Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nu har jag ljudklossat trapporna upp till elcentralen och börjat inreda den senare. Elcentralen är formad som en smal och hög, avhuggen, åttakantig pyramid och det tog lite tid att klura ut exakt hur varje rätblocksljudkloss skulle placeras/roteras för att täcka beskriven volym utan att sticka ut utanför och krocka med de yttre ljudklossarna (utsidan (som egentligen är den mellersta utsidan) är (förstås) också en åttakantig pyramid innesluten i en tredje åttakantig (inte "åttaknatig"; det är något helt annat) pyramid).

Elcentralen har fått en gallergrind (som senare ska låsas), vilken otroligt nog gick att få in utan att DromEd exploderade (gallergrinden öppnas genom att föras uppåt, vilket betydde att jag var tvungen att lägga in en smal och ganska udda vinklad luftvolym ovanför dörröppningen inuti mellanväggen. Jag hade kunnat använda vanliga dörrar (alltså sådana som roterar på gångjärn), men där var istället risken att dörrarna skulle flyga iväg när de öppnas (på grund av en bugg i spelmotorn, som framkallas om man placerar dörrarna i udda vinklar), men jag kanske prövar det senare om det uppstår problem med den fortsatta ljudklossningen).

Imorgon ska jag lägga in det sista av elcentralens inredning.

Tidigare under dagen fick jag problem med att pathfinding-databasen inte längre kunde uppdateras, vilket gör att NPC:erna tvingas använda gammal pathfinding-data, vilket till exempel kan göra att de tror att en dörröppning är en vägg eller vice versa. Världen hade blivit för stor, så jag tog bort de yttre ändarna av havet, vilket ändå var onödigt stort (särskilt efter att jag beslutat mig för att gömma (de nu flyttade) världsändarna i dimma), vilket löste problemet och dessutom sänkte antalet celler med några hundra (jag var väldigt nära maximala antalet celler, så en rejäl sänkning kom som en lika rejäl bonus). :)

Apropå "ljudklossa" förresten: Det låter mer som att man bajsar väldigt högljutt... :roll: :lol: Nåväl, jag har inte kommit på något bättre ord; förslag?


13 december 2013, 06:20
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag gjort klart elcentralen (samt lagt till några detaljer i förrådet) och påbörjat ljudfärden upp mot sista rummet.


13 december 2013, 22:01
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Igår kväll tog jag en paus från fyrtornet och började bygga på en idé till en lösning av ett problemområde som förvisso fungerar, men som jag aldrig varit riktigt nöjd med. DromEd fick emellertid ständig storhicka under tiden och jag var dessutom skittrött, så jag gick och lade mig tidigt istället. Fem timmar senare vaknar jag (av att min imaginära flickvän lägger av en riktig brakare) och har en bättre idé som löser flera problem - som den första idén orsakade - i ett enda slag och dessutom inför ett extra, och lite annorlunda skattjaktsmoment plus en intressantare scen på ett ställe. Den enda nu kända nackdelen är att klockan är tre på natten och antingen måste jag vänta några timmar eller gå upp nu och bli väldigt trött senare när konvenansen bjuder det motsatta.


14 december 2013, 04:18
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag ska alltså umgås några timmar idag med min socialt välanpassade familj, som alla (utom en dårå) "sover på natten och arbetar på dagen". Jag tror jag gjorde det bästa genom att välja att somna om. Jag vaknade av mig själv klockan 8 imorse, så då kunde jag gå upp och arbeta några timmar nu på morgonen istället.


14 december 2013, 11:11
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
*fniss* Du får la säga åt den imaginära flickvännen att ta hand om lilla maggen.

Hoppas att det blir en bra dag tillsammans med den socialt välanpassade familjen. Hur som helst skadar det antagligen inte att få lite dagsljus och mat på regelbundna tider någon gång ibland.


14 december 2013, 12:31
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Den imaginära flickvännen tackar och... uhm... hälsar... tillbaka. :04:

Jo, lite dagsljus och frisk luft har väl få dött av.


14 december 2013, 13:31
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nu har jag byggt klart två tredjedelar av den bättre idén och så har jag fått två roliga byggklossar igen som inte behövs, funktionellt sett, men som ger DromEd stora skälvan om jag tar bort dem. Jag ska bygga klart den sista tredjedelen och sedan försöka ta bort de roliga klossarna igen, men om det fortfarande inte går, då kan jag i nödfall maskera en av klossarna, så att det ser ut som om allt är som det ska vara. Dock kommer det fortfarande vara några hål under golvet, som dock spelaren troligen aldrig kommer märka (om inte DromEd får spatt förstås och skapar imaginära hål ända upp till golvnivån, vilket händer ibland, men det gäller mest om man har oregelbundet formade hål en bit under golvet och "mina" hål är regelbundet rätblocksformade).


14 december 2013, 13:43
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Under morgonen (jag gick upp klockan 5) och förmiddagen gjorde jag klart sista tredjedelen och resten av dagen ägnades åt att ljudklossa fyrtornet, vilket dock inte är klart än; jag har inte mycket kvar, men det visade sig bli allt svårare ju närmare toppen jag kom.


15 december 2013, 19:47
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Hittills idag har jag tagit en paus från fyrtornet och byggt klart den sista (sic?) delen i fängelset och dessutom lyckats ta bort de roliga klossarna som tidigare inte gick att ta bort. Efter frukosten ska jag väl fortsätta med fyrtornet - eller så bakar jag.


16 december 2013, 13:55
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Schueberird skrev:
Efter frukosten ska jag väl fortsätta med fyrtornet - eller så bakar jag.

Du kanske kan baka en släpvagn?


16 december 2013, 15:18
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron