meddelandet fortfarande. Med andra ord: Det tas emot meddelanden som aldrig skickas från objekt som inte finns. Jag tror fan DromEd måste ha lyckats skapa både ett zombieobjekt och zombiekod (DromEd har en viss fäbless för att bete sig), men det hjälper inte att hugga av dem huvudena. Nåväl, till slut hittade jag i alla fall anledningen till att fejkvattenkoden kraschade under vissa förhållanden och kunde lösa åtminstone det problemet - zombieinvasionen kvarstår, fast det handlar som tur är om den gamla sortens, trötta zombier som bara åt hjärna om någon var dum nog att ställa sig lite för nära. Sedan upptäckte jag ett fall som får vissa aspekter av fejkvattnet att fallera, fast det borde egentligen inte kunna hända, så det får jag ta imorgon eller lägga på hög till senare medan jag inreder (ljudklossar/möblerar/belyser/ljudlägger/dekorerar/autokartsförbereder) det stora utomhuset, men nu är det hursomhelst hög tid att sussilura.


19 december 2013, 22:40
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag började jag med att skriva om fejkvattenkoden rätt mycket och snygga till och fördela uppgifterna på ett bättre sätt och sedan skrev jag om lite till och nu verkar allt fungera igen, vilket jag tänker nöja mig med för idag och ägna resten av dagen åt det stora utomhuset, men först ska jag "belöna" mig själv med frukost.

Idag är förresten sista arbetsdagen innan julledigheten och jag kommer inte bli klar innan jul, men kanske innan nyår. Det är inte mycket kvar nu, men tillräckligt ändå.


20 december 2013, 14:09
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nu är det mesta av de enklare delarna av det stora utomhuset färdiginrett, det vill säga innergårdar, yttergårdar och takgårdar
, vårtgå... näe...
, valvgångar och takgångar, yttre dörr- och fönsteröppningar etc... Det jobbigare blir att täcka alla snedställda tak och väggar med ljudklossar. Nu ska jag äta middag och glass med glass.


20 december 2013, 21:07
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Havet återstår också, men det är inte så mycket jobb, det handlar mest om att lägga in strömklossar (flow brushes) och bakgrundsljud (vågbrus etc...) på lämpliga ställen. En flow brush innehåller diverse inställningar (riktning, rotation etc...) för (vatten-)strömmar. Hajarna skippar jag; det får räcka med lämpligt riktade undervattensströmmar för att hindra spelaren från att simma ut och krocka med väggen vid världens ände.


20 december 2013, 21:22
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron