Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nu har jag ljudklossat trapporna upp till elcentralen och börjat inreda den senare. Elcentralen är formad som en smal och hög, avhuggen, åttakantig pyramid och det tog lite tid att klura ut exakt hur varje rätblocksljudkloss skulle placeras/roteras för att täcka beskriven volym utan att sticka ut utanför och krocka med de yttre ljudklossarna (utsidan (som egentligen är den mellersta utsidan) är (förstås) också en åttakantig pyramid innesluten i en tredje åttakantig (inte "åttaknatig"; det är något helt annat) pyramid).
Elcentralen har fått en gallergrind (som senare ska låsas), vilken otroligt nog gick att få in utan att DromEd exploderade (gallergrinden öppnas genom att föras uppåt, vilket betydde att jag var tvungen att lägga in en smal och ganska udda vinklad luftvolym ovanför dörröppningen inuti mellanväggen. Jag hade kunnat använda vanliga dörrar (alltså sådana som roterar på gångjärn), men där var istället risken att dörrarna skulle flyga iväg när de öppnas (på grund av en bugg i spelmotorn, som framkallas om man placerar dörrarna i udda vinklar), men jag kanske prövar det senare om det uppstår problem med den fortsatta ljudklossningen).
Imorgon ska jag lägga in det sista av elcentralens inredning.
Tidigare under dagen fick jag problem med att pathfinding-databasen inte längre kunde uppdateras, vilket gör att NPC:erna tvingas använda gammal pathfinding-data, vilket till exempel kan göra att de tror att en dörröppning är en vägg eller vice versa. Världen hade blivit för stor, så jag tog bort de yttre ändarna av havet, vilket ändå var onödigt stort (särskilt efter att jag beslutat mig för att gömma (de nu flyttade) världsändarna i dimma), vilket löste problemet och dessutom sänkte antalet celler med några hundra (jag var väldigt nära maximala antalet celler, så en rejäl sänkning kom som en lika rejäl bonus).
Apropå "ljudklossa" förresten: Det låter mer som att man bajsar väldigt högljutt...
Nåväl, jag har inte kommit på något bättre ord; förslag?