Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Mer mat: Chili, senap och pepparrot.
Författare |
Meddelande |
Savanten Svante
Medlem
|
Mer mat: Chili, senap och pepparrot.
Alla tre är starka, men är det SAMMA egenskap? Är det samma "stark" i alla tre?
|
4 december 2013, 03:03 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Re: Mer mat: Chili, senap och pepparrot.
Det hoppas jag inte, för jag får allergiska reaktioner av chili. Capsacain heter det i chili om jag inte missminner mig. Det som är så gott! Jag gillar inte att det får min tunga att flaga och ger blodiga sår i munnen och stora plitor och fjällande rodnader i ansiktet.
|
4 december 2013, 08:50 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
|
4 december 2013, 10:46 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Ah, så var det ju.
|
4 december 2013, 11:54 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag blev lite nyfiken, så jag mortlade några gula senapsfrön och smakade på det resulterande pulvret: Smaken var aningen besk och medelstark, men inte alls brännande. Jag har inga svarta senapsfrön hemma för tillfället, men de ska enligt uppgift vara starkare. Vinägern/ättikan gör nog sitt till också.
Frågan kvarstår dock vilket ämne som ger den starka smaken... Om jag var tvungen att gissa, då skulle jag gå på Incognitas linje och säga att det inte är capsaicin.
|
4 december 2013, 13:10 |
|
|
nallen
Medlem
|
Det är uppenbarligen inte samma aktiva ämne i de tre, om det är samma mekanismer och reaktioner i kroppen vore klart intressant att få veta mer om.
|
4 december 2013, 23:51 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
wasabi och grey poupon biter tag i näsan på samma sätt iaf!
|
5 januari 2014, 04:44 |
|
|
moggy
Medlem
|
Det är två olika system och reaktioner i nervsystemet inblandade. Den starka känslan från pepparrot, wasabi, pepparmint, mentol är kappareceptorer i hjärnan, ett evolutionärt mycket gammalt system. Samma system som orsakar känslan av kyla från vad som nu är i vissa hudkrämer tex såna där man kan ha efter att ha solat eller brännt sig. Det starka från chili är ett helt annat system och nåt modernare i hjärnan. http://en.wikipedia.org/wiki/%CE%9A-opioid_receptor
|
6 januari 2014, 21:45 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Aha. Det var intressant.
|
7 januari 2014, 14:05 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Ja, det var det. Smaken är till och med mer delad än baken tydligen.
|
7 januari 2014, 18:10 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|