Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Medborgarlön kan bli verklighet. 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Nallen, om du blir långtidssjukskriven och inte längre kan försörja dig på lön eller eget jordbruk, och om dina sparpengar inte räcker, är det ättestupan som gäller för dig då? Försöker förstå...


5 december 2013, 00:57
Medlem
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Ufo skrev:
Fördelningspolitik är viktigt [...]

Fördelningspolitik innebär att utpressa de dugliga för att betala för de som inte kan.
Möjligen måste det inte vara så, men det är så det alltid varit såvitt jag vet.

Det vill säga; man bestraffar de som faktiskt levererar och uppmuntrar de som inget gör. I en värld av så kallade "signaler" så kan det inte tolkas på annat sätt än att man (det vill säga staten) inte vill ha dugliga medborgare - är man konspiratoriskt lagd skulle man kunna tänka att det är lättare att styra en skock indolenta får.


6 december 2013, 00:05
Medlem
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Incognita skrev:
Nallen, om du blir långtidssjukskriven och inte längre kan försörja dig på lön eller eget jordbruk, och om dina sparpengar inte räcker, är det ättestupan som gäller för dig då? Försöker förstå...

Jag tänker inte tillåta någon att långtidssjukskriva mig. Jag har ha möjlighet att bedriva eget jordbruk även om jag inte äger marken (ännu, och jag hoppas att det dröjer minst nåt decennium till innan det blir aktuellt att ärva den); det är för all del en lösning jag vill undvika med de flesta till buds stående medel - även genom att jobba med något jag inte trivs med under förhållanden som är annat än ideala. Och det är egentligen det som är poängen.


6 december 2013, 00:12
Moderator
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Oj oj oj... Står du på randen till en förfärlig avgrund av total utbrändhet, nallen? För i så fall kan jag förstå din blinda bitterhet. När man kämpar som ett djur för att hantera betydligt mer än vad man egentligen klarar av, då tenderar man att känna viss bitterhet mot dem som har tappat taget och får hjälp.

Sure. Alla sjuka är lata. In your dreams. :01:


6 december 2013, 00:13
Moderator
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Om du får cancer då, nallen?


6 december 2013, 00:14
Medlem
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
nallen skrev:
Jag tänker inte tillåta någon att långtidssjukskriva mig.
Men om du nu blir så dålig att du faktiskt inte kommer kunna jobba, vare sig för annan eller dig själv.
Vad gör du då?


6 december 2013, 00:15
Moderator
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Incognita skrev:
Om du får cancer då, nallen?
Eller händer det bara oss lata jävlar?


6 december 2013, 00:15
Moderator
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Eller om de plötsligt börjar kräva "social kompetens" på ditt jobb också, och alla andra? Och det visar sig att marken du förväntar dig att ärva förgiftats av något multinationellt bolag med riskkapitalistiska investeringar som skiter fullständigt i att du hade tänkt odla på den marken?


6 december 2013, 00:21
Moderator
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
...eller helt oväntat har testamenterats till din okände socialt smidige bror?


6 december 2013, 00:22
Moderator
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Allt står inte inom din egen kontroll.


6 december 2013, 00:24
Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.